Opel Commodore Coupe 1969
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Idag lyckades jag få in bilen bak i bussen för första gången. Fick igång på vinschen bak i skåpet så jag slapp köra upp för egen maskin. Arslet på bilen blev att skrapa i backen när bakhjulen gick upp på ramperna så jag får försöka komma ihåg att lägga ut ett par brädor nästa gång.
Ska städa ur garaget och mecka med raggarbilen nu i veckan så Opeln få stå kvar i bussen och mysa.
Ska städa ur garaget och mecka med raggarbilen nu i veckan så Opeln få stå kvar i bussen och mysa.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Jag håller på att tillverka ett par nya headers för att kunna få på avgassystem med ljuddämpare. Det blir ganska korta headers med 2" primärrör som efter kollektorerna blir 3,5" som ska fortsätta hela vägen bak med en eller två ljuddämpare per sida.
En gaspedal håller jag även på att provmontera, har lite problem med benutrymme så jag lär bygga om torpedväggen lite i detta område annars tar högerknät i ratten när man kör.
För att stilla mina växellådstankar som hemsökte mig dygnet runt förr så inhandlades ett framtidsprojekt som är en lite stadigare grund att bygga vidare på om den nu skulle monteras i denna bil.
En gaspedal håller jag även på att provmontera, har lite problem med benutrymme så jag lär bygga om torpedväggen lite i detta område annars tar högerknät i ratten när man kör.
För att stilla mina växellådstankar som hemsökte mig dygnet runt förr så inhandlades ett framtidsprojekt som är en lite stadigare grund att bygga vidare på om den nu skulle monteras i denna bil.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Äntligen sitter det en vindruta på plats i bilen. Det har varit mycket olika tankar fram och tillbaka inblandade samt studerande både på nätet och på dragracingtävlingar för att hitta någon lösning. Original placeringen på rutan medförde att halva förgasaren satt innanför rutan vilket inte kändes alltför smidigt för åtkomlighetens skull. Ett alternativ som jag kikade på var att göra en plastruta med uttag i som många gör. Men då jag saknade en hel ruta att ha som mall samt helt saknar erfarenhet av att arbeta med dylika ting så vågade jag mig aldrig på det.
Lösningen blev att ta en bredare ruta i glas som jag kunde flytta bak såpass att luftrenaren går fritt.
Rutan kommer från min gamla Rambler Rebel som avslutade sitt liv mot en sten en gång i tiden. Då rutan är såpass mycket bredare kommer hela karossen breddas samt förses med framskärmar, front, stötfångare och bakljus från nämnda bil. Den bredare karossen medför att jag kan dra avgassystemet i tröskellådorna vilket är suveränt för markfrigången. Jag kommer bredda en sida åt gången och låter taket sitta kvar under tiden.
Bilen var med bak i skåpet på bussen när jag var på oringen i Arvika i somras. Det blev fruktansvärt varmt där bak när solen lyste på dagarna men jag hann iallafall börja med tillsnyggning av elen och montera torpedgenomföring samt elskåpet.
Ett nytt oljetråg med skvalpplåtar och häftig guldfärg har införskaffats och ska monteras nu i veckan är tanken.
Lösningen blev att ta en bredare ruta i glas som jag kunde flytta bak såpass att luftrenaren går fritt.
Rutan kommer från min gamla Rambler Rebel som avslutade sitt liv mot en sten en gång i tiden. Då rutan är såpass mycket bredare kommer hela karossen breddas samt förses med framskärmar, front, stötfångare och bakljus från nämnda bil. Den bredare karossen medför att jag kan dra avgassystemet i tröskellådorna vilket är suveränt för markfrigången. Jag kommer bredda en sida åt gången och låter taket sitta kvar under tiden.
Bilen var med bak i skåpet på bussen när jag var på oringen i Arvika i somras. Det blev fruktansvärt varmt där bak när solen lyste på dagarna men jag hann iallafall börja med tillsnyggning av elen och montera torpedgenomföring samt elskåpet.
Ett nytt oljetråg med skvalpplåtar och häftig guldfärg har införskaffats och ska monteras nu i veckan är tanken.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Nu händer det grejer minsann!
Du är inte sugen på att sälja glasfiberskärmarna och huven?
Du är inte sugen på att sälja glasfiberskärmarna och huven?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Jo precis, jag skickar ett pm med bilder till dig i kväll.Manfred skrev:Nu händer det grejer minsann!
Du är inte sugen på att sälja glasfiberskärmarna och huven?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Hehe, gillar tänket att det är lättare att byta hela karossen än att få till en anpassad ruta!
Själv hade jag nog byggt delad ruta med planglas!
Men den blir ju asball!
Själv hade jag nog byggt delad ruta med planglas!
Men den blir ju asball!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Tackar, haha jovisst en ruta hade väl gått lite snabbare att få till. Har varit lite av en dröm sen jag bestämde mig för rörramschassit att bygga en bil av dessa två, blir framförallt mindre ångest när man kan sluta oroa sig över ett stort projekt.jonas landin skrev:Hehe, gillar tänket att det är lättare att byta hela karossen än att få till en anpassad ruta!
Själv hade jag nog byggt delad ruta med planglas!
Men den blir ju asball!
Jag tycker att gammeloplarna är riktigt trevliga och har något mål i framtiden att införskaffa och renovera en som är mer åt originalhållet, till skillnad från denna bastarden
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis apr 22, 2008 8:03 pm
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Hur gåre TomTom?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Tjenare Emil, jag har som varje år haft en grav höstsvacka när jag likt tidigare år konstaterat att det inte blir något kört denna säsong heller. Mest legat i fosterställning och lapat i mig välling till tonerna av Kents samlade hits.Sleepy_One skrev: Hur gåre TomTom?
Nja riktigt så illa har det inte varit, men jag har mest grejat med plåt och det är mycket mätande och funderande så det blir väl inte så spännande bilder i tråden.
Håller på med dörrar och bakskärmar för tillfället. Dörrarna blir framdörrarna från Ramblern med kapade rutramar för att behålla ventilationsrutorna sen blir det plastrutor till det övriga. Bakskärmarna ska modifieras med en hel del Rambler plåt för att få alla veck och linjer att stämma.
Ett skruvat plangolv bestående av två urkapade Opel huvar har blivit tillverkat, ska plockas ner och snyggas till.
Jag har skruvat isär Lencolådan för att undersöka skicket och påbörja renoveringen. Såg helt okej ut men lite spår efter tidigare synder återfanns i planetväxeln.
La in en köpesannons på Nitroz där jag sökte efter en backväxel till min låda och efter bara en dag fick jag napp. Så igår var jag iväg till Stockholm och inhandlade en backväxel samt ett extra hus, planetväxel och lite annat småplock. Den nya planetväxeln har utväxlingen 1.48:1 medans den gamla hade 1.31:1 så det är ett steg i rätt riktning.
Tycker att själva växelmekanismen är så frän så jag lägger in ett par bilder på den. Två aluplattor med rullar på och styrstift som länkar ihop plattorna. Samt en gaffel som pressas ner mellan plattorna och på så vis pressar isär plattorna som då lägger tryck på lammelpaketet. Sen kan man shimsa beroende på hur mycket tryck man vill ha.
Isdäcken som inhandlades förra vintern finns kvar och planen är att köra på Speed weekend uppe i Årsunda eller Färnsjörepan i Filpstad under vintern om bilen är redo då.
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Kämpa Kämpa!
Opel kadett C -79, B230fb, turbo projekt.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
Volvo 240 -79, smallblock turbo. SÅLD.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Jo jag får växla upp ett par snäpp den här vintern
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Dags för en liten uppdatering. Jag har äntligen börjat färdigställa bakre hjulhusen vilket är något som jag började fantisera om för ett år sen men som aldrig riktigt kom igång.
Det blir en ganska tung stomme som skruvas i chassit och som sedan ska kläs med plåt. Hjulhusen blir 1200 mm långa, 500 mm breda och höjden blir upp till c-stolpen.
Provmonterade på bilen.
Målet är att få upp hjulhusen på bilen under helgen samt få dit fästen för bränsletanken och batterilådan.
Det blir en ganska tung stomme som skruvas i chassit och som sedan ska kläs med plåt. Hjulhusen blir 1200 mm långa, 500 mm breda och höjden blir upp till c-stolpen.
Provmonterade på bilen.
Målet är att få upp hjulhusen på bilen under helgen samt få dit fästen för bränsletanken och batterilådan.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: sön mar 14, 2010 1:22 pm
- Ort: Nora
Re: Opel Commodore Coupe 1969
Jag var iväg på racemarknaden i Norrköping förra helgen och lyckades införskaffa lite prylar för framtiden. En strömbrytarpanel med inbyggd retard till starten för att skona startmotorn och luftknappar och tub till Lencolådan.
Det är fullt upp i garaget mestadels med karossen men jag har har hunnit med att göra om headerserna och monterat kollektorer. Då jag tidigare använt ena kollektorn till en prototyp så blev det lite olika utförande på höger och vänster sida. Men dom ska ändå modifieras lite senare så man kan montera ett dämpat avgassystem.
Ska försöka ta mig och bilen till en istävling i Filipstad nästa helg så det börjar bli lite bråttom. Blir en del snabba lösningar som inte blir permanenta på bilen för att försöka hinna i tid. Håller på och kopplar el nu och siktar på en provstart under kvällen. Ska försöka hinna provköra ett par vändor innan nästa helg också.
Det är fullt upp i garaget mestadels med karossen men jag har har hunnit med att göra om headerserna och monterat kollektorer. Då jag tidigare använt ena kollektorn till en prototyp så blev det lite olika utförande på höger och vänster sida. Men dom ska ändå modifieras lite senare så man kan montera ett dämpat avgassystem.
Ska försöka ta mig och bilen till en istävling i Filipstad nästa helg så det börjar bli lite bråttom. Blir en del snabba lösningar som inte blir permanenta på bilen för att försöka hinna i tid. Håller på och kopplar el nu och siktar på en provstart under kvällen. Ska försöka hinna provköra ett par vändor innan nästa helg också.