Koppling som tar långt ner

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Mikael_s
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 21, 2017 5:38 am

Koppling som tar långt ner

Inlägg av Mikael_s »

Hallå.
Har som sagt problem med min koppling som tar långt ner, får trycka i växlarna. Problemet kom rätt så fort, inom en 2 veckors period så blev det bara värre och värre.

Jag har bytt både slavcylinder och huvudcylinder och luftat på alla möjliga sätt och med olika hjälpmedel. Men utan någon framgång. Jag har ingen aning om vart jag ska fortsätta felsöka, har ni några idéer eller kanske varit med om samma problem? Kan det vara tryckplattan eller kanske lilla slangsnutten på kopplingsröret som vidgas för mycket?

Det gäller iaf en Audi a3 1.8t -98

Mvh micke
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Koppling som tar långt ner

Inlägg av MattiasH »

har du fyllt och luftat slaven innan du monterade lådan mot motorn? Annars kommer du aldrig bli av med luften som fastnar i den
Mikael_s
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 21, 2017 5:38 am

Re: Koppling som tar långt ner

Inlägg av Mikael_s »

Nej jag behövde inte plocka bort lådan för att byta slavcylindern, men däremot så fyllde jag aldrig på olja i nya slaven före jag montera den. Låter rimligt att det kan finnas kvar luft i slavcylindern.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Koppling som tar långt ner

Inlägg av MattiasH »

fel av mig, är 6-växlade lådan som har slaven runt ingående axel och inte på utsidan som du har, du borde kunna lufta den helt på plats.
Mikael_s
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 21, 2017 5:38 am

Re: Koppling som tar långt ner

Inlägg av Mikael_s »

Jaha okej, då är det inte fel där heller förmodar jag? Du har inte några andra idéer vad det kan vara som är galet?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Koppling som tar långt ner

Inlägg av Steve »

Kan man lyckas montera slavcylindern fel väg så luftnippeln hamnar åt fel håll?

Men du kanske hade problemet före du bytte cylinder? Kan ju vara att det sviktar nånstans eller att nåt är fel på tryckplattan
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Mikael_s
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 21, 2017 5:38 am

Re: Koppling som tar långt ner

Inlägg av Mikael_s »

Jag hade ju samma problem före jag bytte båda cylindrarna. Och luftnippeln sitter åt samma håll som på den jag bytte ut och det var förmodligen original.
Jag har tänkt lite om det kan vara lilla slangsnutten 25cm ungefär som töjs ut när det blir tryck. Men jag hittar ingen reservdelsslang någonstans.
Börjar tro att det är något knas med tryckplattan eller gaffeln i lådan.
Skriv svar