Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av kolvbult »

Jaha,det va ju intressant ,har inte hört att någon gjort innan på volvo , är det flera som gör detta ? hur mycket extra flöde och effekt kan det ge ? kul med lite udda lösningar : )
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Erland Cox »

jag försöker alltid att inte ha för stort förbränningsrum utan anpassar topp och ventiler efter cylindern.
Enligt mig finns det ingen vinst med det utan bara förluster.
Förbränningsrummet ska ha så lite yta som möjligt från förutsättningarna man har.

Erland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av kolvbult »

Jens , patrick mfl som provat detta, vad såg ni som fördel med detta , finns det info om andra motorer som har provat detta : )
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:jag försöker alltid att inte ha för stort förbränningsrum utan anpassar topp och ventiler efter cylindern.
Enligt mig finns det ingen vinst med det utan bara förluster.
Förbränningsrummet ska ha så lite yta som möjligt från förutsättningarna man har.

Erland
håller med till stora delar erland men med turbo så gör det inte lika mycket att man tappar lite kompa så jag tror fördelarna utväger nackdelarna men inga stora skillnader.

på cheva bb så har jag läst om vinster på ca 15-20 hk om jag mins rätt men det är inte så mycket på 600hk heller ca 2-4 sug hk på en B20 där man har turbo?

ska man ha 88.9mm borr som jag har på denna motor vore det nog bättre med en B18 topp där ventilerna sitter närmare varandra med 43-44mm insug och 36mm avgas men har inte tid att bygga en sån på denna "test motor".

sen ska tillägas att man försvagar blocket vid +2.5 bar ladd skulle jag tro men jag har bara tagit liiiiite , följer packningen på en elring B20 med runda cylinder hål (ca 91mm)

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Erland Cox »

När jag började porta så körde jag efter packningen på både block och toppar.
Men efterhand som jag provat så undviker jag det.
Undantaget kan ju vara BBC där jag gör uttag ibland om topparna är alldeles för stora.
Om jag gör toppar till B20 med cylinderdiameter upp till 90mm så väljer jag den gamla B20 toppen som är 90mm bred i cylindern.
Jag ser inte vinsten med stora ventiler o små cylindrar och till små kanaler.
Om jag ska maxa en B20 så vet jag att gränsen för att toppen ska hålla ligger runt 39mm kanaldiameter genom svängen till ventilen.
Luft gillar inte att svänga och inte att gå upp i diameter så kanalen ska inte vara större än 39mm där ventilsätesvinklarna slutar.
Ett håö på 39mm som ska vara 90 % av ventilen blir 39/ 0,9 = 43,3mm. Finns ingen anledning på en B20 att ha större ventil än 44 mm.
Många toppar som jag har gjort med 42mm insugningsventil har flödat förbannat bra, 185+ CFM mot 205 CFM max med 46mm:s ventil ej höjd kanal.
Om jag maxade en 42 eller lite större ventil så tror jag att jag hade kunnat slå 205 CFM.
Problemet med en stor ventil i en tunn topp är att man får svårt att göra en riktigt bra kort radie utan att göra hål.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska se om jag hittar nån bild? tror du missförstår mig erland. jag håller med dig i det mesta som sagt.

det är en rund packning och det runda förbräningsrummet men med en 44mm ventil, 88.9mm borr bara tagit upp blocket 1mm per sida just där ventilerna är, syns knapt men blir lite bättre tror jag
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Erland Cox »

OK, den runda packningen är ju bara 91mm om det inte är skärring.
Det är en grej till, man ska ha en packning som passar cylinderdiametern så bra som mäjligt.
Kär man för stor packning på en P/S motor så skjuter man den lättare.
Trycket växlar upp i spalten.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är den runda 1.6mm/ 91mm packnmingen från elring jag kör med på denna motor. blocket är o-ringat sen med 1mm tråd med ca 0.12mm uppstick ovan blocket så den inte glider ut. tror dock inte att den kommer hålla speciellt bra på högt laddtryck. ska eprimentera med koppar packning sen. ska lägga upp nå bilder och berätta mer då det är nått att visa.

du håller inte på med nå B20 erland nuförtiden? det är ju det som är det grymaste och mest intresanta ! :lol:

jag har funderat på en MB 32v sug, en 2.5L kompressor volvo 16v motor som jag lite mer än klurar på till vegan som skulle va mycket smartare att jobba vidare på för att kunna tävla och ha chans att vinna i comp med men då man väl står och kollar på grejorna känner jag ändå mest för att jobba vidare med B18-B20 konceptet då det är det hjärtat slår för på nått sätt ! så jag jobbar vidare med det på den lilla fritiden men har som egenföretagare.

om allt klaffar så blir det dyno time med detta runt jul ledigheterna!

mvh jens
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av kolvbult »

hej , Intressant läsning : ) är det någon här som vet hur stor man kan göra kanalerna i en b18 topp , b20 med 42 ventil , och b20 med 44 ventil ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Erland Cox »

Jag gör en del kundtoppar till B20 och dom blir riktigt bra.
Jag kör bana med en 240 och en Camaro så jag testar mycket till Volvo 230.
Inga stora ombyggnader för jag vill ha brett register och har en motor som funkar bra men lite mer effekt hela tiden.
Chevroleten blir det byte från 305 till 350 i vinter.
Sen jagar jag vikt på båda bilarna.
Nästa att testa på Volvon är en windage tray jag byggt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu är det en av mina B20 turbo test motorer i bänken här. den gick i vegan 2009 och kallades smog motorn. som en del kanske mins så körde jag av kamaxeln flera gånger i div av mina tidigare turbo tester vid 8000+rpm och + 2-2.5bar laddtryck så jag har byggt ett nytt dyno stativ med både hardy dämpare och med ett fjädrat lamell centrum bultat i svänghjulet. fins info i andra trådar om de problemen så de behöver vi inte gå in på här igen.

då B18 comp vega motorn är dyrare att laga och mer special delar så nöter jag på denna motor.

så vad är det jag ska göra denna gång i bänken?

det är inget test att hitta jätte höga effekter bara nu först se att kamaxeln håller som prio 1 sen se att nya stativet fungerar. sen ska jag utöka med lite mer givare i vemset och testa ut lite ny laddtrycks styrning till vegan.

råka tanka fel och starta den på bensin så jag passade på att köra några pull på 1 bar för att ha en vinter mapp :) den gav 347hk vid 1 bar rakt ladd och 7200rpm. blir 173sug hk, rätt bra med tanke på att den bara gav 156-159hk med weber och extraktor tidigare i denna tråd. 28 grader tändning och lamda 0.84 vid det testet.


lite grund data på motorn...........

oborrad -75 B20 88.9x80mm

KS kolvar med jätte grop som nu är nedsvarvade lite + toppdäckat så kompan bör va ca 7.5:1? grymt leekdown men försöker inte tänka på det :doh: (10 bar på kompa mätaren)

44x38 topp med lite plast i ca 195cfm om jag mins rätt? manley ventiler och manley behiv fjädrar. rymd ståls retaner.

agap 272 kam 110 nock

super hx 40 från B18 vegan + det insuget.

dubbla bosch 044 med 10 kvadrats matning. 4 bars grund tryck. 2200cc spridare

mvh jens


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

har tunat lite soppa en stund i dag med e85 ca 20 pull och en hel del delgas så den har jobbat bra.

ett litet problem med sån körning är att soppan blir hemskt varm även då det inte är så varmt här inne i dag. ska sätta en givare på den så man ser exakt hur varm.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 156hk

Inlägg av super7 »

Jens Gustavsson skrev:ett litet problem med sån körning är att soppan blir hemskt varm även då det inte är så varmt här inne i dag. ska sätta en givare på den så man ser exakt hur varm.
Skulle det inte gå att bygga till PWM styrning till bränslepumpen så att det går att köra den på lägre fart när det inte behövs
så mycket soppa.


//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Inlägg av mattias »

Jo jag och Jens har pratat om att montera ett solid state-relä men det är i praktiken bara i dynon det är problem, inte i bilen. Att det sen sparar ström /värme i en bil som körs mycket är ju en annan sak.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 347hk/1bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

värmen kommer från bränsle skenan inte från pumparna. jag ska tanka oftare då är inte problemet lika stort tror jag.
Skriv svar