Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 2:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 11, 2017 9:17 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
CÅ skrev:
Ta en titt i någon av trådarna från när dom bromsar förgasarturbomotorer hos jens hur dom har anslutningar på olika ställen längst tryckrören där dom tar trycket till förgasarnas flotörhus och sk dopar Förgasarna.
Utan de är det mycket svårt jag har varit med och provat lite bestyckning i en b230 med 48er och turbo där det bara var upptaget så plenum trycket gick ner i flotörhusen.
Den var omöjlig att få till bra antingen snålt på laddtryck eller så fett så den bluddrade tills trycket kom.
Och mot det problemet hjälper nog inga munstycken då det är högfartsdelen det sitter i men bränsleökningen följer inte med linjärt när trycket stiger.
I fallet jag var med om ökade lamda ca 0,2 från atmosfärstryck till ett kg dvs typ 0,70 innan turbon kom igång och 0,90 vid tryck fetade man på mer tog den sig aldrig utan bluddrade bara.


Jag har läst en hel del i Jens trådar. Helt klart intressanta och man kan få en del tips där :thumbright:
Om doping är enda utvägen så får man väl försöka fixa det.. Trodde bara att det skulle gå utan, men kanske är svårt. Det bästa jag har kommit är faktiskt med 220 huvud och 180 luft. Den går dåligt på låga med det, men på höga kan man gasa till varvstopp med bra lambda! Går man lägre i huvud så verkar den ju gå snålt genom hela registret istället och det vill man ju helst undvika! :doh:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 11, 2017 2:16 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2168
Ort: yttertavle/umeå
Lågfartsmunstycken levererar bränsle på mindre spjällvinklar då luften pressas runt kanten på spjällen
huvudmunstycken levererar bränsle när större och snabbare luft passerar halsringen och spjällen är öppna
halsringar bestämmer när bränslet ska börja sugas genom huvudmunstycken(mindre halsringar "startar" huvudmunstycken tidigare)

förgasarna börjar eller slutar ge bränsle beroende på luftflöde INTE efter varvtal .

på lägre varvtal brukar det bli problem att klappa på fullgas för att flödet då inte räcker för att soppan ska sugas ur huvudmunstyckena

/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 11, 2017 3:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
fredde_vit_pv skrev:
Lågfartsmunstycken levererar bränsle på mindre spjällvinklar då luften pressas runt kanten på spjällen
huvudmunstycken levererar bränsle när större och snabbare luft passerar halsringen och spjällen är öppna
halsringar bestämmer när bränslet ska börja sugas genom huvudmunstycken(mindre halsringar "startar" huvudmunstycken tidigare)

förgasarna börjar eller slutar ge bränsle beroende på luftflöde INTE efter varvtal .

på lägre varvtal brukar det bli problem att klappa på fullgas för att flödet då inte räcker för att soppan ska sugas ur huvudmunstyckena

/F


Skulle det kunna ge något att sätta större halsring? Har 38 nu.. Kanske byta till 40?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 11, 2017 6:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2168
Ort: yttertavle/umeå
ja, det kanske kan säkert ge någon hästkraft på höga varv och sno någon på mellanregister
men det är nog viktigare att se till att motorn får den soppa den behöver i hela registret först :wink:

med större halsring i samma förgasare blir det känsligare att hitta av rätt munstycken
och man måste följa med med större huvudmunstycken för att få samma blandning
dessutom blir övergången mellan lågfart och högfart senare, om turbon redan gått upp i varv
blir den snål just när laddet kommer, och med för liten halsring hinner motorn drunkna innan laddet kommer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 10:20 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
Nästan så man börjar ge upp med bilen. Men funderar om det kan vara kamaxeln som står lite fel? Kan det bli såhär av det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 14, 2017 9:47 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 506
Ort: lycksele
Prova plocka bort wg fjädern så du knappt får något tryck alls går bilen bra då eller att symptomen iaf minskar (om laddet smyger upp mot 0,5-0,7 kg iaf) så är det en dopning som behövs.
Hur har du det nu bara öppet så trycket kommer in i ventilationen för flotörhusen från plenumet?

Meningen med en sk dopning är ju att man tar ut trycket till förgasarnas flotörhus och till bränsletrycksregulatorn från där trycket är högre och på så vis får mera bränsle vid laddtryck med mindre munstycken men relativt oförändrat innan laddtrycket.
Du kan tex göra en anslutning på tryckröret innan plenum med ett rör som går emot flödesriktningen och en likadan anslutning mellan turbo och ic (så har du 2 steg du kan prova) det går även göra dom justerbara då farten på luften är högre mitt i röret än ute mot kanten.

Nya halsringar gör ingen större skillnad i ditt fall skulle jag tro men du kan prova plocka bort dom helt så får du maximal skillnad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 17, 2017 7:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
CÅ skrev:
Prova plocka bort wg fjädern så du knappt får något tryck alls går bilen bra då eller att symptomen iaf minskar (om laddet smyger upp mot 0,5-0,7 kg iaf) så är det en dopning som behövs.
Hur har du det nu bara öppet så trycket kommer in i ventilationen för flotörhusen från plenumet?

Meningen med en sk dopning är ju att man tar ut trycket till förgasarnas flotörhus och till bränsletrycksregulatorn från där trycket är högre och på så vis får mera bränsle vid laddtryck med mindre munstycken men relativt oförändrat innan laddtrycket.
Du kan tex göra en anslutning på tryckröret innan plenum med ett rör som går emot flödesriktningen och en likadan anslutning mellan turbo och ic (så har du 2 steg du kan prova) det går även göra dom justerbara då farten på luften är högre mitt i röret än ute mot kanten.

