"Den Vite" Volvo 945 Classic -98
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
Har hänt ett par gånger sista månaderna att den inte vill hålla tomgången riktigt, men bara precis vid uppstart.
Tog loss tomgångsmotorn och rengjorde den både in och utvändigt. Den var ganska smutsig och fettig invändigt kan jag säga.
Slangar och kontaktstycke lossat.
Ganska skitig invändigt.
Här är den loss och redo för rengöring.
Fyller den med WD40 som får stå och lösa upp skiten.
Ren och fin invändigt...
...och utvändigt.
Ren och på plats igen.
.
Tog loss tomgångsmotorn och rengjorde den både in och utvändigt. Den var ganska smutsig och fettig invändigt kan jag säga.
Slangar och kontaktstycke lossat.
Ganska skitig invändigt.
Här är den loss och redo för rengöring.
Fyller den med WD40 som får stå och lösa upp skiten.
Ren och fin invändigt...
...och utvändigt.
Ren och på plats igen.
.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
Du måste fått pris på utställningen tycker jag?
Ang tomgångsmotor så är det jättesvårt att hitta dom i bra skick tyvärr, och jag upplever att det inte alltid går rädda dom. Gjorde din insats skillnad så du fick till tomgången?
Ang tomgångsmotor så är det jättesvårt att hitta dom i bra skick tyvärr, och jag upplever att det inte alltid går rädda dom. Gjorde din insats skillnad så du fick till tomgången?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
Vet faktiskt inte!? Var tvungen att åka hem innan prisutdelningen, men det var hård konkurrens av de helsponsrade bilarna. Sedan
är det nästan bara ljudbyggen som vinner priser tyvärr.
Ja tomgången blev bra efter rengöringen. Har kollat runt lite på bildelsbasen för att skaffa en i reserv. Fanns ett par lågmilade som
jag skulle kunna tänka mig.
är det nästan bara ljudbyggen som vinner priser tyvärr.
Ja tomgången blev bra efter rengöringen. Har kollat runt lite på bildelsbasen för att skaffa en i reserv. Fanns ett par lågmilade som
jag skulle kunna tänka mig.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
Det kan vara en synvilla men det ser ut som din kamrem "kliver" på ditt nyinköpta kamdrev. Hoppas att jag ser fel.
Lars.
Lars.
Lars Lindström
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
Det är bara en synvilla, är skuggan av kamremskåpan.
Kollade detta noga när jag drog runt motorn för hand då jag vet att det finns dom som haft problem med detta på Nukedreven.
Dom är ganska tajta i passningen, och jag provade först med en Continentalrem, men den blev väl tajt, så lösningen var en Volvorem som passade riktigt bra.
Kollade detta noga när jag drog runt motorn för hand då jag vet att det finns dom som haft problem med detta på Nukedreven.
Dom är ganska tajta i passningen, och jag provade först med en Continentalrem, men den blev väl tajt, så lösningen var en Volvorem som passade riktigt bra.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 407
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: "Den Vite" Volvo 945 Classic -98 (Lite experiment)
Skall bygga lite smidigare laddtrycksstyrning i stället för att behöva justera stången på wastegateklockan.
Har ett grundladd på 0,75 bar injusterat på klockan, men jag vill smidigt kunna justera upp till maxgränsen för
bränslechipet på 0,9 bar om andan faller på.
Valet har fallit på en pysventil från ATM, den vet jag att den funkar och ger 100% stabilt laddtryck då jag kör med
sådan på vinterkärran.
Har svarvat lite rostfria distanser och skaffat rostfria skruvar och muttrar samt rostfria rörklammor. Tanken
är att dessa ska skruvas i avskärmningen för luftfiltret och de gummerade klammorna ska hålla om slangen till
och från pysventilen på var sin sida om den.
Har även handlat rostfria slangklämmor och armerad bränsleslang till ändamålet. Vill inte köra silikonslang till
detta då jag råkat ut för att Samco slangen jag hade tidigare sprack med skenande ladd som följd! Som tur var
såg jag att laddtrycksmätaren stack!
Pysventilen i fråga:http://atechmotor.com/universal/turbo-o ... lerventil/
Grejerna och hur det är tänkt att det ska sitta:
Har ett grundladd på 0,75 bar injusterat på klockan, men jag vill smidigt kunna justera upp till maxgränsen för
bränslechipet på 0,9 bar om andan faller på.
Valet har fallit på en pysventil från ATM, den vet jag att den funkar och ger 100% stabilt laddtryck då jag kör med
sådan på vinterkärran.
Har svarvat lite rostfria distanser och skaffat rostfria skruvar och muttrar samt rostfria rörklammor. Tanken
är att dessa ska skruvas i avskärmningen för luftfiltret och de gummerade klammorna ska hålla om slangen till
och från pysventilen på var sin sida om den.
Har även handlat rostfria slangklämmor och armerad bränsleslang till ändamålet. Vill inte köra silikonslang till
detta då jag råkat ut för att Samco slangen jag hade tidigare sprack med skenande ladd som följd! Som tur var
såg jag att laddtrycksmätaren stack!
Pysventilen i fråga:http://atechmotor.com/universal/turbo-o ... lerventil/
Grejerna och hur det är tänkt att det ska sitta: