Bakvagnsupphängning hot rod

Allt inom Usa bilar samt hot rods
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av j björk »

Jag håller på och funderar på upphängningen på mitt rodbygge.
Det ska vara en besiktad gatbil, gärna hyfsad väghållning.

Ballongdäck och stela axlar kommer ju förstås begränsa, även vad som ser bra ut.
Det gäller väl dock främst fram, bak är lite friare.
Fram är rätt klart, så det är bak det handlar om här.

Lite hur det ser ut:

Bild

Bild

Bild

Bild

4 link tror jag inte funkar, övre stagen hamnar i ryggen.

Jag var länge inne på torque arm, men jag har börjat tveka rätt mycket på det nu.
Ett problem är att med en fyfsat lång arm blir det mycket svårt att få dit någon x pipe på avgasröret.
Svårt att veta hur kraftig armen behöver vara, det blir lätt tungt. Mer ofjädrad vikt tror jag inte att jag behöver.

Nu är jag inne på 3 link, med en watt link monterad i ramen bakom axeln.
Jag såg att det går att köpa watt link delar till pt cruiser billigt, så jag tänkte köpa ett sett och se om jag kan använda det.

Sedan är det ju själva 3 linket då..
Jag är lite inne på att köpa 4 link plattor från snowball (förslag på fler ställen?) och kapa av, så att jag använder nedre delen med de nedre stagen.
Sedan använder jag övre delen från ena sidan och sätter i mitten av bilen till den 3:e länken.

Men frågan är också vad jag ska ha för leder?
Jag har funderat på uniballs i axeln, och gummibussningar i chassit.
Frågan är om de duger till övre staget, där det ju bara är en som får ta hela kraften?

Sådana här tänkte jag på:
http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... product=62

Som det är nu håller väl det mesta, en org. 350 på 250hk.
Men jag försker bygga drivlinan så det ska hålla om man får för sig att köra 5-600hk och kanske slänga på ett par slicks också.
Finns det några andra bra leder som kan vara intressanta?
Uniballs överallt är väl inte så besiktningsvänligt, och jag vill ha något som avskärmar ljud från bakaxeln en aning då det är en gatbil.

Det brinner i knutarna också, bygget har redan stått nästan stilla i 2 veckor då jag inte riktigt lyckats komma fram till vad jag ska ha..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av j björk »

Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av blackadder »

Först och främst: häftigt bygge. Johnny joints borde ju funka, det är väl dammskyddet som är viktigast.
Många roddbyggare kör ju med fyrlänk där övre länkarna sitter som ett V mot klumpen.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av The »

Aka k-link

Trelänk är en bra medelväg
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av j björk »

K link verkar inte vara så bra när man läser om det, bind i leder och högt rollcentrum. Även lite mycket sidorörelse på axeln. Men sedan Hur det känns i verkligheten är ju en annan sak förstås, framvagnsupphängningen är ju inte världens bästa heller..

3 link verkar rätt bra, ingen bind och man kan tex. åka runt med hyfsad anti squat om man vill.

Jag hoppas det blir bra med johnny joints, dyrt blir det iaf.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av j björk »

Ang. längder och vinklar på stag, jag tänkte köra med 50cm långa undre stag. Längre går att få dit, men det innebär mer kapande i redan byggt kryss och ställer till det en del i konstruktionen av nya förstärkningar. Det övre staget är värre, 50cm långt kanske kan vara möjligt. Men jag behöver nog veta exakt vilka stolar jag ska ha och vart de hamnar i så fall..

Kan man köra 40cm istället så skulle det göra mycket skillnad. Jag har sett siffror på 70% av de undre stagens längd i något sammanhang, då skulle det bara bli 35cm.
Man får ju förstås mer nervinkling av pinjongen i samband med infjädring i så fall, men vad innebär det i praktiken?
teflonhjarna
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
Ort: Ersnäs, Luleå

Re: Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av teflonhjarna »

På liknande byggen sitter ofta det övre staget mitt för axelröret eller bara lite ovanför axelröret i bakkant, då rymms det ofta under golvet på bilen.
Man får nog dimensionera det lite krafigare om man gör så.
Andreas Marklund
ESP

0730319399
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Bakvagnsupphängning hot rod

Inlägg av j björk »

Det kan ju vara ett alternativ förstås.
Sätter jag staget precis uppepå axelröret så hamnar främre leden ungefär mitt i golvet med staget i vattring.
Skriv svar