Bmw m10 max borr turbo?
Bmw m10 max borr turbo?
Vad är max rekommenderade borr på bmw m10b20? Vill minnas jag läst någonstans att 92mm inte lämpar sig till överladd. Någon som testat och vet?
Nicklas Johansson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bmw m10 max borr turbo?
De är ganska tunnväggiga motorer som man inte ska borra så mycket alls, inte sugmotor heller. ska man lägga ned pengar och tid - be nån sonic-mäta upp blocket åt dig före du börjar bygga. jag har sett jättedåligt gjutna M10 block med sneda cylinderväggar som på vissa ställen bara var ca 1.5mm på 90.5mm borr inget att bygga turbo på ens med standard borr.
jag tar ca 500kr för att mäta upp ett 4cyl block på 8 ställen på var cylinder.
vet ej om vi bara har haft otur eller fel årsmodell av block? men att mäta är att veta!
mvh jens
jag tar ca 500kr för att mäta upp ett 4cyl block på 8 ställen på var cylinder.
vet ej om vi bara har haft otur eller fel årsmodell av block? men att mäta är att veta!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Bmw m10 max borr turbo?
De seneste blokkene er de beste. Sitter i E30 318 og E28 518. De er forsterket som S14 motorn, likevel er de lettere enn tidligere blokk. 89 mm borr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bmw m10 max borr turbo?
hur många block är seriöst sonic mätta för att veta att de är bättre? tänkte så att de är djämn och fin i kvalitén.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Bmw m10 max borr turbo?
Den finns mye informasjon om M10 motoren.
Re: Bmw m10 max borr turbo?
, då får jag väl hoppas att min M10 är av skaplig kvalitet då Jens...
Inte mätt ett smack på väggar o skapligt påkostad maskin ändå .
Räknar med att ha ihop dem för bromsning hos dig inom en rimlig framtid.
Mvh Erik
Inte mätt ett smack på väggar o skapligt påkostad maskin ändå .
Räknar med att ha ihop dem för bromsning hos dig inom en rimlig framtid.
Mvh Erik
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bmw m10 max borr turbo?
konstigt nog på de ca 3-4 M10 blocken vi mätt så har det varit ganska blandad kvalitet? bmw bruka ju ha bra grejor vi kan ju ha haft otur?
mäter man inte så får man förlita sig på tur och tro istället
hur mycket är ditt block borrat? om du bara plockar av toppen bara så kan jag mäta upp det om du vill?
skulle va kul med M10 bromsning i vinter erik! det är ju en gammal klassisk motor med mycket historik och charm som en B18-B20!
mvh jens
mäter man inte så får man förlita sig på tur och tro istället
hur mycket är ditt block borrat? om du bara plockar av toppen bara så kan jag mäta upp det om du vill?
skulle va kul med M10 bromsning i vinter erik! det är ju en gammal klassisk motor med mycket historik och charm som en B18-B20!
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bmw m10 max borr turbo?
90.5 är det.
Jo blir spännande att bromsa.
Blev väl ovanligt hi-tech nu med torrsump, separata spjäll o grejor o smått.o gott. en lättare urspårning helt enkelt.
Jo blir spännande att bromsa.
Blev väl ovanligt hi-tech nu med torrsump, separata spjäll o grejor o smått.o gott. en lättare urspårning helt enkelt.
- blownharley
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
- Ort: Insjön, Dalarna
Re: Bmw m10 max borr turbo?
När BMW byggde F1 motorerna så tog dom block som minst gått 10000 mil för att få ort block med eventuella gjutdefekter. Dessutom har ju de flesta restspänningar efter bearbetning försvunnit efter så många värmecykler...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Bmw m10 max borr turbo?
jo jag har läst om det också men undrar om det är sant? tror att det va viktig reklam för bmw att det skulle skrivas om att det va ett vanligt fabriks bil block från en vanlig bil. jag skulle gissa att det va filat en hel del i gjut formarna sen va det nog andra metall blandningar som gav hårdare och kraftigare cylinder väggar också? men bara vad jag tror såklart men mycket möjligt iallafall! ett sonic test på ett F1 block skulle avslöja vad som är sant men hur många hela sånna fins kvar sen -80 talet?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Bmw m10 max borr turbo?
http://group6sportscars.co.uk/product/b ... ron-block/
Ser ju ut som det är fodrat. Så håller med Jens om att det är nog inte mycket standard kvar på dem.
Ser ju ut o vara olika gjutningar också eller att man slipat på F1 blocket.
Sedan på sidan av blocket så går väl oljeretur kanaler. Det verkar det inte göra på f1.
Ser ju ut som det är fodrat. Så håller med Jens om att det är nog inte mycket standard kvar på dem.
Ser ju ut o vara olika gjutningar också eller att man slipat på F1 blocket.
Sedan på sidan av blocket så går väl oljeretur kanaler. Det verkar det inte göra på f1.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Bmw m10 max borr turbo?
M10 blokken er ekstremt sterk. S14 motoren med 93,4 mm i bor er basert på M10 blokken ( den nye støpen ) Har aldri hørt om problem med med blokk når noen setter turbo på S14 motoren. Har selv kjørt 92,5 mm bor på M10 motor uten problem.
Re: Bmw m10 max borr turbo?
Vet en bäckis på ppf som avverkade blick på s14
Re: Bmw m10 max borr turbo?
erki87 skrev:Ser ju ut som det är fodrat.
Fodrat? Lite svårt att se på dom små bilderna...
Tycker det ser ut som o-rings spår?
Re: Bmw m10 max borr turbo?
Kollar man underifrån så ser man ju en foderkant tycker jag iallafall.