Bmw e36 med m60b40
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Bmw e36 med m60b40
Hej. Hade tänkt ge det ett försök på projekttråd.
Tanken är att stoppa ner en m60b40 motor med manuell låda i en e36 och få den sfro besiktad som ombyggt fordon.
Kommer användas som busbil, drifting, trackday mm.
Motor, växellåda och kopplingskit köpte jag billigt av en kompis (Wezzli här på forumet).
Konceptet är väl inget ovanligt, men det gör det inte tråkigare för det.
*M60b40 från bmw 540 e34
*Svänghjul, tryckplatta, lamell och adapterplatta från bakaxeldelar.se
*BMW Zf 5 växlad
*BMW 540 diff, drivaxlar, nav. (snik version av m3 bakvagn)
*Bromsar är inte klart än, men om et får så blir det också från 540 bara för att jag har karossen på gården.
Någon e36 kaross har jag inte än, men hoppas på att hitta någon med lite lulllull som m-paket, lite väghållning, coils kanske. Allt från 316 till 328 funkar, sedan, coupe, touring spelar inte heller så stor roll, bara det inte är compact. Tanken är att få tag i en med skrotad motor för att hålla ned kostnaderna.
Får fylla på med detaljer under tiden som problem och lösningar radar upp sig.
Behöver jag ens säga att efter den är sfro besiktad finns det planer för överladdning.
Men allt detta kommer ta tid då jag är småbarnsförälder med både lite tid och inte lyckats lära varken mig själv eller grabben att bajsa pengar.
Så allt kommer göras i steg. Först i med motor, sen sfro, sen spara pengar och samla delar till överladdning.
Tanken är att stoppa ner en m60b40 motor med manuell låda i en e36 och få den sfro besiktad som ombyggt fordon.
Kommer användas som busbil, drifting, trackday mm.
Motor, växellåda och kopplingskit köpte jag billigt av en kompis (Wezzli här på forumet).
Konceptet är väl inget ovanligt, men det gör det inte tråkigare för det.
*M60b40 från bmw 540 e34
*Svänghjul, tryckplatta, lamell och adapterplatta från bakaxeldelar.se
*BMW Zf 5 växlad
*BMW 540 diff, drivaxlar, nav. (snik version av m3 bakvagn)
*Bromsar är inte klart än, men om et får så blir det också från 540 bara för att jag har karossen på gården.
Någon e36 kaross har jag inte än, men hoppas på att hitta någon med lite lulllull som m-paket, lite väghållning, coils kanske. Allt från 316 till 328 funkar, sedan, coupe, touring spelar inte heller så stor roll, bara det inte är compact. Tanken är att få tag i en med skrotad motor för att hålla ned kostnaderna.
Får fylla på med detaljer under tiden som problem och lösningar radar upp sig.
Behöver jag ens säga att efter den är sfro besiktad finns det planer för överladdning.
Men allt detta kommer ta tid då jag är småbarnsförälder med både lite tid och inte lyckats lära varken mig själv eller grabben att bajsa pengar.
Så allt kommer göras i steg. Först i med motor, sen sfro, sen spara pengar och samla delar till överladdning.
Senast redigerad av JoakimJohansson den ons nov 01, 2017 10:25 pm, redigerad totalt 2 gång.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Hehe, tanken finns men känns lite otryggt utan tak om man sätter den i diket. Blir förmodligen även bur, har kört en hel del folkrace och uppskattar en riktig båge känns naket utanMuccen skrev:Bygg på en cab, bara för att
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Här är liket som får offra sitt hjärta till projektet. En sopslut 540 som burits med långafflar genom framrutan och sedan in i garaget.
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Förra veckan åkte motorn ur, inte direkt nytt rekord då jag mest skruvat volvo i folkracebilar tidigare och är inte van så mycket el, men ut kom den efter lite vilja, våld och en massa hårdrock.
Senast redigerad av JoakimJohansson den ons nov 01, 2017 10:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Öppnade upp tråget för att kika på den omtalade M60 oljepumpen, och jajjemen, den saknade den en del bultar.
Tanken är att kapa isär en m62tub44 oljepump för att kunna flytta bak pickuppen så jag kan få tråget bakom framvagnsbalken på e36an.
Får se hur detta går, då varken äger eller kan svetsa med tig
Och nej, inte heller detta har jag hittat på själv, snodde idén från Joel Bergman (wdb på garaget.se) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=309139
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Tanken är att kapa isär en m62tub44 oljepump för att kunna flytta bak pickuppen så jag kan få tråget bakom framvagnsbalken på e36an.
Får se hur detta går, då varken äger eller kan svetsa med tig
Och nej, inte heller detta har jag hittat på själv, snodde idén från Joel Bergman (wdb på garaget.se) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=309139
Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
Re: Bmw e36 med m60b40
Det kan vara enklare att lyckas få den laglig om du utgår från en 328 istället för en med mindre motor
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
För att det överhuvudtaget ska gå att få igenom den så måste den gå som ombyggt fordon och då är det nästan bättre ju mer man bygger om den. Iallafall är det så jag uppfattat det av sfro.The skrev:Det kan vara enklare att lyckas få den laglig om du utgår från en 328 istället för en med mindre motor
E36 340
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
Re: Bmw e36 med m60b40
Njaaaa, fullt så är det väl inte.
Du måste göra vissa förändringar för att det ska klassa in som ombyggt fordon, men det är ju absolut ingen nackdel att utgå från en kaross som hade nästan 200hk I grundversion istället för en med ca 100.
Effekten du (enkelt) får godkänt för grundar sig ju på ursprungskarossen.
Du måste göra vissa förändringar för att det ska klassa in som ombyggt fordon, men det är ju absolut ingen nackdel att utgå från en kaross som hade nästan 200hk I grundversion istället för en med ca 100.
Effekten du (enkelt) får godkänt för grundar sig ju på ursprungskarossen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Jorå. Alltid bättre att utgå från större motor, mest för att de brukar ha bättre utrustning. Men eftersom jag inte klarar mig med 20% effektökning eller 10% vridökning så måste jag bygga om mer för att få den Som helt ombyggt fordon med utbytt motor, låda, diff, drivaxlar, bromsar. Därmed helt ombyggt och klassat under 15kw/100kgThe skrev:Njaaaa, fullt så är det väl inte.
Du måste göra vissa förändringar för att det ska klassa in som ombyggt fordon, men det är ju absolut ingen nackdel att utgå från en kaross som hade nästan 200hk I grundversion istället för en med ca 100.
Effekten du (enkelt) får godkänt för grundar sig ju på ursprungskarossen.
Det är enda sättet jag hittar för att klara reglerna. Hittar du något annat så säg gärna till, tar gärna lättare vägar
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
Re: Bmw e36 med m60b40
Håller med. Att utgå från en 316 antar jag automatiskt betyder bakaxelbyte vilket inte är lika självklart om du utgår från en 328? Bromssystemet känns kanske inte lika självklart att byta på en 328 heller och då har man tappat 2 saker som behövs för att komma igenom SFRO
Just E36 bör de väl gå hitta M3 grejer till relativt enkelt? Då kan ju SFRO inte säga att sakerna inte är tillräckligt bra i alla fall med tanke på att M3an fanns med 320hk
Just E36 bör de väl gå hitta M3 grejer till relativt enkelt? Då kan ju SFRO inte säga att sakerna inte är tillräckligt bra i alla fall med tanke på att M3an fanns med 320hk
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Bmw e36 med m60b40
Köp en snikig 316 och utgå från den istället.
Funkar änså.få.byta eller ersätta hela drivlinan, bromsar låda osv för en sfro.
Jag har en 316 sfrobil (compact ) reggad med m50turbo där överallt bytt i bromsväg tex.
Billigare än en 328 i inköp.med säkerligen en 316
Funkar änså.få.byta eller ersätta hela drivlinan, bromsar låda osv för en sfro.
Jag har en 316 sfrobil (compact ) reggad med m50turbo där överallt bytt i bromsväg tex.
Billigare än en 328 i inköp.med säkerligen en 316
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: mån feb 27, 2017 4:09 pm
Re: Bmw e36 med m60b40
Anledningen jag kollar på alla e36or är att jag tidiare hittat väldigt fina 325or med m paket och massa kul saker, men med rasade motorer och då till en riktigt bra peng. 316 är oftast väldigt sparsamt utrustade. Bara för några dagar sedan missade jag en 325 avus i umeå (osäker om det var äkta avus eller inte) med m-sport chassie, m-kjolar, sportstolar i skinn, väldigt lite rost. mm mm. Utan motor för 6000kr.... Men såklart var man någon timma för sen på telefonen och missade den.
Enligt ulander på sfro spelade det inte någon större roll vilken av modellerna jag tog då jag ändå ska dit med 540 diff, axlar, nav, bromsar.
Och det det med m3 bakvagn har jag resonerat så här.
För m3:
* lätt att bara bulta dit
*Fina bromsar
*Finns rätt ofta med lamelldiff
Emot m3:
*Lite för enkelt (lite för lite ombyggnation för sfro)
*Jag har en hel 540 med 210 bakaxel hemma
*Om man plockar diffen, axlar, nav, bromsar så är man rätt nära en m3 bakvagn.
*Lättare att få tag på ny 210 diff från 540 än m3 om man lyckas spränga den.
*En m3 bakvagn går på ca 15 000 om man ens lyckas få tag i den.
Så det blir med största sannolikhet 540 diff, dock passar inte fästena riktigt från den på e36, men det ska nog gå att lösa med lite kapning och svetsning.
Hoppas det svarar på frågorna, alltid bra att få en massa frågor så man inte missar att tänka på något.
Enligt ulander på sfro spelade det inte någon större roll vilken av modellerna jag tog då jag ändå ska dit med 540 diff, axlar, nav, bromsar.
Och det det med m3 bakvagn har jag resonerat så här.
För m3:
* lätt att bara bulta dit
*Fina bromsar
*Finns rätt ofta med lamelldiff
Emot m3:
*Lite för enkelt (lite för lite ombyggnation för sfro)
*Jag har en hel 540 med 210 bakaxel hemma
*Om man plockar diffen, axlar, nav, bromsar så är man rätt nära en m3 bakvagn.
*Lättare att få tag på ny 210 diff från 540 än m3 om man lyckas spränga den.
*En m3 bakvagn går på ca 15 000 om man ens lyckas få tag i den.
Så det blir med största sannolikhet 540 diff, dock passar inte fästena riktigt från den på e36, men det ska nog gå att lösa med lite kapning och svetsning.
Hoppas det svarar på frågorna, alltid bra att få en massa frågor så man inte missar att tänka på något.
Bmw e36 med m60b40 sfro reg
Piteå
Piteå
Re: Bmw e36 med m60b40
I Umeå missar man inga bilar, man slipper dom (tittat på mängd med bilar som varit till salu i Umeå...en "fin" bil där är oftast som en väldigt dålig från inlandet)
Re: Bmw e36 med m60b40
Undra hur Steve bedömt en fin bil från västkusten då... eller ännu bättre, en dålig bil från västkusten :p
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/