Nya halsringar gör ingen större skillnad i ditt fall skulle jag tro men du kan prova plocka bort dom helt så får du maximal skillnad


Jag har ett plenum nu som man bultar mot förgasarna med en platta som har hål för flottörhusen.

Doping verkar intressant men jag har inte riktigt förstått hur man ska gå till väga. Ska man borra hål i locken och gänga dit en nippel eller liknande för att kunna sätta dit slangen? Eller finns det något ställe där man kan leda in det som är färdigt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 18, 2017 6:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 506
Ort: lycksele
Webrarna har inget färdigt så antingen om plenumet går ta isär går det svetsa ett rör från ventileringen och sen dra ut det ur plenumet.
Annars så får man täta det och ta hål i flotörhus locket eller ksk göra ett nytt lock över munstyckena och sätta anslutningen i.
Sen när man gör uttaget på tryckröret Kan man med fördel göra det justerbart då luften i ett rakt rör har mest fart i mitten så gör man röret så det kan vikas eller skjuts in och ut går det justera.
Alternativt titta på tex topplocksverkstan på datasimuleringar hur luften rör sig igenom en 90gr böjj så kan man för mest effekt ha röret nära ssr i svängens början eller dra ut det mot ytteradien för mindre.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 19, 2017 1:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 336
Ort: VBG
Halsringen har i hög grad betydelse för bränsleblandningen, men jag tror han får labba med e rören lite mer,(vet svindyra) prova f7 eller lite andra extrema rör..
Kolla misab där finns lite rek om e-rör

http://misab.se/info.php?sida=11

mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 19, 2017 2:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 506
Ort: lycksele
F7 kommer högst sannolikt ge mera bränsle på problemområdet och f16 är troligen bland dom bästa för detta ändamålet.
Det står ju även i länken under åtgärdsprogram att F7 ger mycket bränsle tidigt och f16 är listad sist i dom som ger mindre vilket borde betyda att det går snålast på mellanregister.
Men visst skulle man prova alla kan ju något vara ännu bättre men med turbo tror jag inte det räcker tyvär.

En större halsring gör ju att det drar mindre igenom spridaren på samma varv så det kan göra skillnad
(många sugmotorer som går snåla vid maxvrid och feta över toppeffekt blir lite bättre med större halsringar) men jag tror dock ett byte från 38 till 40mm också är för lite möjligen prova helt utan (tror inte på det igentligen men är ju gratis att prova)


Senast redigerad av ons dec 20, 2017 1:48 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 19, 2017 6:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 336
Ort: VBG
du har rätt cå..
f7 funkar bra på suganläggning mm. e ju lite extremrör
men jag menar att han borde testa lite annat om de inte funkar med vanlig bestyckning..
även koll bottenventil för gassvar :thumbright:
dellorto e bra har e rör på lågfarten med (lite mer bökigt och justera men blir i regel bra i slutändan)..
Bästa e väl att du åker och bromsar den,, bromsören har i regel olika uppsättningar munstycken som man kör med bytessystem (om de inte e special då)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 19, 2017 9:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 380
Ort: Norge
F14 med mange luftehull høyt oppe ser riktig lovende ut synes jeg :) :

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 20, 2017 6:18 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
Det där med E-rör kan man ju testa. Men sägs ju att F16 ska vara ett av dom snålaste rören där jag har problem.

Bilen går även dåligt när man står still och bara varvar. Har märkt att om man pumpar på gasen tills den bygger laddtryck då varvar den jättebra. Så det är helt klart utan laddtryck den dränks av bensin, går ju bra direkt laddtryck kommer när jag kör också...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 22, 2017 7:14 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2016 8:49 pm
Inlägg: 73
Om man förstår detta problem rätt så är det så att den är bestyckad för turbo. Eftersom att man har en lite större turbo (Super hx40) så kommer ju alltid laddet lite senare än en liten. Då hinner den dränka sig i bensin innan laddtryck kommer, därav bludder.. Sedan när laddet kommer då är bestyckningen bra!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 27, 2017 4:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1252
Ort: Varberg
Det första jag skulle göra är att använda pitotrör/dopning eller vad du vill kalla det. Alltså trycksätta flottörhusen med laddtryck.
Jag har aldrig skruvat med Weber förgasare, men anslutningen vid pos. 103 på denna bilden: http://www.misab.se/bilder/45addheskiss.jpg ser väl ut att kunna fungera att mata med laddtryck? Annars får du väl borra och gänga i en anslutning bara.

Jag har en Holley 650 som jag trycker igenom, sitter på en SB 305 Cui och matas med en HX 55:a. Laddar ca. 0,75. testade en del utan pitotrör, men efter jag satte på dom så kör jag med i princip std bestyckning i förgasaren. På min förgasare så har jag fått borra upp kanalerna till tillskottsventilen, den öppnar under fullgas (en sanning med modifikation..), för att få till det sista bränslet som behövs på varv. Vet inte hur det ser ut på Webern, men första steget är nog trycksättning av flottörhusen.

Bild
Så har jag gjort, bromsrör med lämplig diameter som jag har satt på flottörhusens avluftning och riktat framåt i luftströmmen.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010