Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Inlägg av THEO »

Jag har hittat 2 olika "tillverkare" av styrsystem som är baserade på megasquirt 2!!
Den första är en firma i Tyskland som heter Kdata http://www.k-data.org/home dom har plug and play till BMW:s flesta modeller och dom har även en till till Opels CX20E motor sen har dom boxar till VAG:s motorer 1,8 2H,1,8tAEB,G40,G60,2,016vABF,VR6AAA,vr6ABV Sen finns det även en
box som är som en vanlig MS2:a att den kommer med bara en box men den är vattentät och har USB kontakt sen kan man köpa till flying lead kabelhärvor som är väldigt prisvärda 3 meters kostar 36 euro och 2 meter 28 euro 0,4 meter 9 euro!!!!!!!
Glömde skriva universalboxens pris som är 399 euro då ingår box usbkabel kontaktstycken (2st)
och stift till dom och priset är inklusive moms så uan blir det 335 euro!!!
Sen varierar priserna på PnP boxarna lite mellan modellerna men det vekar som det vanligaste priset för PnP är 499 euro inklusive moms!! Och då kommer det monterat i en box som liknar en orginalbox och har orginal kontakt så man bara byter box!!

Sen hittade jag en liknande firma i England som heter Boostmonkeys!!
Dom har två boxar som är baserade på MS2 båda två! Den första heter OFAM och är en box som är skräddarsydd till Fords ofab och ofac ecu:er!!! Den kostar 389 pund med 1,5bars mapsensor och kryper upp till lite över 400 pund för en box med 4 bars mapsensor och det finns även en för 421 pund som har en 4 bars mapsensor med barometriskt korektion...
Sen har dom även en ny box som är en universal box som kommer med en 1,5 meters kabelhärva en usb kabel och en istallations CD!!
Priset på den är 499 pund!!
men då har den 4 st högohms spridardrivare
4st drivsteg till spolar
Och den kan köra 4 cylindrar fullt sekvenstiellt
och den kan köra V8 i wasted spark
och semisekvens på bränslet!!
och den har dom flesta extra funktionerna redan från start
tex 2 stegs lustgas kontroll
flatshift
Launch controll
Så med tanke på att båda dessa företagen ligger inom eu så blir det ju ingen tull eller extra avgifter som om man skickar efter en box eller ett kit från tex DIY Autotune i USA!!!!
Jämför man priserna mellan ett vanligt Megasquirt som har en "dålig" box och en halvbra kontakt så är dessa två alternativen väldigt prisvärda då båda har en rejäl box och riktiga ECU kontakter!!!
Tittar man speciellt på Kdata:s tillbehörspriser tex kabelhärvorna så är dom billigare än nån annan firma som säljer vanliga Megasquirt vad jag har sett ivarjefall!!!
Jag har länge funderat på att byta styrsystem på min mc en TL1000s och då är det nice med en box som är lite vatten tålig!! Jo jag vet att det finns Micro squirt men jag tycker dessa två alternativen har lite mer att erbjuda än Micro squirtet!!!!
sen gör det ju inte ont att dom är bra prismässigt mot andra sprut!!!
///Jörgen :whistle:
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Inlägg av THEO »

Jag glömde lägga in länken till Boostmonkeys hemsida i förra inlägget!!
http://www.boostmonkeys.co.uk/index.html
mvh///jörgen :thumbright:
DLS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: fre dec 02, 2011 11:34 am

Re: Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Inlägg av DLS »

köpte du nån box från k-data?
lite intresserad av deras KDFI boxar
PORSCHE 944 TURBO
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Inlägg av THEO »

Nej jag har inte köpt nån box än men jag läste i deras manual att K-Defi 1,4 har 4 individuella spridarsteg sen har dom 4 extra spridarsteg som är knutna till dom första fyra, så totalt 8 spridarsteg och sen har dom 6 tändsteg och samma här att dessa även har 6 extra tändsteg så 12 tändsteg totalt!!!
Sen finns det även styrning för en bredbands lambdasond!!! alla dessa saker ligger på extra kortet som K-Data har i sina boxar så man får 8 spridarsteg 12 tändsteg och styrning för en Bosch Lsu 4,2 i en vattentät box med USB komunikation till mappningsdastorn det följer med usb kabel och ett set med kontakter manual och en CD med diverse programvaror!!!
Och allt detta får man för 399 euro vilket med dagens kurs är 3761 svenska kronor!!!
Nu behöver man en kabelhärva och en BB-sond men det finns till bra priser på K-datas hemsida!!
En 2 meters flying lead kostar 28 euro och en bosch Lsu 4,2:a + en kontakt för att koppla till boxen blir det cirka 100 euro till så för lite mer än 500 euro så har du ett sprut som har 8 spridarsteg och 12 tändsteg och BB-lambda sond!!!!!
Ser man till K-data:s priser så är tex deras grund box Kdfi 1,4 för 3761 kronor så är det rätt bra pris om man jämför med vad en monterad vanlig Megasquirt 2 box kostar 3000 kr på blocket för tillfället och den har bara 2 spridarsteg och oftast bara fördelartändning till det priset!!!!
Så jjämför man K-Data:s priser mor vad Ms2 och vad andra monterade färdiga att använda sprut kostar så tycker jag att K-Data ligger bra till prismässigt!!!
Jag menar 8 spridare och 12 tändsteg och BB-styrning för lite mer än 3500kr är bra pris!!!
Men man ska tänka på att dom extra stegen på både tändning och bränsle är "kloning" av dom 4/6 första så vill man ha individuell inställnings möjlighet så ska man tänka på att extra utgångarna är bundna till dom första utgångarna!!!
MVH///Jörgen :hey: :thumbright:
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Inlägg av Terror_Flynn »

Någon som har varit i kontakt med K-data? Jag är intresserad av deras PnP boxar till VAG-motorer som har bra priser osv.
Har själv mailat för ett tag sen men fick inget svar. Har för mig att dom faktiskt har en svensk återförsäljare, Masens motor.

Dom använder sig av en BB-styrningskrets som görs av en annan tysk firma, och den firman har ju uppgraderat sin krets med stöd för 4.9 bredbandslambda.

Skulle vara intressant att komma i kontakt med K-data och fråga om dom kan uppdatera sina boxar med stöd för 4.9 BB.

Läste på megasquirt forum att K-data är olicensierade kopior, och alla där vill inte ha något att göra med dom.

Synd för deras boxar har bra pris, vettiga funktioner och många olika PnP alternativ.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Inlägg av Danne_jmk »

Halloj jag väcker liv i denna tråd med en utvärdering av deras KDFI 1.4 universalbox.
Bild

Första intrycket var att det var en väldigt bra låda allt satt i tills jag skulle ansluta map och ville kunna stänga lådan med usb`n ansluten.
fick modifiera kontakten och borra två hål, tätade med 2k gummilim.
Bild
Bild

Annars så fungerar allt väldigt bra och fungerar som ett ms skall.
Jag är ju väldigt ny på detta med ms och allt vad tuning heter.
Tydligen kan man köra båden hög och lågohmiga spridare utan modifikatoner eller förkopplingsmotstånd.
det går att köra både vr och hall på vev och cam (Man justerar bara på några små brytare)
det negativa jag hittat är ju att det är lite sparsamt med in och utgångar för extra saker. man kan vara tvungen att löda på kortet om man vill ha fler programerbara utgångar.
i nuläget finns det två utgångar (iac1 2A max och iac2 Tacho Output)
och två ingångar (Table switch och digital input)
om det går att använda utgångarna till tomgångsmotorn till annat så finns det två utgångar till.

Sedan kan det ta läääääänge att få svar på mailen då man skriver på engelska (Skrev på tyska med google translate så fick jag svar direkt... på engelska :P )

Bara att hojta om det finns några frågor.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Megasquirt i vattentäta boxar till bra priser!!!!

Inlägg av mauser240 »

Jag tänkte lägga till lite negativ kritik;

-K-data ignorerade mig och mina frågor tills jag tog kontakt via PayPal.

-Dokumentationen är väldigt ofullständig så det är bra om man känner till MS och el i övrigt.

-Den integrerade lambdacontrollern funkar sådär, emellanåt slår den till 14,7 för ett ögoblick för att sedan visa rätt igen. Dessutom får den 12v linjen att svikta en aning, typ en gång i sekunden. Skriv gärna om ni hittar nån lösning på detta!

Måste ändå säga att jag tycker der är en prisvärd box och jag ångrar inte mitt köp en sekund. Har t.ex. inte sett en ända triggermiss sen jag installerade boxen (i en Volvo 940 med VR-sensor på original svänghjul).
//MartinL
Skriv svar