Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Moderator: backeliten
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Men hur pass bra går den på lambdan före och efter? På 1.20 före problemet så lär det kunna misstända .. men ser ju inte mer av loggen för det.
Inte lär den trigga fel då fel-räknaren står still..
Loggen visar väl bara home-tanden (kam-synk) och inte vevaxel-triggern?
Dra på starten (utan bränsle, WOT) och spela in men kör 100 ms så man ser trigger-mönstret från vev-triggern.
Inte lär den trigga fel då fel-räknaren står still..
Loggen visar väl bara home-tanden (kam-synk) och inte vevaxel-triggern?
Dra på starten (utan bränsle, WOT) och spela in men kör 100 ms så man ser trigger-mönstret från vev-triggern.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Mapparen var i andra sidan telefonen och uppkopplad till bilen. Han sa att lambdan ligger bra när jag säger att den misständer/går illa.mattias skrev:Men hur pass bra går den på lambdan före och efter? På 1.20 före problemet så lär det kunna misstända .. men ser ju inte mer av loggen för det.
Inte lär den trigga fel då fel-räknaren står still..
Loggen visar väl bara home-tanden (kam-synk) och inte vevaxel-triggern?
Dra på starten (utan bränsle, WOT) och spela in men kör 100 ms så man ser trigger-mönstret från vev-triggern.
Jag själv hinner tyvärr inte se detta då jag körde.
Det var vevaxeltriggern som är den blåa. Kam är röda.
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Vad är det för upplösning på loggen?Bilpedanten skrev:Innan mappsensorn får spelet. Titta på spjällägesgivaren på bägge bilderna.
Är det rimligt att gasspjället rör sig som loggen visar?
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Vilken upplösning det är på loggen vet jag ej hur man kollar?
Gasspjällets position kan stämma. Vad tänkte du på Nisse?
Gasspjällets position kan stämma. Vad tänkte du på Nisse?
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Hur ser du det? Jag ser inget problem.Bilpedanten skrev:Här hittade jag en tand utav en slump nu, tack vare dig Mattias.
Tanden längst till vänster på bild tappar.
70-80 tänder per sekund, med 60-2 tänder per varv, så går inte motorn mer än 80 varv/minut på startmotorn. Stämmer det?
Öka tiden så man ser gapet (-2) för det är den intressanta biten.
Det Nisse menar är att håller du jämn gas är det inte acceptabelt att den elektriska signalen fladdrar.
Vi ser knappt vad loggarna visar, därför jag menar du ska maila till mig.
Du kan högerklicka i log-vyn och skapa flera separata vyer som visar mer relevanta saker än att allt ska ritas upp i samma vy - det blir grötigt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Första tanden till vänster är punkten inte uppe till höger, utan nere till höger istället.
Hur vet du att det är 70-80 tänder/s?
När det ändå strular så kan man lika gärna lära sig nått samtidigt.
Ang. startmotor varvet så kollade jag aldrig det. Gör det ikväll.
Exakt jämn gaspådrag kan jag inte svära på. När spjället höjs under 1% är det svårt att känna det med foten.
Mailar dig ikväll Mattias.
Hur vet du att det är 70-80 tänder/s?
När det ändå strular så kan man lika gärna lära sig nått samtidigt.
Ang. startmotor varvet så kollade jag aldrig det. Gör det ikväll.
Exakt jämn gaspådrag kan jag inte svära på. När spjället höjs under 1% är det svårt att känna det med foten.
Mailar dig ikväll Mattias.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Och då kan det ju vara dels att TPS-givaren kan glappa lite på spjällaxeln, är detmattias skrev:Det Nisse menar är att håller du jämn gas är det inte acceptabelt att den elektriska signalen fladdrar.
en platt yta på axeln kan man klippa till ett lite shims av en ölburk eller liknade
och pressa dit
Hittade lämplig bild Mattias
http://savarturbo.se/stuff/images/sandg ... ss-tps.jpg
Den rörliga delen i TPS-givaren skall ju sitta stumt på spjällaxeln det är nästan
så att det skall gå tungt när man trycker fast den på axeln.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Det var inget fel på bilden sist med tänderna där du trodde du hittat ett fel, punkten är på "fallande kant", sen att den inte är precis i tid där signalen är hög utan just efter den fallit till noll är inte ett problem.
Jag tror inte du har något fel på triggern, annars skulle den rapportera sync-fel, det är något annat.
Man ser ju hur många tänder per tids-intervall du har och 60 tänder per varv, ... inte svår räkning. I bilden ovan, nästan 30 tänder på 0.4 sek ger ca 75 tänder/sek och därmed lika många varv i minuten.
Jag tror inte du har något fel på triggern, annars skulle den rapportera sync-fel, det är något annat.
Man ser ju hur många tänder per tids-intervall du har och 60 tänder per varv, ... inte svår räkning. I bilden ovan, nästan 30 tänder på 0.4 sek ger ca 75 tänder/sek och därmed lika många varv i minuten.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Fått mitt mail Mattias?
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Nej Tobias, det hade jag inte riktigt. Det hade fastnat i spam-filtret så den dök aldrig upp i inkorgen, men nu ser jag den så tittar på det när jag får en stund och återkommer.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Re: Cheva 407 small block maxxexu och Jmtech kompressor
Gött, tack så länge Mattias!