M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..
Går ju inte att ladda upp när "photofuckIT" vill ha hutlöst betalt numera så jag måste hitta någon annanstans att hosta bilder/filmer.
mer info om bilen
vikt 1400 kg,
Däck 26x10,5x15 ET street
M50 3,1 liter TH 400 3,73 slutväxel.
1,56 60fot , 6,60 17,6 201
10,28-215,5 402 meter
Bromsade 526 whp 830 nm hos Mattias 1,4 bar sedan svarade den inte ngt alls på högre ladd.
Så ganska lite effekt ändå gen 1 6266 prescision turbo är det.
Borde hitta mer effekt tycker jag ska gå, gav inte mer effekt efter 5-5500 rpm så det bör gå att lura fram lite mer tycker jag med att öppna upp avgas.
Nu 3" hela vägen inkl kat o en dämpare exakt som vid bromsning.
Vet inte exakt kam inställning så det ska kikas på det med.
Mattias har mer koll på tändmapp osv.
Enligt Norbergracing kalkylatorn http://www.norberg-racing.com/ så var det en rätt "optimal repa" med endast någon 10ndels avikelse på förväntad 201/402 meters tid.
Så lite mer effekt skulle inte skada tror jag.
mer info om bilen
vikt 1400 kg,
Däck 26x10,5x15 ET street
M50 3,1 liter TH 400 3,73 slutväxel.
1,56 60fot , 6,60 17,6 201
10,28-215,5 402 meter
Bromsade 526 whp 830 nm hos Mattias 1,4 bar sedan svarade den inte ngt alls på högre ladd.
Så ganska lite effekt ändå gen 1 6266 prescision turbo är det.
Borde hitta mer effekt tycker jag ska gå, gav inte mer effekt efter 5-5500 rpm så det bör gå att lura fram lite mer tycker jag med att öppna upp avgas.
Nu 3" hela vägen inkl kat o en dämpare exakt som vid bromsning.
Vet inte exakt kam inställning så det ska kikas på det med.
Mattias har mer koll på tändmapp osv.
Enligt Norbergracing kalkylatorn http://www.norberg-racing.com/ så var det en rätt "optimal repa" med endast någon 10ndels avikelse på förväntad 201/402 meters tid.
Så lite mer effekt skulle inte skada tror jag.
Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..
En cut-out för dragracing kan ju vara en bra start.
Den här motorn går helt ok upp till 6000 varv om man tittar till VE-tabellen i styrboxen. Med standard kamaxlar och 3.1 liter så verkar det gå hårt i flödesväggen från 6500 rpm, precis som en 2.5 liter också gör men inte lika markant. Som du säger, titta över det här med kamaxel-inställning (kanske se till att det är insugs-kamaxel även på avgas) och ladda lite mer om det går med öppnat avgas, eller större/modernare turbo.
Ang mappning och så. Tändningen ligger på 18-19 grader vid 1.4 bar och 5-6 tusen varv, lite mer mot 6500 där fyllnadsgraden sjunker. Den svarade inte bra på mer tändning än så, och vad jag minns har ingen M50 jag bromsat behövt mer tändning än så. Den har andra kolvar och säkert därför den vill ha en del.
Lägg lite krut på touringen istället!
Den här motorn går helt ok upp till 6000 varv om man tittar till VE-tabellen i styrboxen. Med standard kamaxlar och 3.1 liter så verkar det gå hårt i flödesväggen från 6500 rpm, precis som en 2.5 liter också gör men inte lika markant. Som du säger, titta över det här med kamaxel-inställning (kanske se till att det är insugs-kamaxel även på avgas) och ladda lite mer om det går med öppnat avgas, eller större/modernare turbo.
Ang mappning och så. Tändningen ligger på 18-19 grader vid 1.4 bar och 5-6 tusen varv, lite mer mot 6500 där fyllnadsgraden sjunker. Den svarade inte bra på mer tändning än så, och vad jag minns har ingen M50 jag bromsat behövt mer tändning än så. Den har andra kolvar och säkert därför den vill ha en del.
Lägg lite krut på touringen istället!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..
Har inte mycket att tillföra annat än att det är ett imponerande bygge, men har du provat http://www.imgur.com? Jag är inte sponsrad på något vis, tycker bara det är en grym bildhost
Jobba på
Jobba på
Ludvig Lyttbacka
Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..
Jodå, är väl så att jag skulle jobbat på mer med touringen men har en mindre cash flow svacka som gör det svårt med att köpa de sista som behövs och att ha en sjukt väl fungerande och snabb bmw till gör det lättare att köra än skruva "tyvärr".
