Kalibrering av rullande landsväg
Kalibrering av rullande landsväg
Hej!
Imorgon är tanken att vi ska kalibrera den rullande landsvägen vi köpte i somras så exakt som möjligt. Blir inte mycket lekt då vi alla har småbarn och heltidsjobb som tar upp det mesta av tiden
Vi var till Sundsvall med kompisens bil förra veckan på en ren bänkning bara för att få en trovärdig effektsiffra att gå efter. Dock var detta i en Dynapack navdyno så någon hästkraft hit eller dit kommer det ju att skilja.
Min fundering är följande; Eftersom navdynon vi körde i förra veckan är bromsad, och vår bänk endast är en hederlig inertiadyno så kommer kurvorna inte att bli direkt lika. Min fråga är då, ska vi lägga kurvan så att toppeffekten stämmer och skita i att den kommer på ett helt annat ställe än i navdynon, eller ska vi justera så att effekten på stoppvarvtal (6300rpm) blir den samma på båda graferna?
Värt att tillägga att det inte är någon idé att räkna ut tröghetsmomentet den teoretiska vägen då det handlar om dubbla rullar som ej är solida med tillhörande utväxlat svänghjul osv osv. Då är detta sista utvägen.
Hoppas ni förstår min fundering och kan komma med bra svar!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Imorgon är tanken att vi ska kalibrera den rullande landsvägen vi köpte i somras så exakt som möjligt. Blir inte mycket lekt då vi alla har småbarn och heltidsjobb som tar upp det mesta av tiden
Vi var till Sundsvall med kompisens bil förra veckan på en ren bänkning bara för att få en trovärdig effektsiffra att gå efter. Dock var detta i en Dynapack navdyno så någon hästkraft hit eller dit kommer det ju att skilja.
Min fundering är följande; Eftersom navdynon vi körde i förra veckan är bromsad, och vår bänk endast är en hederlig inertiadyno så kommer kurvorna inte att bli direkt lika. Min fråga är då, ska vi lägga kurvan så att toppeffekten stämmer och skita i att den kommer på ett helt annat ställe än i navdynon, eller ska vi justera så att effekten på stoppvarvtal (6300rpm) blir den samma på båda graferna?
Värt att tillägga att det inte är någon idé att räkna ut tröghetsmomentet den teoretiska vägen då det handlar om dubbla rullar som ej är solida med tillhörande utväxlat svänghjul osv osv. Då är detta sista utvägen.
Hoppas ni förstår min fundering och kan komma med bra svar!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Kalibrering av rullande landsväg
Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?Big Al skrev:Varför räkna ut tröghetsmomentet när man kan mäta det?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Kalibrering av rullande landsväg
Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Kalibrering av rullande landsväg
Tack för svar Matti!Matti johansson skrev:Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av thomass den sön nov 05, 2017 7:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Thomas Sörensen
Re: Kalibrering av rullande landsväg
Kan du snabbt förklara hur man går tillväga? Har försökt att läsa mig till det på engelska, men tycker både att principen känns osäker och krånglig..Big Al skrev:Precis min tanke.thomass skrev: Är det med ”släppaenvikt”-metoden du tänker?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: Kalibrering av rullande landsväg
thomass skrev:Tack för svar Matti!Matti johansson skrev:Tyvärr är en jämförande test aldrig bra, då du får med "förra" bänken fel. O en navdyno kan du aldrig jämföra med då du varken kan få fram motoreffekt eller hjuleffekt på en sån..... Allt blir "bara" uppskattningar...
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Absolut har du rätt i det, men vi sitter helt fast och detta känns som den sista utvägen då vi inte kan räkna ut rätt tröghetsmoment.. Idag visar den liksom 301whp på en bil med 175 navhästar så det kan ju bara bli bättre.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min E5823 via Tapatalk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kalibrering av rullande landsväg
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kalibrering av rullande landsväg
Tack! Skall provas.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Kalibrering av rullande landsväg
kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"
Kalibrering av rullande landsväg
Det hade så klart varit det bästa, men vet inte om det ens finns någon sån bänk inom 20 mils avstånd tyvärr..DreRacing@ skrev:kör en bil i en dubbeltrulle bänk som är kalibrerad. justera sen efter det.
Men prova gärna räkna, men jag skulle gissa det blir lika "fel"
Ja nåt säger mig att viktmetoden blir lika osäker den också men det kanske är välbeprövat?
Någon som vet om det bara är att summera de olika tröghetsmomenten per rulle om man gör enligt viktmetoden?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kalibrering av rullande landsväg
Studera excelfilen jag länkade till så kommer du få många svar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!