Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Inlägg av Motornicke »

Hej! Vad kan ni rekommendera för kam som ska brukas med register som passar på gatan? Nuvarande fs280 och kg004 känns lite väl tråkiga, som att det finns mer att ge som inte kommer fram genom registret speciellt på lite högre varv. Högflödesportad planad 3mm 531 pacman topp 46/38ventiler mirafräst mässingstyrningar rostfria ventiler "hajfena". Renoverad botten med mahlekolvar. Ombyggt e insug med 3"spjäll och lmm 2.5t 315cc spridare 2,5 avgas med extraktor . Lh 2.4 sprut med bredbandslambda som skall ändras och mappas, har chippade boxar just nu. Bra afr värde förutom under 1500varv. Vill gärna ha ett register där den börjar dra vid runt 3000 iallafall upp till 7000 cirka. Kg7? GT6? FS296? Kom med tips!
Mvh
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Inlägg av »

Det finns betydligt roligare kammar än en fs280 iaf du kan köra men frågan är hur mycket som går bra med original insprutet.
En gt6 har för mycket duration för att fungera bra på gatan.
Vilken budget har du för en kamaxel?
En fs129 eller möjligen en Fs300 gl34 eller timo1310 är nog bland det vassaste som fungeraf men då blir den lite bottensvag och det fungerar bara bra om du får till insprutet perfekt.
Dom kammarna är i samma liga som Kg7 och Fs296 ungefär
Lite snällare är månen8 nh97 eller enem k15 en sådan kam blir inte lika orolig på tomgång och registret är lite lägre dom har dock ca 15 grader mera duration än en fs280 så dom sjunger ut betydligt längre.
Har byggt en folkrace motor med portad 530 Fs300 kg steg 2 x-rör och ett E insug sedan ett ms som fick styra den.
Motorn drog bra från lite under 3000 till varvstopp på 7300 men var lite ruppig på tomgång och vid krypkörning starter mm så skulle gå bra som busbil men kännas jobbig vid brukskörning dagligen.
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Re: Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Inlägg av Motornicke »

Tack för tips, jag har ingen särskild gräns för vad den ska kosta men inte över vad kg tar för sina. Sprutet ska mappas är det tänkt har snackat med en som kan fixa det. Då är frågan vilken av dessa kammar som skulle kämpa sig bäst, vill ju inte att den ska helt borta på lågvarv. Så en fs296 eller kg7 kan också va för lite bottenvrid för gatan? Kanske månen8 från folkraceshop skulle passa bättre? Att den börjar dra vid runt 3000 är lagom tycker jag.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Inlägg av Kulan »

Hade en fs296 på en lh2.4 och motorstyrningen hade ingen jävla aning om vad motorn hade för sig när den var på tomgång. Rekomenderas ej på ett sånt sprut. Det funka perfekt när man gasade. Men dock var mitt sprut omodifierat. Lh2.4 tror jag man int ska sätta dit en för extrem kamaxel. Men fs122 har jag hört gott om. Ska tydligen gå som en vanlig motor på tomgång (tror lh2.4 vill ha det så) men det ska gå varva ur lite mer. Men aldrig provat den sj.

Annars prova skriva å fråga kg, enem, agap osv vad dom rekomenderar,
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Inlägg av »

Det går inte jämföra ett mappat/rätt chippat insprut mot ett orört.
Det är precis som med en förgasare där olika motorer kräver olika munstycken.
Tex timos motor använder ju sin 1310 kam med lh2,4 utan problem och den är snarare vassare än en fs296 än snällare.
Sen att dom anger en effekt som är mot 15% för hög mot vad motorn ska leverera är en annan sak.
Motorn ska gå rent på tomgång dock blir ju gången råare och lite ruppigare oavsett vad man gör.
Skillnaden är att en vass kam behöver 7-8 grader mera förtändning och andra inställningsvärden för tomgångsmotor mm då undertrycket i insuget blir lägre.
Det som blir jobbigt är att den blir märkbart svagare på låga varv och går lite ojämt blir känslig på spjälläge mm.
Då motorn kanske suger ett lågt undertryck vid 1000 varv så man får gasa rejält när man kommer ner på låga varv runt ett gathörn sen då man kommer upp bara några hundra varv är det ett helt annat sug så har man helt plötsligt allt för mycket gas.
Det lever jag gärna med på en busbil men ska bilen köras dagligen i nån storstad med bilköer mm är de däremot jobbigt.
122 kammen är inte mycket vassare än 280 det är en bra kam men skillnaden är ungefär lika som från en K till en H kam så tror inte det är värt att köpa en sådan.
Men en månen8 eller enem k15 borde gå leva med dagligen och någon av dom andra kammarna gör sig bra i en busbil
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Inlägg av Pacman »

Kolla med Erland Cox.
Han har flera olika kammar på lager. Någon mildare modell av dem borde funka i din motor.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Motornicke
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån mar 07, 2016 6:56 pm

Re: Kamaxel till b230 sugis gatbil 531 pacman topp 46/38

Inlägg av Motornicke »

Sprutet ska mappas är de tänkt, som sagts i tråden går inte att jämföras med ett helt orört. Märkte att den är känslig på gasen när man ska iväg. Från noll till full gas vid krypkörning känns de som bara när man nuddade pedalen men blev bättre sen jag ställde om nuvarande kamen och lite andra saker. Chippat från timos sen innan. Jag ska fundera och kolla upp dom kammarna ni tipsat om, som ni säger blir det jobbigt att ha för vass kam på gatan om det blir för dåligt bottenvrid. Svårt att bestämma sig bara över vilken.
Skriv svar