Men kammar ska kollas på, det sitter dubbla iv men inställning ska kollas på både insug o avgas.
Ett raceavgas ska väl snabbyggas till röda och sedan får det bli ngn form av utvärdering att det.
Man är väl lite korkad helt enkelt, men det skulle vara kul att se om man kan åka 9 sec med en gatlegal bil.
Men kammar ska kollas på, det sitter dubbla iv men inställning ska kollas på både insug o avgas.
Ett raceavgas ska väl snabbyggas till röda och sedan får det bli ngn form av utvärdering att det.
Man är väl lite korkad helt enkelt, men det skulle vara kul att se om man kan åka 9 sec med en gatlegal bil.
Re: M10 rattlåsracing , huvudkliande igen..
Faaan.. snart höst och ännu ingen körklar touring.
Kör mest runt o skrattar med röda compacten och hoppas på lite rejs i höst med den typ Umeå Open och kanske jaga skjortan.
Touringen ska M10 lyftas ur och efter en visit hos Jens G så lutar det mot att spänna fast den i bänken och testa den där före nästa säsong.
Fast det finns en risk att det ska mekas in reservmotorn från Röd bil bara för att jag har den stående liksom..
Inbillar mig att det blir enklare o snabbare med den motorn.
Fast M10 måste fixas då det är mest rätt i den karossen
Vi får se helt enkelt.
Nya roliga saker är ju framfrästa o så till den och det vore bara timmar i sjön om den inte får användas till annat än prydnad ju.
More to come alltså
Över and out // Erik
Kör mest runt o skrattar med röda compacten och hoppas på lite rejs i höst med den typ Umeå Open och kanske jaga skjortan.
Touringen ska M10 lyftas ur och efter en visit hos Jens G så lutar det mot att spänna fast den i bänken och testa den där före nästa säsong.
Fast det finns en risk att det ska mekas in reservmotorn från Röd bil bara för att jag har den stående liksom..
Inbillar mig att det blir enklare o snabbare med den motorn.
Fast M10 måste fixas då det är mest rätt i den karossen
Vi får se helt enkelt.
Nya roliga saker är ju framfrästa o så till den och det vore bara timmar i sjön om den inte får användas till annat än prydnad ju.
More to come alltså
Över and out // Erik
Re: M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Jahapp... saknar bilder men...
Allt utkastat i motor o lådväg nu men det är nog rätt väg att gå hoppas jag.
Nu ska det plockas ihop för bromsning och målet är ändå högt satt för en gammal M10 motor.
Chassiet ska det utvärderas lite framvagn på nu när det är isär så får man se vad som är den minst dumma lösningen för nästa säsong.
Personligen så kan jag köra både med m50 turbo o automat eller M10 manuell eller wankel el lsx.
Målet är arg stark M10 , och jag hoppas på 2018 för svart bil som tack och lov byggs för eget välmående och testa de tunnare luftlagren.
Håll tummarna för en update då..
Över and out// Erik
Allt utkastat i motor o lådväg nu men det är nog rätt väg att gå hoppas jag.
Nu ska det plockas ihop för bromsning och målet är ändå högt satt för en gammal M10 motor.
Chassiet ska det utvärderas lite framvagn på nu när det är isär så får man se vad som är den minst dumma lösningen för nästa säsong.
Personligen så kan jag köra både med m50 turbo o automat eller M10 manuell eller wankel el lsx.
Målet är arg stark M10 , och jag hoppas på 2018 för svart bil som tack och lov byggs för eget välmående och testa de tunnare luftlagren.
Håll tummarna för en update då..
Över and out// Erik
Re: M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Touringen hamnade hos en kompis och kommer få en m50 turbo.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Re: M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Känns mycket bra
Jag ska jobba vidare lite med min röda bil nu.
MEN jag har kvar M10an och den ska det bara fixas lite runtomkring grejor och så blir det bromsning hos Jens i Sävar.
Jag hoppas ni uppdaterar mig o sävarturbo med ev framsteg.
Jag ska jobba vidare lite med min röda bil nu.
MEN jag har kvar M10an och den ska det bara fixas lite runtomkring grejor och så blir det bromsning hos Jens i Sävar.
Jag hoppas ni uppdaterar mig o sävarturbo med ev framsteg.
Re: M10 rattlåsracing , ut med det gamla och...
Hörde på en "kafferast" i veckan, om en massa annat intressant/galet....
(Och dessutom, kul att se nån från forat, väldigt oväntat, irl!
Kör hårt ekke, verkar ju kanske inte främmande för dig... )
(Och dessutom, kul att se nån från forat, väldigt oväntat, irl!
Kör hårt ekke, verkar ju kanske inte främmande för dig... )