E39 525 TDS -96
E39 525 TDS -96
Hej, börjar med att jag har jätte lite kunskap när de gäller turbo konvertering osv, men eftersom min 525a är redan turbo matad från fabrik så tänkte jag fråga er hur får man ut mer kräm ur en sådan motor ? jag tror att de var nåt med 140 hästar orginalt vilket är riktigt dåligt enligt mig, söker lite tips på vad man kan göra för att nå mellan 250/300hk på en sådan motor ?
Hela bilen är orginal, har tästat Evrymode och fick bilen från 140ish till 180ish hästar vilket fortfarande suger å den bara ryker mer svart
Har ni några tips på vad som kan bytas ( tex, spridare, isåfall från vilken bil, diesel pump ( från vilken bil osv osv
samt ECU / mapning, har 0 kunskap när de gäller datorer och om jag förstått rätt, utan mappad ECU så blir de inget.
All tips uppskattas ! <3
( hälsningar från bullmark )
Hela bilen är orginal, har tästat Evrymode och fick bilen från 140ish till 180ish hästar vilket fortfarande suger å den bara ryker mer svart
Har ni några tips på vad som kan bytas ( tex, spridare, isåfall från vilken bil, diesel pump ( från vilken bil osv osv
samt ECU / mapning, har 0 kunskap när de gäller datorer och om jag förstått rätt, utan mappad ECU så blir de inget.
All tips uppskattas ! <3
( hälsningar från bullmark )
Re: E39 525 TDS -96
Ryker en diesel svart, betyder det att den behöver mer luft. Du behöver en större turbo o högre laddtryck.
Peter Olson
Re: E39 525 TDS -96
Enkla lösningen: köp en modernare bil, typ en 530/535d då har du 250-300hk direkt.
Svåra lösningen: köp en mekpump och låt bygga om den med större element och skaffa en större turbo och sen håller du tummarna för att din motor inte exploderar..
Svåra lösningen: köp en mekpump och låt bygga om den med större element och skaffa en större turbo och sen håller du tummarna för att din motor inte exploderar..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: E39 525 TDS -96
Köp styrbox till EDC pump, ner med större membran o lite annat så den orkar flåsa på med sås sen är det bara o koppla på en baldur box o modda själv... räcker gott för 250 dieselponny´s
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Re: E39 525 TDS -96
Till att börja med så är Enok inne på rätt spår om den ryker svart så behöver du mer luft inte mer diesel.
En diesel ska till skillnad från en bensinmotor gå med luftöverskott.
En diesel ska till skillnad från en bensinmotor gå med luftöverskott.
Re: E39 525 TDS -96
Riktigt så enkelt är det väl ändå kanske inte. Evrymod är ungefär samma sak som att "skruva upp pumpen" på en mekanisk pump och det man gör är att man förlänger insprutningstiden. Problemet blir att den sista delen av bränslet som sprutas in mest bara ryker samt värmer avgasdelen något fruktansvärt.Enok skrev:Ryker en diesel svart, betyder det att den behöver mer luft. Du behöver en större turbo o högre laddtryck.
Skulle man få in samma mängd bränsle på kortare tid så skulle man garanterat vinna nån häst, d.v.s. i med större spridare och ev. pumpelement. Sedan är det förstås aldrig fel med mera luft
//MartinL
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1050
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: E39 525 TDS -96
Vad jag har läst så ryker det svart redan vid lambda 1, och då har man nog inte max effekt? Jag har inga säkra källor på det så någon annan kanske vet bättre?
Re: E39 525 TDS -96
Även begreppet "svart" kan ha olika betydelser. Kolla in en lite piggare dieselbil som drar iväg så ser man ofta att avgaserna antar en gråare ton när det börjar hända. Den riktigt svarta röken är mestadels överblivna partiklar pga ofullständig förbränning men det betyder inte nödvändigtvis att det är brist på luft.
Lite får det ryka om man vill ha effekt men man ska inte stirra sig blind på röken.
Lite får det ryka om man vill ha effekt men man ska inte stirra sig blind på röken.
//MartinL
Re: E39 525 TDS -96
Det jag reagerade på var att TS fick tips på hur han skulle ställa på pumpen ytterligare så att den levererar ännu mer diesel, viket jag tycket lät konstigt när han upplevde problem med svartrök redan nu.
Därför kan det vara ett enkelt första steg att försöka öka laddtrycket om det går med befintlig turbo, vad kör du med för laddtryck idag?
Därför kan det vara ett enkelt första steg att försöka öka laddtrycket om det går med befintlig turbo, vad kör du med för laddtryck idag?
Re: E39 525 TDS -96
Jag har samma motor i en Range Rover -99.
Fast den har 136hk.
Mitt laddtryck ligger på 1,5bar som mest.
Allt är original. Motorn går bra, ryker inte. Därmed inte sagt att den är en raket.
Trådskaparen kanske ska se över turbon till att börja med.
I övrigt har jag själv sneglat på ett chip som saluförs på ebay.
https://www.ebay.co.uk/itm/222513292907
Här står det ju bara Range Rover, men jag har sett att han har till BMW:arna.
Den här motorn är ju dock lite klen, toppackningen ryker var 10.000mil enligt vissa. Har nog mycket med körstil att göra tror jag.
Fast den har 136hk.
Mitt laddtryck ligger på 1,5bar som mest.
Allt är original. Motorn går bra, ryker inte. Därmed inte sagt att den är en raket.
Trådskaparen kanske ska se över turbon till att börja med.
I övrigt har jag själv sneglat på ett chip som saluförs på ebay.
https://www.ebay.co.uk/itm/222513292907
Här står det ju bara Range Rover, men jag har sett att han har till BMW:arna.
Den här motorn är ju dock lite klen, toppackningen ryker var 10.000mil enligt vissa. Har nog mycket med körstil att göra tror jag.
Pug T16 (original än så länge)