Fundering angående vems

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Fundering angående vems

Inlägg av Lövet98 »

Fundera på en grej angående jordningen när jag kollade i manualen för VEMS. Såg att all jord även sensorjord går till en gemensam jordpunkt ( se första bilden). Sen när man kollar tex maxxecus och emus manual så har båda sensorjord för sig själv. Är inte de här sättet bättre igentligen för att slippa störningar till boxen som kan störa ut någon givar signal (se bild 2 och 3)? Någon som har en förklaring eller idé varför VEMS gjort som dom gjort med jordningen?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fundering angående vems

Inlägg av mattias »

Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Fundering angående vems

Inlägg av mauser240 »

mattias skrev:Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.
Man skulle ju kunna tro att VEMS lagt in måtten på ledningarna för att hålla dem tillräkligt korta för att inte orsaka bekymmer. Kan det vara så?
//MartinL
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Fundering angående vems

Inlägg av Lövet98 »

mattias skrev:Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.
Hur menar du med utanför boxen? Vart hittar jag de? finns de en nyare manual? Gör de ingen skillnad att ha sensorjord skild från resterande jord jämfört mot att allt går till en gemensam jord?
Senast redigerad av Lövet98 den tis dec 05, 2017 5:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Fundering angående vems

Inlägg av JoBy »

Här är en tändspole med tre olika jordar.

Bild
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Fundering angående vems

Inlägg av Lövet98 »

JoBy skrev:Här är en tändspole med tre olika jordar.

Bild
Okej, och vad menar du med de? :scratch: Fundera mer på sprutet att man kanske vill dela upp powerground från sensorground för att minska störningar tex vilket de inte visas till VEMS där all jord går till en gemensam punkt som fick mig att fundera och ställa frågan.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Fundering angående vems

Inlägg av mauser240 »

Åtminstone på Megasquirt v2.2-kortet sitter alla jordstift ihop direkt vid kontakten. Ändå ombedes man använda ett visst stift för t.ex. sensorjord och diverse andra för "powerground". Detta är för att undvika potensskillnader i mätarkretsarna och har knappast med några störningar att gjöra.

Som jag skrev tidigare så tolkar jag VEMS sätt att ange längden på ledningarna som ett sätt att gardera sig mot samma sak, d.v.s. potensskillnader.
//MartinL
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fundering angående vems

Inlägg av mattias »

Originalet här :
http://vems.hu/vt/help/v3/general/wire_ ... Power2.png
Bild

Lövet98: Det har alltid varit så som i bilden längst upp. Kraft- och signaljord är uppdelade just för att minska störningar. Just för VEMS görs det inte inuti styrboxen, utan i härvan.
mauser240 : Måtten är för att folk ska förstå att det måste vara separat från andra jord-kablar som det går kraft-ström genom, så att man inte ansluter jord för en givare var som helst där det är "jord".

Allt går till jord på något sätt, skillnaden är var man ansluter givarnas jord.
Styrboxen mäter spänning över en givare genom att lägga ut en spänning (via ett känt internt motstånd) och mäter sen spänningsfallet över en A/D-omvandlare vars jord är ett internt jordplan. Om man då inte ansluter returen från givaren nära det här jordplanet, utan t.ex i chassit så måste signalen mätas över potentialla jord-anslutningar som har spänningsfall och störningar pga det går ström där. U=R x I. Spridarna och andra solenoider och ibland även tändspolar jordas genom styrboxen, och ska då via en transistor ut genom egna kablar där det blir störningar/spänningsfall ifall man hade jordat givarna i samma punkt som de kablarna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Fundering angående vems

Inlägg av Lövet98 »

Okej, skulle man kunna göra likadant som jag ritat i denna bild med plintar för att förenkla sammankopplingen till common ground? Måste commond ground gå till batteriet eller funkar de att ansluta vart som helst så länge de är en bra jordpunkt?

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Fundering angående vems

Inlägg av mattias »

Chassi eller motorblock är oftast en bättre jordningspunkt än batteriet (tro det eller ej).
Jag skulle inte använda plintar om det inte är garanterat säkra anslutningar där.. Det man vet ska alltid sitta där ska man helst löda och gömma i härvan.

När jag bygger custom-härvor brukar jag lämna en kontakt där jag har dragit en extra "sensor ground" och även "common ground", tillsammans med avsäkrad +12V, +5V från styrboxen, och lite lediga in- och ut-gångar från boxen. Vill man då någon gång bygga ut funktionerna behöver man inte riva upp härvan (som man då lött ihop mer eller mindre permanent).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Fundering angående vems

Inlägg av Lövet98 »

Okej, är en sån här plint jag funderade på isåfall och de gör de enkelt om man skulle vilja ansluta en ny givare i framtiden också http://www.byggbil.com/store/p/s%C3%A4k ... pol-511880 men annars får man väl löda in sig på kabeln. Kan man använda nåt liknande de här annars? https://www.google.se/search?biw=1536&b ... J4#imgrc=_
Skriv svar