Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 15, 2018 12:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: sön nov 05, 2017 10:25 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 30, 2009 3:50 am
Inlägg: 10
Jag skulle behöva information om hur man skarvar handbroms vajrar.

Eller någon som kanske har en bättre lösning.

Problemet är följande. Jag har en Volvo 240 likbil där jag har monterat en 740 axel på.
240 har 2 vajrar som går ända framifrån medan 740 har en som delar sig längre bak.

Min ide var att använda båda 240 vajrarna och skarva in dom på 740 vajern innan den delar sig och blir 2 vajrar.

Alla synpunkter samt bättre idéer önskas
Helst en ide som sfro godkänner.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: sön nov 05, 2017 10:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1454
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut men kan du inte köra 240-vajrar rakt av och vid behov byta bromssköldar och mekanism till 240ns grejer?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: mån nov 06, 2017 12:04 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 30, 2009 3:50 am
Inlägg: 10
jo de funkar om inte bilen vore en meter längre än original


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: mån nov 06, 2017 12:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Inlägg: 2556
Ort: Bollebygd
Du kan ju göra som det brukar vara på bilar med en wire från spaken å två bak, fast tvärtom!

Alltså två wirear framifrån å en till axeln, ett vinkeljärn fixar biffen!

_________________
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: ons nov 08, 2017 9:17 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre okt 30, 2009 3:50 am
Inlägg: 10
jonas landin skrev:
Du kan ju göra som det brukar vara på bilar med en wire från spaken å två bak, fast tvärtom!

Alltså två wirear framifrån å en till axeln, ett vinkeljärn fixar biffen!


Jo det vore bäst. men hur gör jag skarvningen på vajern ? eller kan man köpa långa vajrar någonstans som är universala ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: ons nov 08, 2017 9:22 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2467
Ort: Skellefteå
Jag har skarvat med vanliga vajerlås, hittar man sådana av bra kvalitet med rätt dimension till vajern så funkar det bra. Speciellt kanske om man dubblerar med flera lås och lite längre "överlapp".

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: mån nov 13, 2017 9:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1066
Ort: Torpshammar
det blir ju svårt att skarva wirar som normalt har hölje hela vägen................Är nog enklare att hitta nån veteranfirma i england som gör wirar och helt sonika göra en custom baserat på mått. Har en som säkerligen har både 240 och 740 wirar i det normala sortimentet så de kan säkert göra en längre hybrid. Ska se om jag hittar länken.
et man undrar över är dock behovet av en 740 axel? Är ju enklare att behålla 240 delarna intakta och bara behöva längre sådana wirar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: tis dec 12, 2017 10:16 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Inlägg: 560
Ort: lappstockholm,Lycksele
jag har skarvat mercedes wire som var för lång med skarvhylsor . Som tur var så var vajern samma diameter som bärlinan i lufthängd telekabel som jag hade tillgång på jobbet. Skarvhylsan klämde jag med en speciell tång, modell stor bultsax med presskäftar som man klämmer dessa hylsor med. Och jag kan lova att detta håller! Synd du var så långt borta annars så hade jag kunnat skavra åt dig för jag vet att mercedes wiren är samma diameter som 240wiren då steve med sin gröna 240 blev nyfiken på denna operation. Jag har bild på detta men vet inte vars riktigt

_________________
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
viewtopic.php?f=21&t=73159


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skarva handbroms vajer
InläggPostat: ons dec 13, 2017 9:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4673
Ort: Boden
Vad är vinsten med att byta ut en 240 mot en 740 axel?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010