4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Modifieringar och tips
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 4 link funderingar Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av therealpinto »

Man kan förstås bygga en fyrlänk och behålla någon form av baksäte men det blir oftast väldigt lite stoppning kvar just över stagen.

Min gruntanke för en momentarm är att man bygger den med justerbarhet. Både pinjonvinkel och höjden på fästet i framkant. Med fördel gör man även de yttre stagen justerbara.

Som grund tycker jag att man ska sikta på att ha stagen parallella med marken och med varandra, eventuellt med lite lutning nedåt mot axeln. Då har man en i stort sett neutral upphängning som grund. Sedan kan man justera och prova tills man hittar det man vill ha.

Momentarmens höjd i förhållande till axeln är knappast kritisk, men fästena vill man ha så långt isär som möjligt - men där är ju Volvos originalfästen bra placerade.

Bakaxeldelars stag är säkert en bra utgångspunkt, jag föredrar dock lösningen med pendel i framkant istället för deras glidhylsa. Men det är ju ganska lätt att bygga om. Jag såg att du frågade på rejsa om hur momentarm håller - jag har besiktat bilar som i "rejsskick" har kanske 700-900 hk och rejält vrid (V8 kompressor), bygger man stadigt håller det utmärkt.

Krängarens funktion har du nog koll på nu. Jag valde att köpa justerbar knivkränghämmare från Sellholm just för att kunna justera hårdheten och för att inte behöva bygga om flera gånger. Men har man hyfsat gott om utrymme är det inte så svårt att anpassa till olika originalkrängare heller. Det går ju också bra att montera ihop 2 st klena krängare om man vill öka styvheten.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Re: 4 link funderingar Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av harder22 »

Främre fästet skulle kunna hamna 140mm nedanför bakaxelcentrum som högst. En 1350 lång är inga problem.ca 6 graders lutning neråt. Ungefär 170 mm från marken. Dom undre stagen skulle jag kunna ha upp till samma längd. men det finns det väll knappast någon vinst i ?
skulle nog vara ganska nära viktcentrum där med det framre fästet då. motorn är tillbackaflyttad ca 360 mm.

altenativ nummer 2 är att jag skulle ha torque Arm 600 mm lång som MAX däremot skulle jag kunna ha momentarmsfästet i höjd med bakaxelcentrum 317 mm ovanför marken .
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av therealpinto »

Alla momentarmar jag kört har haft armen ganska lång, men kanske inte 1350 mm... Normalt sett har infästningen varit ungefär i jämnhöjd med underkant av bakaxelklumpen, det är kanske lite högre än du anger?

Jag skulle i alla fall se till att stagen sluttar svagt uppåt mot karossen (dvs högre i framkant än i bakkant) - inte så mycket men lite, för att få anti-squat. I alla fall som grundinställning...

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av harder22 »

Främre fästet skulle vara ca 15 mm lägre än det undre fästet för momentarmen i bakaxelklumpen. Den sticker ju ner ca 115 mm från axelrörets centrum. .

För dom undre armarna kan man lätt göra plattor med flera håll i. När du säger lite hur många grader pratar vi då ?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av therealpinto »

Jag brukar inte mäta i grader, men skulle säga att det handlar om kanske 1-3 cm i skillnad.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av harder22 »

Så att ha fästet för momentarmen 15mm nedanför det undre fästet i bakaxelklumen är väll något likande 7/9 har org ? låter det vettigt eller ska jag sikta på lite kortare, vid 800 kan jag få den till om med 10 mm ovanför det undre fästet i bakaxelklumpen.

Är 1350 lång överdrivet(får plats med hela fjädringsvägen (80 mm och bra tillgodo,samt har en bra tvärbalk som kan ta upp krafterna där?

Hur långa tycker du jag ska göra dom undre bärarmarna ?

bussning i alla 3 ändar av momentarmen eller vad skulle du rekomendera är ju "dubbla" i den främre det kanske borde räcka för och ta upp vibrationerna/resonansen ? tänkt och göra den ljusterbar i nederkant så ja kan ställa pinjongvinkeln.

och ha en sådan i framkant.
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av therealpinto »

Jag skulle välja en längd som ger mig möjlighet att ha övre fästet högre så armen kan luta lite uppåt mot karossen. Blir momentarmen 800 mm då så bör det vara okej.

Bärarmarna vid hjulen skulle jag nog göra ungefär så långa som de är på exempelvis 740 original.

Momentarmen ska nog vara stum mot axeln. Använder man stabilisatorlänken ovan, så kanske den är utan gummibussningar - jag tror det sitter "lager" i den. I så fall kan man göra hela fästet fram (balken) gummiupphängd för att minska ljudet. Bussningar mot axeln behöver inte vara "fel" men jag tror det är bättre att att ha det stumt där. Förmodligen enklare att göra ett fäste fram som både tar kraften och isolerar bra.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av harder22 »

Bild

Gjodre en liten cad ritning. måttade på en 740 idag. undre bäarmarna var 750 långa, momentarmen ungefär lika lång.

Utrymme finns det gott om eller inte. man får ju försöka tänka på allt, vart stolarna hamnar, ljudisolering, avgasrör kardan osv.

men säg en 720mm lång momentarm skulle jag kunna få det övre fästet så högt som 35mm ovanför bakaxelcentrum. DVS ca 145 mm högre än det undre.fästet i bakaxelkåpan. sedan göra flera hål så man kan sänka den. Hur låter det ?

Bild
vilket av följande altenativ är armen ovan ?

Bild

hur många "procent" Anti squat siktar man på ungefär ? eller är det något bara något dragracingkillarna bryr sig om för läste att det lätt kan bli för mycket av det goda oxå.

Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av therealpinto »

Jag tycker det låter vettigt som höjd.

Stabilisatorstaget från Mekonomen tror jag inte har bussningar utan ledlager, men jag är inte säker.

Jag kan inte svara på hur mycket anti-squat som är lämpligt, jag tror man måste prova sig fram. Rimligen får det bli en kompromiss för att få bra grepp både vid broms och acceleration.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
harder22
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: ons dec 28, 2011 8:45 pm

Re: 4 link VS torque arm Amazon gatracer 240 bakaxel

Inlägg av harder22 »

kan återkomma vilket det är, tack för du tagit dig tid och svarat på alla frågor :)
Skriv svar