Microsquirt vs original efi

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Microsquirt vs original efi

Inlägg av Jimmie-E »

Vad är det för fördelar med ett ms microsquirt, förutom att en måttligt begåvad chimpans (jag) troligtvis klarar av att koppla in det?
Jag ska stoppa ner en -90 tals sexa i min -73 Granada, den kommer få headers och lite taggigare kam, mest för ljudets skull, tanken är att regbesikta den så. Den är regad med 70 hk dieselfyra nu. Efter reg så hade jag tänkt ladda lite, en Eaton M61 ligger till sig i garaget, och det känns ju spännande att prova. Funkar det inte så finns ett hx40 att tillgå.

En ford 2,9 är inhandlad, men det saknas ecu och kabelhärva. det känns ju lite mer performance att köpa det här tex, jag tycker det är rätt bra pris på det. https://www.ebay.com/itm/Microsquirt-fu ... d-&vxp=mtr

Budgeten säger ju att jag ska leta åt en gammal scorpio och rensa den på grejor, men originalsystemet kanske inte fixar att åka med ladd, och utan avgasrening osv. Vet någon hur det ligger till?
Jag har aldrig pillrat i något mer avancerat än amerikanska tbi system, förutom rena reparationsjobb, då främst på usa bilar, så var snäll och ha lite överseende med att jag är rudis?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Microsquirt vs original efi

Inlägg av DreRacing@ »

Jag är MS fan så jag hade åkt det alla dagar i veckan. Det fins massor av info på nätet man kan läsa. även allt står i manualen (engelska)
ända tråkiga med microsquirt tycker jag är att det inte har inbygda tändsteg så du måste ha en coil som har detta eller en tändmodul. iofs inga problem men är skönt att driva coilsen direct ur boxen. den har hellre ingen inbygt map sensor
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Microsquirt vs original efi

Inlägg av JoBy »

Om allt är original är en originalbox bra. Biltillvekaren har lagt MÅNGA timmar på att få kallstart, tomgång och alla tänkbara driftsituationer rätt.
Dom har däremot inte försökt göra det lätt för hemmafixaren att ändra några parametrar.

Om du planerar att leka med laddtryck, annan kam, o.s.v. blir det snabbt fördel för styrsystem du kan justera medan motorn går.
Megasquirt är ett bra alternativ men det finns även många varianter och fallgropar.
Hårdvaran går att bygga med olika options, och det flera varianter av firmware att ladda i den.
Räddningen är att läsa manualer och forum om man råkar ut för konstigheter eller problem.
Jonas Bylund
Bild
Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Re: Microsquirt vs original efi

Inlägg av Jimmie-E »

DreRacing@ skrev:Jag är MS fan så jag hade åkt det alla dagar i veckan. Det fins massor av info på nätet man kan läsa. även allt står i manualen (engelska)
ända tråkiga med microsquirt tycker jag är att det inte har inbygda tändsteg så du måste ha en coil som har detta eller en tändmodul. iofs inga problem men är skönt att driva coilsen direct ur boxen. den har hellre ingen inbygt map sensor

Där kom vi direkt in på hur grön jag är.. Tändsteg? Jag har en låda med fördelare, och en liten låda märkt med "optispark" eller liknande, det ska vara ett fristående tändsystem, men jag hade som fått för mig att jag vill ha någon form av knacksensor som reagerar på ladd, för all spikning går väl inte lösa med mer soppa?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Microsquirt vs original efi

Inlägg av DreRacing@ »

Om du ska åka ett fristående motorstyrning (MS) så bör denna styra allt. dvs driv tändingen med denna också.
Input för knocksensor fins, men knock ska lösas gjenom mapping
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Microsquirt vs original efi

Inlägg av therealpinto »

Som Jonas säger så är originalsprut bra om du ska köra original. Helst då ett 2.9-sprut med MAP-sensor så du slipper luftmängdmätarna, dvs ta sprut från en bil med katalysator vilket är nästan alla 2.9, utan de allra tidigaste.

Jag gillar också MS men original är svårslaget om motorn är just original. På 2.9 har du också en stor fördel i att originalhärvan väldigt enkelt kan användas till MS om du skulle vilja uppgradera senare. Väljer du fördelare och tändsystem (där tändmodulen sitter på fördelare, TFI) så kan ett MS styra det (vet inte om Microsquirt klarar det, en sak att utreda). Jag gjorde en sådan enkel adapter till 2.9 jag hade i min XR4x4 för att provköra lite MS-sprut åt folk.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Re: Microsquirt vs original efi

Inlägg av Jimmie-E »

Tack för input! Jag ska nog starta upp med original, och sen uppdatera när det börjar behövas. Jag lyckades gräva upp originalgrejor till sist. Märkligt att just v6 fordarna redan ska vara sällsynta. Kanske ett mått på hur kvaliteten var på dem?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Microsquirt vs original efi

Inlägg av Baxman »

Støtstangsmotorer behøver en sterk motorolje som er designet for motorer med støtstenger. Slik motoroljer har som oftest API rating SG,SH eller SJ.
2,9 motorene ble levert i "nyere" biler med katalysator og katalysatorer tåler ikke slike motoroljer. Resultatet ble nedslitte kamakslinger og siden man ikke kan bytte ventilløftere uten å ta av toppene, så orker ikke folk å reparere motoren.

Jeg mener at 2,9 motoren er Fords klart beste Køln motor, men alle Køln motorene er mer krevende å trimme enn mange andre motorer fra samme epoke.
Skriv svar