Opel Ascona A
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
Det vart ett litet uppehåll i uppdateringarna.
Dels glömde jag bort det sedan har jag åkt bort på jobb, 2 veckor som vart 3, en vecka kvar nu.
Om allt går som planerat
Sitter i Tjerepovets, Ryssland cirka 1 tim flyg från St. Petersburg.
Innan jag åkte höll jag som mest på med att montera kylare i Opeln.
Alla tre ska få plats hade jag tänkt mig
Började med att flytta tillbaka kylaren något, nya fästen till den så fanns det faktiskt plats för intercooler framför.
Oljekylare vill jag också klämma dit.
När väl IC satt på plats skruvade jag ihop oljekylet med den.
Liten modifiering av huvgångjärn så sitter allt på plats.
Nästa steg blir att få dit tryckrör, vattenslangar och oljeslangar.
Dels glömde jag bort det sedan har jag åkt bort på jobb, 2 veckor som vart 3, en vecka kvar nu.
Om allt går som planerat
Sitter i Tjerepovets, Ryssland cirka 1 tim flyg från St. Petersburg.
Innan jag åkte höll jag som mest på med att montera kylare i Opeln.
Alla tre ska få plats hade jag tänkt mig
Började med att flytta tillbaka kylaren något, nya fästen till den så fanns det faktiskt plats för intercooler framför.
Oljekylare vill jag också klämma dit.
När väl IC satt på plats skruvade jag ihop oljekylet med den.
Liten modifiering av huvgångjärn så sitter allt på plats.
Nästa steg blir att få dit tryckrör, vattenslangar och oljeslangar.
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
Projektet fortskrider
Jag beställde "lite" slang från do.88
Riktigt snabb och bra leverans.
Efter en hel del kapande så sitter nu slang till kyl och rör till och från turbo på plats.
Nu saknas bara slang till oljekyl för att göra det komplett.
En ny grill har hittats och modifierats lite.
Den gamla träimitationen som någon hade lackat svart såg riktigt tråkig ut, köpte lite "kolfiber" film på Biltema för att göra den lite roligare
Jag beställde "lite" slang från do.88
Riktigt snabb och bra leverans.
Efter en hel del kapande så sitter nu slang till kyl och rör till och från turbo på plats.
Nu saknas bara slang till oljekyl för att göra det komplett.
En ny grill har hittats och modifierats lite.
Den gamla träimitationen som någon hade lackat svart såg riktigt tråkig ut, köpte lite "kolfiber" film på Biltema för att göra den lite roligare
Re: Opel Ascona A
Vad jobbar du som?
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
Jag jobbar med drifttagning, felsökning och service.Steve skrev:Vad jobbar du som?
Min del är El/Automation men jag har pysslat med det här ganska länge nu så man får hålla på med allt. Mek, hydraulik, pneumatik
Maskinerna det handlar om är hanteringssystem och förpackningsmaskiner på stålverk, eftersom 99,5% av allt vi säljer går på export blir det lite resande
Nu sist hade vi en helt ny maskin som sätter ett 32mm plåtband på en 30tons nyvalsad plåtrulle.
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
Jag tycker det är trist att behöva backa i ett projekt, men givetvis är det nödvändigt.
Alla stora grejor sitter på plats, dags för lite mindre detaljer.
Lyfte ut motor och låda för cirka 2 veckor sedan.
Fixat med olja till och från turbo. Syns kanske lite dåligt på bild...
Sedan har jag tillverkat en adapter för att köra med B20 fördelare i Opel CIH motorn.
Varför?
Jag har tänkt använda en 123 Ignintion fördelare på den här motorn, dom gör ingen till Opel, det verkade vettigast att välja en Volvo fördelare om den ska säljas nån gång
Och givetvis vet jag att det vore bäst att skaffa ett riktigt sprut som även styr tändning och samtidigt slänga förgasarna så långt det går
Det är det många som förklarat för mig.
MEN nu ska jag använde det här tills det går sönder eller jag ledsnar på Opel gjutjärnet.
Nästa maskin kommer jag bygga seriöst och då blir det något modernt
Alla stora grejor sitter på plats, dags för lite mindre detaljer.
Lyfte ut motor och låda för cirka 2 veckor sedan.
Fixat med olja till och från turbo. Syns kanske lite dåligt på bild...
Sedan har jag tillverkat en adapter för att köra med B20 fördelare i Opel CIH motorn.
Varför?
