Hur gör man när man dopar förgasare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Ittegrunk
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 09, 2016 6:36 pm

Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av Ittegrunk »

Ja! Hur gör man när man dopar ett par orginal trycksatta Dellorto förgasare? Vart leder man in bränslet? Är det på samma sätt som jag redan gör och bara flytta tryckslangen från Btr närmare turbon helt enkelt?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av mauser240 »

Jag trodde pojkarna dopade genom att trycksätta flottörhuset via ett pitotrör i laddtrycksröret / -slangen.
//MartinL
Ittegrunk
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 09, 2016 6:36 pm

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av Ittegrunk »

Ok! Skulle vart kul och se en bild på det! Hur får man in slangen i flottörhuset tro?
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av johan johansson »

finns speciella lock till dellorto där munstyckena sitter så leder du in laddtryck där sen är det klart.

Sen behöver du en Malpassi "btr" som klarar ruskigt låga tryck. Så soppatrycket stiger med laddtrycket.

det röret du tar laddtrycket till förgasarna gör du en liten tratt i änden på och sätter den i mot laddtrycksriktningen så laddet blåser in i tratten typ 12mm rör eller dyligt. Då blir övertrycket manningen högre i flottören än i förgasaren vilket funkade bra på en bekants Opel
volvo pv 53 16v
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av StefanM »

fast om det är original trycksatta (för turbo) så finns väl redan funktionen där eller har jag missat nåt?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av fredde_vit_pv »

"orginal trycksatta för turbo" jag har haft sådana DHLA för lotus , dom var originalbestyckade
för en liten turbo och var "bara" egentligen bestyckade med för stora huvudmunstycken för en sugmotor!
bestyckade för hitta av (att man får laddtryck) just när förgasaren börjar skifta från lågfartsystemet till huvudmunstycken
så kan man få rätt blandning (lamda) .
med byte av halsringar och huvudmunstycken kan man få dom att funka med olika motorer och turbostorlekar inom vissa gränser :wink:
Dopning Som det kallas iaf runt Umeå är vad skulle säga nästa steg och då kör man in ett rör (pitåtrör)
innan förgasarna som gör att trycket skenar i flottörhusen och förgasarna "flödar över" och egentligen blir som en "skitinsprutning" :)

det här är min uppfattning iallafall! :)

/F
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av Erland Cox »

Det finns Dellorto turboförgasare med en bränslekrets till, en power jet.
Kanalen till den går upp och vänder i locket om jag minns rött.
Jag har 2 såna liggande.

Erland
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av Baxman »

Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Hur gör man när man dopar förgasare

Inlägg av Baxman »

Ittegrunk skrev:Ja! Hur gör man när man dopar ett par orginal trycksatta Dellorto förgasare? Vart leder man in bränslet? Är det på samma sätt som jag redan gör och bara flytta tryckslangen från Btr närmare turbon helt enkelt?
Det er ikke bräslet som er poenget, det er å öke trykket over bränslet inne i flottörkammeret.

Gummislangene her viser prinsippet:
https://www.youtube.com/watch?v=ufjKCNCFIy8
Skriv svar