tryckåtervinning i förbränningsrum

Diskussioner för erfaret folk
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av »

Enda skillnaden borde bli på hur förbränningsutrymmet är format sen om det sitter i kolven eller toppen spelar mindre roll.
Förutom fördelar med att få in och ut gaserna borde det bli lättare och kyla bort värmen med förbränningsutrymmet i toppen och enklare att göra en lätt och bra kolv.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Kolvens area som gaserna trycker på är bara tvärsnittsarean 90 grader mot kolvrörelsen.
Så olika former på kolven ökar inte arbetet kolven utför.
En topp utan förbränningsrum är usel, det handlar nog mest om att det ska vara enkelt att tillverka.
Men allt på bilar idag som görs på fabriker verkar vara gjort av folk som inte kan nåt om teknik.
Dom har bara gått i skolan och lärt sig räkna men aldrig att meka.
Stor övertro på att man kan simulera allting.

Erland
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kulan »

Borde ju bli en nedåttryckande effekt när gaserna expanderar och även när den trycker på kolvens väggar, jag vet int hur man ska förklara i ord. men om jag försöker så känns det som att om man är som instängd i kolven, ett djupt hål alltså, likt b230 eller kolven i en Volvo 1113 motor, (dom motorerna sitter i t.ex Baklastare) och då borde allt bli en tryckande effekt nedåt, hade det varit i toppen hade det varit problem för gasen att gå ner på kolven och trycka, att kolven bli lite som en jetmotor i sig. dvs mindre energi går åt till att lyfta topplocket. Kraften blir mer koncentrerad på just bara kolven. Därför tycker man att det och därför ge mer effekt ur motorn per liter bränsle. Men kanske är försumbart?? Men nån borde ju ha undersökt det.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Erland Cox »

Hur många motorer med Heron förbränningsrum finns det idag?

Erland
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kulan »

Ingen aning, jag är eg inte så insatt i detta med hur olika specifika motorer är uppbyggda, men när motordesigners har frångått detta så borde det inte vara så stor vinning av det, med tanke på miljö och "liter per mil" snacket, men då verkar ju folk ge fan i, en bil idag tar typ lika mycket som en bil gjorde på mitten av 80-talet och hör man folk gälla över det??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

Om de inte arbetat med att effektivisera motorer genom åren så skulle dagens bilar ta långt mycket mer bränsle än vad de gör idag.
För samtidigt som utveckligen sker på motorer så tävlar fabrikerna om köparnas gunst med att erbjuda mer och mer tillbehör som std i bilarna.
Det gör att det sekundärt drar med sig mer saker, större bromsar för att klara vikten ,större hjul för att rymma bromsarna, den onda cirkeln är igång.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Pacman »

Jag vet inte vilka referenser du har Kulan när du säger att "bilar idag drar lika mycket som mitten på 80-talet".
Om jag får blicka tillbaka lite så var det väldigt bra om en bil drack under 1,0 l/mil då. Oftast låg medelstora bilar på just runt litern, mindre bilar lite mindre och större lite mer.

Idag...ligger den siffran på hälften!
Det är idag väldigt ovanligt att en modern medelstor bil drar 1,0 l/mil! De flesta bilar från 2010-2017 snittar runt 0,4-0,6 l/mil.
Och det beror inte på Heron-förbränningsrum utan på högre motortemp, variabla kamaxlar, variabelt ventillyft, direktinsprutning och generellt högre kompression i dagens motorer. Även självklara saker som rullmotstånd i däck och hjullager, drivlina, aerodynamik mm har bidragit till utvecklingen av bränsleförbrukningen. Autostopp/start vid rödljus, effektivare automatlådor med fler växlar, dubbelkopplingsystem mm hjälper med till.
Det är en lång kedja med många länkar som bidrar, men kom inte och säg att dagens bilar drar lika mycket bränsle som 30år gamla bilar för då är du helt fel ute. Det har hänt väldigt mycket på 30år.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Steve »

Sen så om det var samma miljökrav nu som på mitten av 80-talet så skulle nog nya bilar gå ännu billigare
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kulan »

Ja givetvis så är motorn idag lite effektivare än en gammal typ 300D som sitt i W123 (stenåldermotorn) eller en b23A i en tidig -80talare 240. Min ligg ju runt 0.8- 0.85 om man kör hyffsat rimligt försiktigt.

Men en golf1 Diesel från typ -75 eller vad det var så drog väl den typ 0.5L/mil. Men vem vill åka den skrammelburken??

Min Opel vectra A C20NE -92 drog som genomsnitt 0.65L/mil. Den var ändå helt ok i åkkomfort.

Jag menar. Där är ju typ en bil än idag i verkligheten, dom drar ju dom litrarna, men dock är ju 2015 en ny bil för mig,

Men då politiken bara brytt sig om utsläppen vid tomgång och sen skitit i hur mycket bilen drar i verkligheten spelat nån roll, ta bara den fantastiska supermiljösuven som köptes förra året eller om det var året där före, (RAV4), den drar ju endast 0.8L/mil. Köp en sån och rädda planeten!

Nä men nu ska vi inte frångå ämnet, givetvis så är en bil med självjusterande motorstyrning bättre / billigare än en gammeldags weber 32/36. Med mer exakt AFR värde, bättre sprutbild av bensinare (finare dimma av bensin) och variabel kamtid, modernare kanalutformning och bättre matchad kamaxel för detta, och givetvis modernare kamaxel. Profilen alltså osv, men finns det nån förbränningsrum som ger mer effekt än ett annat på samma liter bränsleblandning in??

Har klämspalt nåt att ge??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av Kadett4wd »

Åjo,, nog arbetar tillverkarna febrilt med utsläppen över hela bilens användningsområde.
Här blir jag faktiskt lite förvånad att det godkänts att man har eftermaknadssprut i bilar upp till -96?
Vi kan inte/skiter i att skapa cykler för snabbare tändning av katalysator vid kallstart mm mm.
Mao kan utsläppen faktiskt skena i höjden på våra hobbybilar, men det ser bra utt på tomgång och förhöjd tomgång på bilprovningen.

Sisådär,, återgå =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

Är det någon som har hört hur det gick med dom nya topparna som acm och parner tog fram ? jag såg dom på elmia , dom såg ju fina ut.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av »

Acm,s topp säljs väll för fullt på deras sida (eller för fullt är ksk fel ord då priset gör att dom bara hamnar i fåtalet dyra rally och rc bilar mm)
Men dom serietillverkas och säljs iaf.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Parners nya topp som visades på Elmia 2016 säljs det också av.
Här är hans hemsida:
http://parner2plus2.com/
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: tryckåtervinning i förbränningsrum

Inlägg av kolvbult »

vore kul att höra om någon sett flödes eller bromspapper ,jag har inte sett någon tävlingsbil ,eller gatbil med dessa toppar, wall tävlar väll med en acm topp ,har tyvärr inte sett hans bil live.
Skriv svar