Turbo konverterad 740

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av robinb3rgsten »

Bet inte finns klacken lr va man ska kalla det för att stoppa i svänghjulsgivaren på dessa motorer? Sprängkåpan går ju fila ur
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Vet inte riktigt om det finns något alls för vr givaren där
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av tdacke »

Tjena,

Nog är det bra med forum där man kan bolla ideer så länge man pratar samma språk,
då måste man besitta likvärdiga kunskaper. Du kan inte bli arg för folk ger dig riktlinjer
om vad som fungerar!

Du har tagit och turbokonverterat en motor där du har yxat dit olika lösningar och
kör på tändning och bränsle kurvor konstruerat för sugmotor applikation!
Du har flera fel i ditt nuvarande upplägg som det inte finns någon quickfix till.

Nr1: Du åker original tändning och bränsle mapp för B230(f) som är konstruerad för sugmotor applikation.

Nr2: Du har en grundtryck på 4 bar, detta krockar direkt med nr1. Klart det blir fett!

Nr3: Du får spikningar vid last, detta orsakas av fel nr 1. Återigen så är inte mappen i boxen skapad
för den last, finns inte de korrekta förutsättningar.

Nr4: Du har ingen koll alls vad som händer i maskinen, ingen BBL och avgastemp.

Jag kan bara instämma med Masuer240 att du för tillfället åker med tickande bomb för om
du hör spikningarna så är problemet STORT!

Så med en vänlig (och ödmjuk) råd: Läs en bok om turbokonvertering av motorer,
finns flertalet som förklarar alla dessa Do´s och Dont´s.
Då först talar vi samma språk.

Självklart så kan du skippa det och köra tills det rasar men vill du vässa din kompetens
så är den objekt du har en klockren start och 3-5000kr för ett sprut för att lära sig är
inga pengar om du nu vill leka med turbo. Rasar bilen så plocka ut sprutet, montera i den i nästa och gasa vidare... Men när ett sprut kostar dessa pengar finns det absolut ingen anledning till alla dessa
bonntrim lösningar idag... De kom till när ett eftermarknadssprut kostade 20000-30000 kr.

Persåker har alla böcker du behöver hemma annars kan du beställa:
http://www.mre-books.com/fuel/turbochargers/

Här finns även en PDF fil på google:
http://www.240.se/litteratur/2-20-2.pdf

Detta står på sidan 83:
"Tändfördelare
Fördelaren är anpassad till turbosatsen och ger inte full förtändning fören 5000 r/m.
Vaccumdosan är speciell och ger upp till 8gr fördröjning under laddning för att förhindra spikning."

Visst handlar detta dokument om en förgasarturbo men likt insprutning så behöver sugmotor oavsett bränslesystem justerad tändning för att samverka med laddtryck.

Trevlig kväll

/Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Jag är mycket väl medveten om allt du säger och jag har sökt efter någon som kan svara om det går att få en enkel lösning t ex att det finns något hybrid chip för konverterade bilar! Jag åker med vems i min andra bil men tänkte chansa och fråga om någon hade en enkel lösning!
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av tdacke »

Hej

Problemet du ställs inför är att allt är en kompromiss.
Den ända gången som man kan vara ganska säker på att det fungerar med chip
och har säkerhet är när den som har mappat chipet även uppger exakt vad som krävs för att
just det programmet ska fungera på ett tillförlitligt sätt. Allt annat är att chansa i blindo samtidigt som man håller tummarna.

Jag menar:
*Vilket bränsle (95, 98, 99 eller E85) är tändningen ställd för?
*Vilken turbo har används? Finns stora skillnader på i värmeutveckling på att jaga ihjäl en 16T till 180000varv mot en holset på 90000varv!
*Vilket kamaxel har används? fyllnadsgrad?
*Vilken typ av tändstifts har används?
*Vilken topplock och botten har används?
*Vad för komp. förhållande har används?
*Vad för intercooler? Effektiviteten och värmeutvecklingen?
*Vilka spridare har används? Öppningstider?
*Vilken lambda värde vid dellast? Fullast?
mm

Då har ju koll på detta själv så med andra ord förstår du direkt att det inte finns en hybrid chip som som kan lösa detta faktorer.
Men det är klart att om någon sitter på ett just sånn chip med samma setup som du har så hamnar du mycket nära...

Men om du bara siktar på att inte höra spikningarna så kan du säkert köpa ett "Guldbox" med någon tändchip i men om den sänker tändningen
för mycket så tappar du effekt också samt värmer upp turbo, grenrör mm som en galning i onödan...

Vad var syftet med bilen i första taget?
Jag menar ifall detta var bara ett mini helgrojekt utan några större ekonomiska insatser så blir det bara så bra,
men kör på 0.3 bar isf och gilla läget... De sista 15-20hk är inte värda om du spikar sönder motorn och hamnar längst vägkanten...

Visst så skulle du kunna räkna på rätt storlek av spridare för att köra på E85 istället men då hamnar du inför nya problem..

Trevlig helg

/Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av robinb3rgsten »

Största problemet är väl att du åker lh 2.2 hade de varit 2.4 hade de gått o plocka turboboxar från 940 eller sen 740
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Det är ett snabbt ihopplock av grejer som låg i garaget men det va mest för att få lite mer ork för att åka till jobbet
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av mauser240 »

v8volvo skrev:Jag är mycket väl medveten om allt du säger och jag har sökt efter någon som kan svara om det går att få en enkel lösning t ex att det finns något hybrid chip för konverterade bilar! Jag åker med vems i min andra bil men tänkte chansa och fråga om någon hade en enkel lösning!
Det finns säkert nån som kan bränna de chip du behöver men även det lär kosta ett eftermarknadssprut eller två eller tre. Sen slipper du ändå inte vidare långt innan du bottnar grejerna.

När nu VEMS är bekant för dig, varför slänger du inte i ett sånt och säljer vidare när du tröttnat på bilen. Torde vara ganska bra åtgång och dessutom ok andrahandsvärde.
//MartinL
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av tdacke »

Instämmer med mauser240.
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
v8volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 271
Blev medlem: fre mar 31, 2006 3:09 pm
Ort: Övik

Re: Turbo konverterad 740

Inlägg av v8volvo »

Få se vad man tar sig till!
LIVE FAST DIE HARD!!! den som har flest grejjer när den dör vinner!
Skriv svar