Sugturbo, vilket agg?

Dellorto, Weber, trycka eller suga?
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Bushido »

Hej allihop!

Anton heter jag och är ny här på forumet, trevligt att råkas! :)

Som total turboamatör har jag fastnat lite för konceptet med förgasarsugturbo. Jag vet att många avråder från detta och förespråkar tryck och/eller insprut, men jag är inte ute efter optimal prestanda eller så utan tycker att det är roligare med oldschool/udda lösningar. Jag köper att det finns fördelar med tryckturbo och/eller insprut, men låt oss bortse från det för en stund och konstatera att det är en sugturbo som ska byggas bara för att :)

Mitt utgångsobjekt är en Harley Softail twincam 88", och det enda jag hoppas uppnå med detta projekt är en liten effekthöjning med bibehållen körbarhet. Lyckas jag med det så är jag nöjd, då har jag en överladdad HD och coolhetsfaktorn i det väger högre (för mig) än optimal prestanda och imponerande procentuell effektökning som säkerligen kan uppnås om man gör det "ordentligt" med tryckturbo och/eller insprut :)

Inspirationen till detta projekt fick jag från följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=03xucwc7DGw

Innan jag såg den visste jag inte ens att sugturbo fanns, jag trodde att konventionell konfiguration med en turbo som trycker luft genom en tätad och trycksatt förgasare var den enda möjligheten när det gäller förgasarturbo. Det som lockar med sugturbo är just enkelheten, för så vitt jag förstår så krävs det inga bränslepumpar, tätade förgasare, solida flottörer eller annat meck utan valfri standardförgasare bör kunna placeras före valfri carbontätad turbo som sedan trycker luft-/bränsleblandningen rakt in i motorn. I min värld verkar det vara sju resor enklare än att krångla med att som tryckturbo innebär, och det är främst det (och uddhetsfaktorn) som gör att jag vill ge detta en chans :) Det finns dock ett krux: Carbontätad/koltätad turbo. Var hittar man en sån? Vilka bilar har koltätad turbo som standard? Eftersom detta är tänkt att bli ett budgetprojekt hade jag hoppats på att kunna hitta en mängd olika aggregat på skroten, men riktigt så enkelt verkar det ju inte vara... Jag har googlat och letat och tyvärr inte blivit mycket klokare. Det enda jag med säkerhet lyckats konstatera är att Rajay aggregat verkar ha koltätning som standard, men dessa verkar ju inte växa på trän direkt... Och gällande mer vanligt förekommande aggregat så har jag lyckats läsa mig till att vissa Garretter KAN vara koltätade, men att man i princip måste öppna turbon för att vara säker... Så min fråga är, vad ska man köpa för turbo för att vara säker på att den är carbontätad? finns det specifika modellbeteckningar som säkerställer att denna turbo lämpar sig för sugturboapplikationer eller hur ska man göra? Jag har läst om folk som i sin förhoppning att bygga sugturbo köpt hem ett agg som sedan visat sig vara omöjligt att ens konvertera till koltätning, och den fällan vill jag helst inte ramla i...

Som sagt, detta är ett budgetprojekt och min enda egentliga målsättning är att på enklaste och billigaste vis få till en överladdad hoj med marginell prestandaförbättring utan att helt sabba körbarheten. Lyckas jag med detta så är projektet lyckat (enligt mig), lyckas jag ännu bättre så är det bara en bonus :) Med det sagt så är customlösningar där turbon lämnas in till kvalificerad verkstad för dyr konverteringsoperation uteslutet. Jag behöver en turbo som redan är koltätad, eller som jag själv kan konvertera enkelt. Jag har grundläggande mekanisk kunskap/erfarenhet och har tillgång till exempelvis metallsvarv och dylikt men har aldrig jobbat med överladdning förut, men jag bedömer att ett sånt här projekt borde gå att ro i hamn... :)

Ös på med tips och råd, allt välkomnas! Om ni inte fullständigt skjuter ner mig kan det mycket väl resultera i en byggtråd vad det lider ;)

Väl mött!

Mvh Anton
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av mauser240 »

Vad menas med koltätad?
//MartinL
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Baxman »

Pontiac Trans Am Turbo går med en koltätat Garrett T3 turbo som har Ford Sierra Cosworth 4x4 kompressorhjul. Bakplaten fra denne kan brukes på andre Garrett T3 turbos slik at du kan velge deg en T3 turbo med mindre kapasitet.
De fleste turbofirma skal kunne levere dette.
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Bushido »

mauser240 skrev:Vad menas med koltätad?
Koltätad, eller "carbon sealed", betyder att turbon har en solid invändig tätning mot kompressorhuset vilket förhindrar att olja sugs in i kompressorhuset när förgasarspjället är stängt. En vanligare konstruktion är en så kallad dynamisk tätning (vilket är en slags kolvringstätning), men den är inte tät nog och använder man en sån turbo i en sugturbokonstruktion så kommer man suga in olja i turbon så fort man inte gasar och detta resulterar i rök och risk för spikning (eftersom oljan agerar oktansänkande) eller bara sämre gång. Plus att man kan få slut på olja om man kör långt nog, vilket vore dåligt... Så ska man bygga en sugturbo måste man, om jag förstått saken rätt, ha en koltätad turbo. Jag har dock sett folk hävda att "måste" är lite väl starkt uttryckt och att det funkar nog så bra utan, men jag vill vara på den säkra sidan :)
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Bushido »

Baxman skrev:Pontiac Trans Am Turbo går med en koltätat Garrett T3 turbo som har Ford Sierra Cosworth 4x4 kompressorhjul. Bakplaten fra denne kan brukes på andre Garrett T3 turbos slik at du kan velge deg en T3 turbo med mindre kapasitet.
De fleste turbofirma skal kunne levere dette.
Tack för tipset! Så om jag kan få tag i den här delen från en pontiac transam turbo så kan jag konvertera vilket t3 som helst?
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Baxman »

Værsågod.

