Hej nu är det en av mina B20 turbo test motorer i bänken här. den gick i vegan 2009 och kallades smog motorn. som en del kanske mins så körde jag av kamaxeln flera gånger i div av mina tidigare turbo tester vid 8000+rpm och + 2-2.5bar laddtryck så jag har byggt ett nytt dyno stativ med både hardy dämpare och med ett fjädrat lamell centrum bultat i svänghjulet. fins info i andra trådar om de problemen så de behöver vi inte gå in på här igen.
då B18 comp vega motorn är dyrare att laga och mer special delar så nöter jag på denna motor.
så vad är det jag ska göra denna gång i bänken?
det är inget test att hitta jätte höga effekter bara nu först se att kamaxeln håller som prio 1 sen se att nya stativet fungerar. sen ska jag utöka med lite mer givare i vemset och testa ut lite ny laddtrycks styrning till vegan.
råka tanka fel och starta den på bensin så jag passade på att köra några pull på 1 bar för att ha en vinter mapp

den gav 347hk vid 1 bar rakt ladd och 7200rpm. blir 173sug hk, rätt bra med tanke på att den bara gav 156-159hk med weber och extraktor tidigare i denna tråd. 28 grader tändning och lamda 0.84 vid det testet.
lite grund data på motorn...........
oborrad -75 B20 88.9x80mm
KS kolvar med jätte grop som nu är nedsvarvade lite + toppdäckat så kompan bör va ca 7.5:1? grymt leekdown men försöker inte tänka på det

(10 bar på kompa mätaren)
44x38 topp med lite plast i ca 195cfm om jag mins rätt? manley ventiler och manley behiv fjädrar. rymd ståls retaner.
agap 272 kam 110 nock
super hx 40 från B18 vegan + det insuget.
dubbla bosch 044 med 10 kvadrats matning. 4 bars grund tryck. 2200-2400cc spridare
mvh jens