Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis nov 13, 2018 4:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön dec 03, 2017 8:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Hej tänkte kolla lite om någon har gjort något sånt innan :) har en lite fundering jag måste flytta ner styr armen o spindelleden på mitt bygge .. så jag satt o tänkte om man tar o rensar ett fjäderben o flytta över själva axel tappen i svetsar den övanför den andre delen på röret ... Är det godkänt av sfro ??? för då flyttar man ju upp hjulet o ner styr armen :)

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 8:54 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
http://forum.vccn.no/showthread.php?321 ... 0mod/page5

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 03, 2017 9:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Ja något sånt .. men jag tänker jag skulle sticka röret ner med så man flyttar ner hela stötdämparen med så jag får mer fjädrens väg plus det håller ihop bitarna .. Men frågan är vad sfro säger om sånt ? för i praktiken så måste det bli som original i bump steering ??

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 8:07 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Du får nog göra en skiss eller så eftersom det inte är helt enkelt (för mig) att begripa vad du vill göra.

Om jag tittar på den norska länken så bör väl principen kunna vara acceptabel tycker jag. Att sänka ned röret genom båda spindeldelarna kan vara vettigt som du säger. Kolla bara att du har frigång nedåt för alla grejer och att inget riskerar att ta i marken vid punktering.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 10:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
Annars finns det ju färdiga kit som bara flyttar ner kulled och styrarm.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 6:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
therealpinto skrev:
Du får nog göra en skiss eller så eftersom det inte är helt enkelt (för mig) att begripa vad du vill göra.

Om jag tittar på den norska länken så bör väl principen kunna vara acceptabel tycker jag. Att sänka ned röret genom båda spindeldelarna kan vara vettigt som du säger. Kolla bara att du har frigång nedåt för alla grejer och att
inget riskerar att ta i marken vid punktering.

Gustaf

Ja tanken var och göra typ så som den länken. Men jag vill ha mer i fjäder väg så tänker jag flyttar ner dämparen. Så att själva röret ska gå igenom båda så man svetsar ihop dom också. Ja för du gilla väl inte såna styrvinkel kit man köper

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 6:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
mauser240 skrev:
Annars finns det ju färdiga kit som bara flyttar ner kulled och styrarm.


Vilken adapter tänker du på?

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 7:24 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Den norska har så stöddämparen går hela vägen ner, men han har ju annat fjäderben också

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 7:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Ja han åker med luft bälg. För det ska vara sfro godkänt.

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 7:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 675
Ort: Hbg.
Om det är mer fjädringsväg på en sänkt bil som du är ute efter, så om jag minns rätt, så skall saab 900 typ -94 ha samma mått som en 240 stötdämpare, fast kortare.

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 7:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Har byggt efter Saab dämpare men har jag bilen låg o där jag tänker mig så har jag typ precis vad sfro boken säger och då inget genomslags gummi.

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 8:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1471
Vr6_mannen skrev:
Vilken adapter tänker du på?


Här har du t.ex. en modell: http://www.ddrift.se/distanskit200

Kanske röret ryms ner i dessa med?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 3:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Ja det myligt att man kan bygga så det röret sticker ut och i dom brickorna. Men tror att sfro inte gillar sånt kit 8-) sen frågan om inte blir bättre o bygga ihop två ben till ett

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 8:08 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2478
Ort: Skellefteå
Distanskiten kan vara helt okej om det är vettiga material och konstruktioner. Men man bör undvika länklager (uniball) som styrled, och undvika att ha så lång "spacer" mellan styrarm och styrled som på bilderna från ddrift.

Sedan är det så att oftast är det bättre att bygga en ny solid konstruktion från grunden.

Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 7:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 10, 2008 10:10 pm
Inlägg: 763
Ort: Skåne Kristianstad
Ja jag vet du sa det sist att länklager inte var sfro bästa lösning.. Men var därför jag tänker om man svetsar ihop två spindlar till en ? för då åker man ju med orginal P-ända :D

_________________
Facebook :) https://www.facebook.com/vwgolfmk1rwd/? ... page_panel
Gustav larsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010