Jag har tänkt använda en 123 Ignintion fördelare på den här motorn, dom gör ingen till Opel, det verkade vettigast att välja en Volvo fördelare om den ska säljas nån gång
Och givetvis vet jag att det vore bäst att skaffa ett riktigt sprut som även styr tändning och samtidigt slänga förgasarna så långt det går
Det är det många som förklarat för mig.
MEN nu ska jag använde det här tills det går sönder eller jag ledsnar på Opel gjutjärnet.
Nästa maskin kommer jag bygga seriöst och då blir det något modernt
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Re: Opel Ascona A
Snyggt jobbat med adaptern!
Roligt att allt börjar falla på plats.
/David
Roligt att allt börjar falla på plats.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Re: Opel Ascona A
Snygga bitar Rotationsriktningen åt olika håll spelar ingen roll på såna där?
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
TackarKjelle skrev:Snygga bitar Rotationsriktningen åt olika håll spelar ingen roll på såna där?
Kopierat får 123 Hemsidan, det verkar ha mycket smidiga funktioner.
Själv har jag aldrig provat, men så¨är det ju med allt första gången
123-tune erbjuder bl a
Valfri rotationsrikning medurs/moturs (detekteras automatiskt)
Valfri spänning 6/12V (detekteras automatiskt) med negativ eller positiv jord
Variabel dwell (detekteras automatiskt), dvs. modulen anpassar sig till tändspolen och tändspolen kan inte överhettas
Tändningen bryts inom 1s när motorn står stilla (detekteras automatiskt), skyddar tändspolan och förkopplingsmotstånd blir överflödig
Interna sensorer för övervakning av motorbelastning; temperatur, vakuum och överladdning (upp till 4 bar kontinu, 10 bar intermittent)
Inbyggd ljusdiod för exakt tändinställning
Cylinderutjämning under gång, tändningen finjusteras för varje cylinder så att varje cylinder ger lika mycket effekt, det ledar till en extrem jämn (tom)gång.
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
Det har hänt lite i garaget.
Lägger upp lite bilder i ungefärligt tidsordning.
Den gamla träimitationen som någon lackat svart kändes lite trist. Men lite kolfiber film från Biltema funkar tycker jag.
Motor ihopsatt
Det blir lite fästen och annat som måste tillverkas.
Jag är själv riktigt nöjd med vacumstationen.
Köpte mig en ultraljudstvätt.
Riktigt nöjd med resultatet
Här är status just nu.
Motor klar att lyftas i bilen.
Finns lite att ordna med karossen (rost) innan det men kommer eftersom.
Lägger upp lite bilder i ungefärligt tidsordning.
Den gamla träimitationen som någon lackat svart kändes lite trist. Men lite kolfiber film från Biltema funkar tycker jag.
Motor ihopsatt
Det blir lite fästen och annat som måste tillverkas.
Jag är själv riktigt nöjd med vacumstationen.
Köpte mig en ultraljudstvätt.
Riktigt nöjd med resultatet
Här är status just nu.
Motor klar att lyftas i bilen.
Finns lite att ordna med karossen (rost) innan det men kommer eftersom.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
frän bil och bra jobbat! vilken växelåda är det?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Opel Ascona A
Det blir en 5-växlad Getrag från någon nyare Opel antar jag, lådan satt i när jag köpte bilen.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Ascona A
De funkar hyfsat uppemot 400hk.
Sen får man börja hålla i växelspaken ordentligt så växlarna ligger kvar *s*
Sen får man börja hålla i växelspaken ordentligt så växlarna ligger kvar *s*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Opel Ascona A
Hojta till om du vill åt en reservlåda, jag har en som skräpar du kan få rätt billigt Frakten blir kanske inte snorbillig men.. Har du vägarna förbi Skellefte (närmare bestämt Burträsk) så går den ju hämta. Den kommer Inte försvinna snart
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
-
- Alltid på trycket
- Inlägg: 1220
- Blev medlem: tor nov 03, 2005 1:21 pm
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Opel Ascona A
Coolt stuk på den där! Är fronten i glasfiber eller är det byggt i plåt? Ser ut att bli väldigt bra, du har verkligen ett gott öga för detaljer (som även märktes på Duett-projektet!).
Re: Opel Ascona A
Nu kanske du inte ens har tänkt det, men koppla inte BTRn på vakuum(gjorde så själv, funkar inte bra )Arnesson Rallycross skrev: