1,9TD
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
- Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Re: 1,9TD
Jag dieselkpnverterade en gammal audi för nästan 2 år sedan, hade då ett svänghjul från en 88 audi 100 1,8 som satt på dieselmotorn som skulle i, men det passade inte, fick ta svänghjulet från originalmotorn, det var mindre, en skillnad till var att bilen med mindre svönghjul så satt startmotorn fast med 3 m8, den nyare med lite större svänghjul hade 2st m12 som.höll starten, jag ska mäta detta svänghjul ikväll om jag hittar igen det, håller ju på med en liknande konvertering själv så är rätt intresserad av att få reda på vilka prylar som passar bäst
volvo 242 DL 2,5
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
- Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Re: 1,9TD
Kan nu meddela att svänghjulet är 287mm exakt, hittar däremot inget nummer på det, men det kommer från en audi 100 88 med nya typen av växellåda som har hydrualisk koppling och en startmotor som sitter med 2 m12 bultar
volvo 242 DL 2,5
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
- Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Re: 1,9TD
Tips, kika på audi 80 också, med 2 bultad start, glöm inte att ta tryckplattan som tillhör svänghjulet, lycka till
volvo 242 DL 2,5
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 424
- Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
- Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Re: 1,9TD
88 och framåt, den nyare typen av låda och start kom vad jag förstår 88, audi 80n jag dieselkonverterade var en 86a och den hade det mindre svänghjulet
volvo 242 DL 2,5
Re: 1,9TD
Var det svänghjulet som inte passade?Björn/242power skrev:Kan nu meddela att svänghjulet är 287mm exakt, hittar däremot inget nummer på det, men det kommer från en audi 100 88 med nya typen av växellåda som har hydrualisk koppling och en startmotor som sitter med 2 m12 bultar
Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Re: 1,9TD
Intressant tråd!Björn/242power skrev:Annars om du inte hittar någon aaz så går det alltid att ta en 1z/ahu/afn och sätta dit en aaz pump eller nån liknande pump, bara sätta i kamskivan och rotorhuvudet från den elektroniska pumpen, har själv gjort så i en passat td och det fungerar kalas
Sitter det VE37 pump på AAZ ? Och VP37 på ANF ?
Om man gör som beskrivet ovan utan att byta till större pumpelement, hur mycket effekt hänger en sån pump med till?
Eller vilken effekt skulle man kunna räkna med på en AFN motor med VE37 pump med VP37 pumphuvud om motorn förövrigt är orginal?
Är det större pumpelement i VP37 än i VE37? och isf hur mycket större? Antar att pumpelementet följer med pumphuvudet när man flyttar över det?
Ursäkta många noob frågor, men jag försöker förstå och lära mig hur det funkar
Re: 1,9TD
Går det gnälla till sig en ritning på adapterplattan, eller möjligtvis köpa ett ex?Sierra94 skrev:Din platta ska nog bara roteras en del.
Så här sitter starten på min egentillverkade adapterplatta mellan 1.9 tdi och volvos m47 låda. Jag fick kapa ur sprängkåpan lite på lådan så jag kunde bulta starten från "lådsidan" på adapterplattan.
Jag använder svänghjul och startmotor från audi 80 tdi då dessa har motorn längsmonterade med starten sittandes under grenröret.
http://www.garaget.org/?car=81419&image=764701
Och här är plattan uppefrån bultad på motorn.
http://www.garaget.org/?car=81419&image=764698