Ska jag sänka kompressionen eller
Ska jag sänka kompressionen eller
Har problem med att toppackningen går sönder vid jämna mellanrum
Motorn är Renault F4R-730 dvs cliosport
Toppen planad 15 hundradelar
Just ja det är turbo på den laddar Max 1,4 och kompet är 11-1
Sitter mls packning på den
Funderar på att riktplana blocket i vinter
Vad säger dom kunniga vad jag ska göra
//Per
Motorn är Renault F4R-730 dvs cliosport
Toppen planad 15 hundradelar
Just ja det är turbo på den laddar Max 1,4 och kompet är 11-1
Sitter mls packning på den
Funderar på att riktplana blocket i vinter
Vad säger dom kunniga vad jag ska göra
//Per
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Bensin eller sprit?
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Och du har uteslutit hur pass bra den är mappad?
Hur mycket förtändning och vilket lambda körs den på?
Hur mycket förtändning och vilket lambda körs den på?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Kollar i morgon
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Då jag inte får in bilden på tändningen så är den vid 7000 och 1,4 i laddtryck är tändningen 15,7 och lamda är 11,8
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Jag skulle vilja sänka
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Motorvolym?
Kamaxlar?
Uppskattad effekt?
Vart är vridmax?
Kamaxlar?
Uppskattad effekt?
Vart är vridmax?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
2 liter
Std kammar
371,3 på hjulen
458 vrid 5400 varv
Std kammar
371,3 på hjulen
458 vrid 5400 varv
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Med std kammar kan det vara hög kompression ja.
Ändå ligger maxvrid lite högt i varv.
Men det är väl kanske en sportig motor från början.
Inga problem med spikningar?
Kanske räcker med en tuffare packning och noggrant dragna bultar med bra ytor på topp och block så funkar det?
+ nån grad sänkning av tändningen där runt vridmax.
Ändå ligger maxvrid lite högt i varv.
Men det är väl kanske en sportig motor från början.
Inga problem med spikningar?
Kanske räcker med en tuffare packning och noggrant dragna bultar med bra ytor på topp och block så funkar det?
+ nån grad sänkning av tändningen där runt vridmax.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Vridet ligger ungefär där som med original ca5400
Kammarna är bara ca 268 grader
Har redan arp bultar till toppen
Och jag litar 110% på min mappare
Så motorn åker ut i helgen
I och med att bilen är så lätt så kommer sällan upp i 1,4 enligt loggen så brukar det landa på 1,2
// Per
Kammarna är bara ca 268 grader
Har redan arp bultar till toppen
Och jag litar 110% på min mappare
Så motorn åker ut i helgen
I och med att bilen är så lätt så kommer sällan upp i 1,4 enligt loggen så brukar det landa på 1,2
// Per
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Eftersom det är MLS så är det svårt att deformera packningen men var brukar du "skjuta packningen regelbundet" ? Här kan problemet ligga, det får gärna vara perfekta ytor..
Men.. jag har kört en Clio Sport sugmotor med bensin och eftermarknads-system. Den ville inte ha mer än 23 upp mot 25 grader på varv för att nå bästa vridmoment. Lägger du på 1.2-1.4 bar laddtryck skulle jag säga att 15-16 grader tändning är lite högt, speciellt på etanol som brinner snabbare.
Men.. jag har kört en Clio Sport sugmotor med bensin och eftermarknads-system. Den ville inte ha mer än 23 upp mot 25 grader på varv för att nå bästa vridmoment. Lägger du på 1.2-1.4 bar laddtryck skulle jag säga att 15-16 grader tändning är lite högt, speciellt på etanol som brinner snabbare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Skjuta packningen yttrar sig så att direkt efter fullt pull så går motortempen upp ca 10-15 grader och går ner lika fort allt inom ca 5 sekunder
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Jo men vad händer med packningen? Ser du nå skador? Är de på samma ställe osv osv. Är det återkommande samma ställe och typ av fel så kan man ju troligen inrikta sig på rena hårdvarufel.
Re: Ska jag sänka kompressionen eller
Inte för att vara sån men har du flödat spridarna ?
Lambdan är ju bara ett medelvärde
Lambdan är ju bara ett medelvärde
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar