Bra komplett framvagn
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Bra komplett framvagn
Har ni några bra förslag på vad för komlpett framvagn man kan hämta på skroten?
Med komplett menar jag bolt-on med styrning, bromsar, fäderben etc.
Har ett schassie utan fram och bakvagn, bilen ska bara köras rakt fram och endast på bana.
Visst kan jag leta rätt på en orginal men väger ca 500kg och sen vill jag ha fjäderben/coilovers...
Bilen är en Jaguar XJS och ser ut såhär med framvagnen i.
Ska mäta bredden mellan balkarna och leta reda på spårvidden...
Med komplett menar jag bolt-on med styrning, bromsar, fäderben etc.
Har ett schassie utan fram och bakvagn, bilen ska bara köras rakt fram och endast på bana.
Visst kan jag leta rätt på en orginal men väger ca 500kg och sen vill jag ha fjäderben/coilovers...
Bilen är en Jaguar XJS och ser ut såhär med framvagnen i.
Ska mäta bredden mellan balkarna och leta reda på spårvidden...
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
Re: Bra komplett framvagn
Hittar du en från en nyare Ford Crown Victoria har du en fin, men kanske för fin? Har för mig att balken är av aluminium
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Bra komplett framvagn
Jo har sett den, är väl favorit i alla bilmoddar program från USA.
Var inne på en framvagn från en BMW E39, med i aluminium
Var inne på en framvagn från en BMW E39, med i aluminium
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bra komplett framvagn
En sak värd att tänka på är att alla framvagnar med fjäderben kräver att du bygger fjäderbenstorn/infästningar som kommer på rätt plats och kan hantera krafterna. Det är inte alldeles enkelt, speciellt inte om man flyttar grejerna till en annan bil.
En framvagn med dubbla A-armar har ganska ofta en mer fristående konstruktion där både övre och undre bärarm sitter i framvagnsbalken, och hamnar alltså "automatiskt" på rätt plats i nya bilen. Det brukar vara lite enklare att få ordning på en sådan variant.
Crown Vic är som sagt en vettig kandidat, nyare Corvette likaså. Men dessa är ju inte helt enkla att hitta på skroten kanske. Nyare Jaguar är ju förstås ett alternativ, men jag tycker också det är värt att titta på Lexus som har en del smidiga saker.
Gustaf
En framvagn med dubbla A-armar har ganska ofta en mer fristående konstruktion där både övre och undre bärarm sitter i framvagnsbalken, och hamnar alltså "automatiskt" på rätt plats i nya bilen. Det brukar vara lite enklare att få ordning på en sådan variant.
Crown Vic är som sagt en vettig kandidat, nyare Corvette likaså. Men dessa är ju inte helt enkla att hitta på skroten kanske. Nyare Jaguar är ju förstås ett alternativ, men jag tycker också det är värt att titta på Lexus som har en del smidiga saker.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Bra komplett framvagn
Tack Gustav.
Jo fjäderben ställer ju till en hel del, Crown vic är långt över min budget så ska kika på Lexus och vad som sitter i nyare Jaggor men vad jag vet är inte det heller nåt som passar rakt av.
//Tobbe
Jo fjäderben ställer ju till en hel del, Crown vic är långt över min budget så ska kika på Lexus och vad som sitter i nyare Jaggor men vad jag vet är inte det heller nåt som passar rakt av.
//Tobbe
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
Re: Bra komplett framvagn
opel gt/Pontiac solstice liknar corvette
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Bra komplett framvagn
Gör en jigg med stdbalken som bas för måtten.
Sen gör du en ny i rör.
Sen kan du göra lika med bärarmarna.
Då slipper du bygga om halva bilen fram samt alla vinklar är som de ska.
Mesta vikten tjänar du nog där.
Om du ska köra banracing kan du sedan göra lättare fjäderben.
Sen gör du en ny i rör.
Sen kan du göra lika med bärarmarna.
Då slipper du bygga om halva bilen fram samt alla vinklar är som de ska.
Mesta vikten tjänar du nog där.
Om du ska köra banracing kan du sedan göra lättare fjäderben.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Bra komplett framvagn
Tack Dennis och Patrik.
Var inne på samma linje med att använda orginal som jigg. Tyvärr har jag ingen sådan heller dag....
Ska ta och kolla på Opel och Pontiacen med.
//Tobbe
Var inne på samma linje med att använda orginal som jigg. Tyvärr har jag ingen sådan heller dag....
Ska ta och kolla på Opel och Pontiacen med.
//Tobbe
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag
Re: Bra komplett framvagn
Bara en undran, varför fjäderben?
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Bra komplett framvagn
Tja första tanken är väl mindre vikt och färre rörliga delar...
Sen när hjäncellerna slutat bråkat så insåg jag ju att det går ju bra att använda coilovers till orginal framvagn med utan större ingrepp
Sen när hjäncellerna slutat bråkat så insåg jag ju att det går ju bra att använda coilovers till orginal framvagn med utan större ingrepp
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag