Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Hej, jag har en bil med enkrets bromsar, som jag vill få mera broms bak än fram, kan man göra nått att ändra så det blir så?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Kanske finns hjulcylindrar med annan diameter på kolv/kolvarna att byta till?
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Nej , det finns inte, kan man montera strypningar till framhjulen ?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Är det trummor runt om? Finns det verkligen inget i bromsväg som går att byta ute vid hjulen från nån besläktad bil?
Vad är det för bil?
Vad är det för bil?
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Skivor runt om är det, nej finns inte.
Simca 1000 är det
Simca 1000 är det
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Strypning till främre kretsen brukar sällan bli bra, man ökar pedaltrycket och strypningen fungerar oftast mest som fördröjning av bromstrycket.
Jag skulle förstås rekommendera att bygga om till tvåkretssystem, det är förmodligen enklast.
Vill man absolut inte göra det kan man laborera med att ändra storlek och/eller material i beläggen men det blir oftast rätt mycket testande innan man får fram en bra funktion.
Gustaf
Jag skulle förstås rekommendera att bygga om till tvåkretssystem, det är förmodligen enklast.
Vill man absolut inte göra det kan man laborera med att ändra storlek och/eller material i beläggen men det blir oftast rätt mycket testande innan man får fram en bra funktion.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Vad är problemet eller syftet kanske man ska säga? Folkrace , gatbil eller vad?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Googlade lite snabbt på Simca 1000, motorn bak?
Broms in i kurva kan bli intressant om det tar mer bak, men det kanske är det som är poängen? Känns som att den kan bli ganska lömsk.
Broms in i kurva kan bli intressant om det tar mer bak, men det kanske är det som är poängen? Känns som att den kan bli ganska lömsk.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Ja, den har motorn bak, jag vill ha mer broms bak, så jag kan tryck till lite på pedalen för att få ut bakändan innan kurvan
Re: Enkrets bromsar vill ha mer broms bak
Jag skulle prova hårdare belägg i fram. Med lägre friktionskoefficient.
Finns det inte passande belägg så borde du kunna bearbeta större belägg från en annan bil så de passar i dina bromsok.
Sen beror ju mycket på körstilen också. Kan man inte ställa om bilen får man "ställa om sig själv". När du bromsar sker ju en "lastförskjutning" framåt som avlastar bakhjulen. Har du testat olika kombinationen av hur/när du bromsar och hur/när du styr?
Sen kan man påverka på andra sätt också.
Sänka bilen i fram och höja den i bak gör den mer överstyrd.
Mjukare fjädring ökar lastförskjutningen.
Mer vikt i fram gör att framhjulen bettar bättre.
Man kan laborera med hjulvinklarna i bak. Lite "pro-dive" i bak kan göra att bakhjulen sämre fäste när du bromsar och bättre när du gasar.
Men jag skulle fråga på Rejsa.nu Där finns mycket om körteknik och många duktiga medlemmar.
Finns det inte passande belägg så borde du kunna bearbeta större belägg från en annan bil så de passar i dina bromsok.
Sen beror ju mycket på körstilen också. Kan man inte ställa om bilen får man "ställa om sig själv". När du bromsar sker ju en "lastförskjutning" framåt som avlastar bakhjulen. Har du testat olika kombinationen av hur/när du bromsar och hur/när du styr?
Sen kan man påverka på andra sätt också.
Sänka bilen i fram och höja den i bak gör den mer överstyrd.
Mjukare fjädring ökar lastförskjutningen.
Mer vikt i fram gör att framhjulen bettar bättre.
Man kan laborera med hjulvinklarna i bak. Lite "pro-dive" i bak kan göra att bakhjulen sämre fäste när du bromsar och bättre när du gasar.
Men jag skulle fråga på Rejsa.nu Där finns mycket om körteknik och många duktiga medlemmar.