B20 borrad till 92mm/ squish

Diskussioner för erfaret folk
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av robban f »

Håller på att plocka ihop min motor.
Borrad till 92mm.
NH 193 kam.
Jag hämtade blocket från motorfirman efter borrning och planing.
Jag hade räknat på att få 0,4 uppstick på kolvarna då hade jag haft 0,8 i squish och ca 11,7 i komp.
Det blev bara 0.10 i uppstick vilket innebär ca drygt 11.3 i komp förhållande och 1,1mm squish.
Vad säger ni erfarna, plocka ner blocket igen och plana eller åka som det är.
Mvh
Gson adak
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Gson adak »

Sätt ihop å kör du!
Kommer funka bra :)
Jag personligen skulle planat toppen mer å haft högre komp till den kammen.
Mvh Richard
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av robban f »

Ja, det var ju tanken,
Det fina med kolvuppstick är ju just squish ytan.
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av blackadder »

Intressant. Man kan alltså plana blocket såpass mycket att kolvarna sticker ovanför?
Jag håller också på och sätter ihop en B20 borrad till 92mm.
Fräste bara rent blocket för att få en ren yta för packningen, men då kanske man ska ta lite till. Finns det några nackdelar eller annat man ska tänka på?
På vilket vis ändras squishytan med kolvuppstick?
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av robban f »

Planar du bara toppen så ändrar du aldrig squish måttet.
Det blir aldrig mindre än topp packningens tjocklek.
Skulle jag bara vilja ha högre komp så planar jag toppen mer.
Jag köpte kammen av Jens här.
Frågan jag ställde var mer om 1,1mm i squish duger.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Jonas Enderlein »

Sådant måste man prova sig fram till, men jag tror att 1,1mm funkar bra, sätt ihop å prova hur den går.
Om den inte går så bra, så är det nog något annat som inte stämmer.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har läst att vissa mått av squish (typ över eller under X mått av squish) gör att motorn lätt spikar, det finns säkert någon här på forumet som har koll på det och kan svara bättre.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Lacke »

jag kör med en regel 0,0125xslaget kör jag som mini squish det blir 1mm ,jag vet killar som provade 0,8 på b20men då tog det
vid 7000 rpm med org, stakar ,med stål stakar kanske man kan minska det lite grann ?med 80mm i slag allså.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Kadett4wd »

Eller lättare kolvar till std stakarna, så klarar man sig längre.
Edit: man klarar sig längre upp i varv med samma stake,, förtydligande =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av kolvbult »

Eller stabilare vevaxel : ) om vi nu får vara lustiga : )
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Erland Cox »

Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Jarmo Y »

Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Kadett4wd »

Mercedes M104 c36 motorn har 0.6mm spalt std.
De har 92.4mm slaglängd men ganska lätta kolvar.

Bild på kolv:
Bild

Fina smidda mahlekolvar med tunna kolvringar.
Dock rejält tunga överfall på stakarna, kan ha att göra med balansfaktor, eller att de ska vara styva.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
robban f
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tis okt 13, 2015 11:21 am

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av robban f »

Erland Cox skrev:Jag brukar köra med 0,8mm i squish, 0,5mm uppstick på 1,3mm packning.
Det tar aldrig i.
1,1 mm funkar det med men du får lågt komp och bästa sättet att höja kompet är att plana blocket.
Det går att sätta upp motorn i fräsen om man tar av tråg och oljepump.

Erland
Jag planade av blocket mer, nu ligger jag på 0.30 i uppstick.
Då åker jag på 0,9 i squish med 1,2 skärringpackning.
Hoppas det blir bra.
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: B20 borrad till 92mm/ squish

Inlägg av Lacke »

Jarmo Y skrev:Jag har provat ett par gånger nu på sistone 0.6-0,65mm squish på en original underdel B230 utan trassel. Varvat till ca. 8000 på bänken. Om det hade gått sönder hade gjort ingenting med original billiga delar.
Jävla maskiner volvo har gjort, sista B230 med original underdel, 530 topp 215 hk på hjulet, 48 webers. Andra 8v motorer kan bara drömma såna effekter lika lätt.
Hej Skillnaden är 1,9 utväx, på 230 kontra b20 1,812 plus en kortare kolv det blir vissa fördelar.
Häls, Lacke
Skriv svar