Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Kökarmicke »

Jag åker med ett Vipec V88 i racebilen och har fram till nu kört på e85 och har en enkel siemens deka 2430cc spridare per cylinder som går på 6bar grundtryck. Funkar bra :)

Nu håller vi på att bygga en ny vassare motor och kommer nog att bli tvungna att börja åka på metanol nu av olika orsaker, och då vi inte vet hur långt man vågar gå på e85 längre. (gamla motorn har väl gett runt 1500hk på 2.4l motorvolym, så den har varit rätt pigg)
Jag har tänkt mig att åka med 3st siemens 24300cc spridare per cylinder nu, men jag är lite dum på insprutningssystem, så jag vet inte om jag kan få ihop det med sprutet.

Det sitter 8st spridarutgångar i boxen med drivers som klarar max 10amp peak och 3amp hold per utgång.
Motorn är 5cylindrig.
Man ska kunna köra spridarna i steg enligt manualen Primärsteget är ju sekventiellt då och sekundärsteget är i grupp från samma utgång.
Frågan är då om jag kan använda siemensspridarna som jag vill ha om jag skulle köra 2st på primären och den tredje på sekundären?
Spridarna är ju svårt lågohmiga, ligger på 2.2ohm, vad kräver dom i ampere för att öppna, å klarar stegen av det?

Nån som känner att dom kan hjälpa mig lite med detta? :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej så det är dax för metanol nu? ja ni har ju kommit otroligt långt med e85 och det är nog naturliga fortsättningen!

jag är inte rätt en att fråga om inspruten men kommer med lite vad jag tror så kanske diskutionen kommer igång och experterna på insprut kan rätta till vad jag "tror fel" :)

5 cylindrar och 3 spridare/ cylinder...... känns som det vore bra med minst 10 spridar utgångar med 5 singel spridare sekventiellt sen välja mer hög ohm spridare i det par som sitter på samma utgång. då kan man staga in de andra två på lite belastning också.

att köra alla 15 spridare med 2.2 ohm på 5 utgångar käns lite fel även om det säkert går !!??

finns säkert andra sätt att köra spridarna på också?


blir en jäkla soppa pump också ! vilket grund tryck ska du ha?


mvh jens
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av mattias »

För Jens Eklund blev det byte från Link till Fueltech förra året pga strul med just med sekundär rad med spridare, men problemet var kanske mer programvara och just 5 cyl.

Jag minns inte detaljerna. Men eftersom Link = Vipec, så borde du nog ställa frågan till Motornord eller direkt på : http://forums.linkecu.com/forum/5-vipec-v-series/
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Pacman »

Finns ju spridardrivers annars att komplettera de flesta sprut med.
Vet inte hur finkänsligt det ska vara med mettis, men jag känner lite instinktivt att emissioner och avgasvärden inte ligger högst upp på prioriteringslistan, och kanske inte heller köregenskaper på lägre dellast, så varför klabba med sekvensiell insprutning då?
Stega ner till batch-insprutning och buffra upp med externa spridarsteg och kör fem spridare på var utgång och se till att mappa motorn med stageade spridare, utgång för utgång.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Kadett4wd »

Går man enligt gamla skolan så kan man ju lika gärna köra mekaniskt sprut med metanol, bara en strypventil som reglerar hur mycket som ska släppas tillbaka till tanken mot spjällvinkel/laddtryck.

Men vill man ha en mer sofistikerad motor som är lättare att varmköra etc etc då mettis maskiner vill ha lite värme för att kondensera bränslet så det brinner effektivt så kommer ju bekymren.
Personligen skulle jag då välja nåt sprut med en jäkla massa spridarutgångar.
Med Fueltech exempelvis finns möjligheter att köra 32 peak and hold spridare med en extern spridarbox kopplad.

Då bör det finns möjligheter att styra riktigt noga =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Mattias J »

Kör med en separat Peak n hold box och brygga bara.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Kökarmicke »

Mattias J kan du utveckla lite för en som e lite dum? :) Det finns 10/3amp drivers i boxen redan, tar man bara signalen vidare till en extern med å använder inbyggd och extern parallellt? Å kör spridare både på boxens och externa? :)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur gick det micke?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Kökarmicke »

har väl inte kommit så mycket längre :) ska gå att åka med vipec om man vill, men måste tydligen köra alla spridare samtidigt
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok känns lite grovt men fungerar säkert med metanol och dragrace
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1366
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Frågor-> Vipec V88 metanol och massor av spridare.

Inlägg av Kökarmicke »

nu ska vi se om jag löst problemet, har köpt ett Fueltech Ft600 som åker i bilen istället nu.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar