Aerodynamik förslag?
Aerodynamik förslag?
Skulle vilja ha tips o ideer på att förbättra aerodynmiken/downforce på min corsa. En rejäl vinge är väl en bra början, men skall den sitta i höjd med taket eller under bakrutan för bästa effekt?
Har sett att dragrace bubblor ibland har en front aluvinge också. Jag har samma hjulbas som en bubbla och nästan samma form när man funderar lite på varför jag gick av på mantorp i 215km/h
Har sett att dragrace bubblor ibland har en front aluvinge också. Jag har samma hjulbas som en bubbla och nästan samma form när man funderar lite på varför jag gick av på mantorp i 215km/h
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Aerodynamik förslag?
Ska du ha effekt av vingen bör den nog sitta som förlängning av taket. Taket på en bil kan egentligen ses som en form av vingplan, böjer taket då upp i slutet så skapas downforce.
Fram kan en splitter absolut göra skillnad! Det är ett ganska enkelt tilltag också, skaffa en bit formplywood och såga till, gäller bara att få infästningen stark nog. Försök täcka av från ÖK skärmkant och neråt framför hjulen på något sätt så gör den ännu bättre ifrån sig. Får du luft som går runt kofångaren på sidan och träffar gummit så får du turbulens, du kan t.o.m ha en liten läpp på sidan som riktar luftflödet ut från karossen just vid skärmkanten för att få lite mindre "drag".
Bli inte förvånad om du givet allting annat lika tappar i sluthastighet från början bara, det betyder bara att aeron fungerar
Finns rätt mycke matnyttigt om detta på rejsas forum annars
Fram kan en splitter absolut göra skillnad! Det är ett ganska enkelt tilltag också, skaffa en bit formplywood och såga till, gäller bara att få infästningen stark nog. Försök täcka av från ÖK skärmkant och neråt framför hjulen på något sätt så gör den ännu bättre ifrån sig. Får du luft som går runt kofångaren på sidan och träffar gummit så får du turbulens, du kan t.o.m ha en liten läpp på sidan som riktar luftflödet ut från karossen just vid skärmkanten för att få lite mindre "drag".
Bli inte förvånad om du givet allting annat lika tappar i sluthastighet från början bara, det betyder bara att aeron fungerar
Finns rätt mycke matnyttigt om detta på rejsas forum annars
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Aerodynamik förslag?
Ok. Funderar nu på uppdateringar på corsan eller sabbatsår för att bygga ny bil.
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Aerodynamik förslag?
Första jag skulle göra är att sänka bilen rejält.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Aerodynamik förslag?
Japp. Är nog dax för rejäl sänkning först även om det kräver ombyggnad av bilen. Har kört 227km över mål på 402m men kanske varit ren tur att det inte inträffat tidigare att det släppte uppe vid mål.
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Aerodynamik förslag?
Ja bekymret är väl att få in bakhjulen.
men.. in need for speed...
men.. in need for speed...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Aerodynamik förslag?
Sänka gör du nog klokt I, även en annan front eller större läpp fram som iaf inte trycker in luft under bilen som jag kan tänka att originalfronten gör.
Jag har kört min corsa till varvstoppet på 6an några gånger (292kmh) och det har inte varit speciellt spännande, varken med vanliga gsi-vingen eller wrc-vingen jag haft på.
Min front är helt vertikal sista biten längst ner och ca 100-100mm från backen.
Jag har kört min corsa till varvstoppet på 6an några gånger (292kmh) och det har inte varit speciellt spännande, varken med vanliga gsi-vingen eller wrc-vingen jag haft på.
Min front är helt vertikal sista biten längst ner och ca 100-100mm från backen.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Aerodynamik förslag?
Som sagt, spoiler och splitter minskar lyft och hindrar luft att tumla under bilen så det lägger inte till något luftmotstånd.
Vinge är nog lämpligast av Lancia deltatypen.
Vinge är nog lämpligast av Lancia deltatypen.
Re: Aerodynamik förslag?
Blir till att göra lite "wellpapp-modeller" och prova lite nya ideer. Tänkte ett tag lägga av helt men suget finns kvar. Nytt bygge har också spekulerat kring men kommer ta tid att bygga och justera in igen.
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Aerodynamik förslag?
292 blås i en corsa, helt sjukt. Min gör 230 på 402m vilket funkat bra alla gånger innan men kanske varit på gränsen alltid
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Aerodynamik förslag?
Jag hade 284 i kadutten, och allt gick finfint i den.
Kanske är det nå tok med hjuldiametrar bak?
Om hjuldiametrarna blir olika eller är olika kan bilen bli att dra åt sidan.
Kanske är det nå tok med hjuldiametrar bak?
Om hjuldiametrarna blir olika eller är olika kan bilen bli att dra åt sidan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Aerodynamik förslag?
Ändrat nåt i framvagnen, eller är den helt orginal? (Har inte läst hela din tråd på länge...)
Minskar man castervinkeln får man väldigt fort en överstyrd bil.
Din ser ut att vara förhållandevis hög ut bak, vilket minskar caster'n.
Hur mkt större blir bakdäcken vid 215km/h, och hur mkt lägre blir den fram av luftmotståndet (ännu mindre caster)?
Om den teorin stämmer kan ju ett bakhjuls-släpp i 215 bli "spännande"...
Minskar man castervinkeln får man väldigt fort en överstyrd bil.
Din ser ut att vara förhållandevis hög ut bak, vilket minskar caster'n.
Hur mkt större blir bakdäcken vid 215km/h, och hur mkt lägre blir den fram av luftmotståndet (ännu mindre caster)?
Om den teorin stämmer kan ju ett bakhjuls-släpp i 215 bli "spännande"...
Re: Aerodynamik förslag?
Så här illa är det. Bilen byggdes 2010 med inriktning på gata men kom aldrig så långt utan hamnade på strippen. 14.2s o 184km väkte ett intresse. Allt mer fokus på tid o hastighet.
Bilen har hela tiden gått rakt o fint fram till nu. Alltså mer än 700repor genom åren. Har därför aldrig funderat eller ens kollat upp castern. Nu när du säger det så är det ju självklart att detta måste kollas upp.
Sitter en komplett volvo 240 framvagn på den.
Bilen har hela tiden gått rakt o fint fram till nu. Alltså mer än 700repor genom åren. Har därför aldrig funderat eller ens kollat upp castern. Nu när du säger det så är det ju självklart att detta måste kollas upp.
Sitter en komplett volvo 240 framvagn på den.
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Aerodynamik förslag?
Vilken caster vinkel är lämplig för strippen? Är den beroende av hjulbasen?
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Aerodynamik förslag?
Många bra tips ovan, men en annan grej (som inte direkt är aerodynamik) som jag tänkte på också är, hur ser toe-faktorn ut ?
Är den lite knepig så kan det ge lite otrevliga bieffekter...
Är den lite knepig så kan det ge lite otrevliga bieffekter...