Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av Mr-WJ »

x6rs skrev:Härligt att det tar sig!!
Jo de går en del utför nu, hoppas man får ihop skiten igen bara :) Såg du hade startat din, är den så gott som klar nu? :)
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av x6rs »

Det löser du:) lite slägg o svetsservice så är den ihop igen;)
Jo fan startad är den, men det är en del kvar, räknar med färdig bil mappad o klar i maj, bara pysslet kvar med lite el, rutor, fylla alla vätskor, avgassystem osv kvar, så det är nära nu:)
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av x6rs »

Hur blev det förresten, skulle du köra torrsump du med?
har en annan grej jag klurar på nu, behöver sätta distanser åå nåt sätt mellan spindlar o bärarmarna så vinklarna blir rätt, dvs flytta ned spindellederna, har du nå bra ideer på det?
0708960667
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av Mr-WJ »

x6rs skrev:Det löser du:) lite slägg o svetsservice så är den ihop igen;)
Jo fan startad är den, men det är en del kvar, räknar med färdig bil mappad o klar i maj, bara pysslet kvar med lite el, rutor, fylla alla vätskor, avgassystem osv kvar, så det är nära nu:)
Jag tog på mig lite mycket att göra innan sommaren så torrsumpen får bli till vintern igen :)
Härligt, se om man får ihop den till gatebil så man kan svina lite.

Inga bra ideer angående vinklarna faktiskt, en polare höjde sina fjäderbenstorn för att få till det, men lär inte vara omöjligt att få till det. :)
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av x6rs »

Höja tornen hjälper inte för att få till bärarmarna, man vill ju att de ska peka ngt nedåt när bilen står, pekar de uppåt så kommer cambern bli positiv när den fjädrar och det vill man ju inte... man skulle haft custom spindlar:)
0708960667
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av Mr-WJ »

x6rs skrev:Höja tornen hjälper inte för att få till bärarmarna, man vill ju att de ska peka ngt nedåt när bilen står, pekar de uppåt så kommer cambern bli positiv när den fjädrar och det vill man ju inte... man skulle haft custom spindlar:)
x6rs skrev:Höja tornen hjälper inte för att få till bärarmarna, man vill ju att de ska peka ngt nedåt när bilen står, pekar de uppåt så kommer cambern bli positiv när den fjädrar och det vill man ju inte... man skulle haft custom spindlar:)
Vad är de som är problemet med bärarmarna nu då? :)
Trodde de var att du inte kunde sänka bilen tillräckligt utan att få fel vinklar. :)
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av MattiasH »

För att få vettig camberkompensation, alltså att man inte får mer possitv camber när bilen rollar.

Det andra är att det till stor del är länkarmarnas vinkel (tillsammans med KPI) som styr vars rollcentrat hamnar. Ju lägre rollcentrum du har i förhållande till bilens tyngdpunkt kommer göra att bilen rollar (kränger) mer enkelt sagt.
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av x6rs »

I mitt fall är den på lägsta läget som jag kan skruva coilisarna, vill jag ha den ännu lägre får jag höja tornen, men precis som mattias skriver så handlar det om RC och camberkompensationen.
redan nu är länkarmarna parallella med backen så skulle behöva ha en distans mellan spindel och spindelleden på ca 45-50mm för att få till det bra. Audisarna är inte byggda för bana från början direkt:/
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av x6rs »

Som det är på s2 mfl kan man knappt sänka dom alls innan det blir fel och fästen försämras pga av cambern när man svänger, audi har förmodligen tänkt på detta för att bilen ska vara ngt understyrd för att det är säkrare i en gatbil.
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av x6rs »

Mer caster och nedflytt av spindellederna så kanske det går att åka lite fortare innan det släpper:) det stör mig att spindelleden går in i spindeln och inte tvärtom som på tex volvo 940, då hade det vart enkelt att bygga en distans
0708960667
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Mr-WJ - S2an såld, Audi A4 VR6T quattro under uppbyggnad.

Inlägg av Mr-WJ »

Hej.
Beslutade mig för att väcka liv i denna tråd igen. Hoppas några följare är kvar och fortfarande sugen på att se mina galenskaper..

Vi börjar med vad som hände med S2an.
Tappade helt lusten & orken att fortsätta med den, så den såldes iväg i delar. Och även alla inventarier i garaget lika så, var helt bestämd på att aldrig röra en skruv på en bil igen, haha.

Slutade dock med att jag åkte och hämtade hem en Audi A4 quattro efter ett långt uppehåll.
Planerna då?
Fullt racebyggd bil med en hel del effekt och även lite specialspecial från mina egna dumma ideér.

Motorvalet föll på en VR6a då jag kände att de vore kul att prova något nytt. Så vi får se hur de går med en motor man aldrig rört en skruv på tidigare.

Börjar självklart med en bild på nyförvärvet hemkommen utanför garaget :)

Bild

Som ni kan se redan här så blir de en hel del rör.

Bild

Bild

Bild

Bild

För att vinna så mycket plats som möjligt under huven så föll valet på att placera vattenkylet bak. Tanken är också att få så lite vikt som möjligt framför framaxeln :)
Här har taket fått sig en lättare modifiering.

Bild

Bild

Motor, drivlina och de mesta nerskruvat.

Bild

Fått monterat dit sill stands :)

Bild

Bild

Förstärkningar till rambenen bak för att styva upp infästningar till bakvagnen :)

Bild

Asfaltsmattan borta och rentvättat.

Bild

Gussets i dörrar på plats.

Bild

Bild

Terapijobb i form av skrapning av tectyl...

Bild

Bild

Sömmat ramben i golvet för att motverka flexande ramben. Rambenen sitter endast punktade i golvet original och flexar en del.

Bild

Lite måttning av kylet.

Bild

Motor hemma och uppspänd i stativ för att rivas ner så fort de mesta karossmässigt är klart.

Bild

Egenbyggda fästen till rörfronten. Tanken är att dessa ska agera deformationszon. De visar sig nog om de funkar haha

Bild

AN20 kopplingar svetsade på kylaren.

Bild

Fästet för pedalstället. Hade problem med att de sviktade i S2an när man klev på broms hårt, så denna gång är de gediget byggt och förhoppningsvis stumt.

Bild

Valet denna gång föll på ett Suvi Performance ställ. Riktigt fin finish och känns stabilt å stryktåligt.

Bild

E-gaaaaaaaaaaaas ;) Kan de möjligtvis vara tänkt att jag kommer åka ALS?

Bild

Köpte mig en Howe utväxling för rattstången. För att kunna använda original fästet till styrväxeln så blev de tvunget att svarva ner "rattstången" för att få på den splinesade hylsan till utväxlingen.

Bild

Var lite pill att få till de då själva leden inte fick plats i svarvchucken, så vi blev tvungen att svarva ner leden en del innan. Men resultatet blev klockrent.

Bild

Uppdateringar kommer att komma löpande i takt med de man får gjort i garaget. Hoppas ni är fintresserad av att se mer av detta. :)
/W
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund
strangled
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: tor jan 12, 2012 11:54 am

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av strangled »

Blir grymt det här!
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av Mr-WJ »

Spenderat ett gäng timmar i garaget idag :)

Svängde förbi grabbarna på H2M Racing och fick med mig banjokopplingar och AN4 slang till bromsvätskebehållarna.

Bild

Stol monterad & klar. Fick även svetsat i ett bältesstag.

Bild

Bälten likaså.

Bild


Bild


Nya krängningshämmare med knivar från SellHolm :-)


Bild


Ställde ner fuelcellen i bagaget en sväng för att måtta och spåna på lite olika idéer på både placering av tank & rörbygget bak :)

Bild

Får se om man får gjort något häpnadsväckande imorgon så de är värt en ny uppdatering.

Någon som vet om de går att byta namn på tråden? Och hur gör jag detta i så fall?

Följ gärna :)
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Mr-WJ - Tillsnyggning av Audi S2 Quattro driftbil.

Inlägg av Oskar Johansson »

Om du ändrar första inlägget så ändras namnet :)

Blir att lägga en bevakning på denna!
Mr-WJ
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 24, 2014 6:07 am

Re: Audi A4 VR6T quattro driftbil 850whp

Inlägg av Mr-WJ »

Jahaja, då var båda stolarna monterade :)
Här ska man nog kunna trivas rätt bra tänker jag.

Får bli lite bilder nu bara. Har inte så mycket mer att visa för tillfället :)


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Blir en sväng i garaget nu innan de är dags att packa & åka till grannlandet på jobb.
Ska nog beställa lite delar i veckan så man har lite att göra när man kommer hem igen.
Väl mött
// W
--------------------------------------------------------------------------------
Audi A4 VR6T quattro

Tack till:
Jämtlands Bildemontering
Berners
Birgerssons Bensin Offerdal
Scherls Gräv & Schakt
Cederberg Custom Parts
H2M Racing
RE Åkeri AB
L-M-R.SE
Åre Produktion
EG Motorsport
JNJ IndustriMontage AB
Yamaha Center Östersund
Skriv svar