Det stemmer.

Turboen heter Garrett TB305 eller TBO305. Flere referanser her: http://www.turbomaster.info/eng/applica ... s/pontiac/

Bild
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Bushido »

Toppenfint, då har jag någonting att utgå ifrån iallafall! Stort tack!

Ifall någon har fler tips på koltätade turbos så tar jag tacksamt emot fler förslag, ju fler modeller jag har att leta efter desto större är chansen att jag hittar en! :)
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av fredde_vit_pv »

man kan borra hål bakom kompressorn genom lagerdelen och få en avluftning som
gör att oljan inte sugs in i motorn när spjället är stängt! då behöver man inte specialtätade
och svårhittade aggregat.

/F
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Bushido »

Jag har läst lite om den modden men jag är inte helt säker på att jag förstått vad som menas, och av vad jag läst om den så är det ingen 100% bra lösning på problemet... Du råkar inte ha lite mer info om den här modden?
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av fredde_vit_pv »

nä det är nog inte bäst att göra så men det är nog inte koltätning heller :)
det man är ute efter är att när man släpper gasen och turbon blir utsatt för undertryck
så vill oljan sugas bakvägen genom lagren istället för att rinna ner i returen.
om man har ett hål bakom kompressorn ut till atmosfären som flödar mer än läckaget runt
bakom kompressorhjulet så blir det inte undertryck där nog för att oljan ska sugas bakvägen.
jag ska inte säga att jag har koll på vilka aggregat som det funkar bra på för det är säkert olika
fördelen är väl att man kan testa på vilken skräpturbo somhelst utan att bli ruinerad och att urvalet
av aggregat blir större
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Baxman »

Jeg har en annen idé, men jeg har ikke testet den og vet derfor ikke om den fungerer.

Mellom turbo og innsugsmanifold monterer man ett EFI gasspjeld som man styrer med gasspedalen på vanlig måte. På sugesiden av turboen setter man en Strømbergforgasser uten gasspjeld.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Thunderbo1t »

Eller kanske dela på en SU förgasare, spjället efter turbon och "bränsletrotteln" före turbon?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av whilliam »

Sådana här turbos är karbontätade från början (däremot kan någon ha byggt om dem, för det finns även dynamiskt tätade på andra T25:or)
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1
Kan du svarva själv så hjälper nog Rimbomartin till så att du kan få Karbontätat i nästan valfri turbo info @palmturbo.se
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Bushido »

fredde_vit_pv skrev:nä det är nog inte bäst att göra så men det är nog inte koltätning heller :)
det man är ute efter är att när man släpper gasen och turbon blir utsatt för undertryck
så vill oljan sugas bakvägen genom lagren istället för att rinna ner i returen.
om man har ett hål bakom kompressorn ut till atmosfären som flödar mer än läckaget runt
bakom kompressorhjulet så blir det inte undertryck där nog för att oljan ska sugas bakvägen.
jag ska inte säga att jag har koll på vilka aggregat som det funkar bra på för det är säkert olika
fördelen är väl att man kan testa på vilken skräpturbo somhelst utan att bli ruinerad och att urvalet
av aggregat blir större
Känns som att jag behöver hitta en skiss eller något för jag är inte helt säker på att jag förstår... Skulle inte turbon dra tjuvluft genom avluftningen isåfall? Att kunna välja och vraka mellan olika aggregat vore ju onekligen smidigt, jag är mest bara orolig för att jag sabbar en redan ofördelaktig turbokonfiguration ännu mer... :hihi:
Bushido
Lite mer laddtryck
Inlägg: 39
Blev medlem: tor dec 21, 2017 12:40 am

Re: Sugturbo, vilket agg?

Inlägg av Bushido »

Baxman skrev:Jeg har en annen idé, men jeg har ikke testet den og vet derfor ikke om den fungerer.

Mellom turbo og innsugsmanifold monterer man ett EFI gasspjeld som man styrer med gasspedalen på vanlig måte. På sugesiden av turboen setter man en Strømbergforgasser uten gasspjeld.
Den varianten har jag hört talas om, problemet är väl så som jag förstått det att man då blir av med den i stort sett enda påtagliga fördelen med sugturbokonfigurationen. Så som jag förstått det så är det fördelaktigt att turbon får snurra i ett undertryckj eftersom den då bibehåller sitt varv tills man gasar på nästa gång och då kommer laddtrycket direkt. Att ha spjället efter turbon och låta förgasaren stå öppen gör ju att turbon jobbar i normalt atmosfärstryck medan man inte gasar, och då förlorar man sugturbons karaktäristiska respons...
Skriv svar