Tja nu är det dags att bygga grenrör!! Det jag undrar är hur viktigt är det med längder på rören? Ska det vara långa eller korta? Tjocka rör eller tunna rör? Måste alla rör vara lika långa? Vad är bäst för att få bra spool men ska orkar varva 7000rpm iallafall?
Bilen är gjord för att köra på gata och lite bana med, det viktigaste för mig är bra spool.
Ni får gärna skicka bilder också, det vore kul, tack på förhand
Turbo grenrör Volvo b230
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Turbo grenrör Volvo b230
Vad är det för motor? Vilken turbo ska du köra och hur mycket effekt ska du ha? Är det twin eller single entry? Ska du köra rostfritt eller svartstål? 42.4x2.6 är ju typ en standard storlek på rören om du ska köra svartstål. Längder osv får folk som har hållit på med det lite längre svara på
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Turbo grenrör Volvo b230
Okej tack för snabbt svar, får be om ursäkt glömde säga vad det var till. Det är till en b230 2.3L, super hx35 turbo med 12:ans avgashus, twin entry, rostfritt eller svartstål har ingen större betydelse, ska landa runt 400-450whp. Mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Turbo grenrör Volvo b230
Då ingen annan verkar vilja ge sig in här så skulle jag säga att ett grenrör med längden runt 450-500mm borde bli bra, om det är på en budget så skulle jag rekommendera svartstålsgrenrör men annars är ju ett fint grenrör i rf fränt!
Finns många trådar om grenrörs design och längderna på rören tex
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32127
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7841
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=186
Hoppas något av detta hjälper till.
Edit: Vet inte varför det blev två inlägg men jag tog bort det ena
Finns många trådar om grenrörs design och längderna på rören tex
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=32127
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=7841
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=186
Hoppas något av detta hjälper till.
Edit: Vet inte varför det blev två inlägg men jag tog bort det ena
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Turbo grenrör Volvo b230
Tack så jättemycket, bra länkar!! Gav mig mycket av det jag ville se
Re: Turbo grenrör Volvo b230
Se till att bygga så tändstift och tändkablar ryms och går att komma åt
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Turbo grenrör Volvo b230
vid lägre effekter och varv som i ditt fall så fungerar ett ganska kort med tunna rör bra (liten volym). men bygg lika långa rör (inom 5cm iallafall) pulssplittat är viktigt samt en bra wg. pulsen ska enkelt hitta fram till turbon och inte studsa in i väggar i onödan.
typ såhär men med 37mm invändiga trycktärls rör
mvh jens
typ såhär men med 37mm invändiga trycktärls rör
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Turbo grenrör Volvo b230
Tack så jättemycket för infon!! Nu vet jag hur jag ska göra!