sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

whilliam skrev:Nä-hä? :(
Det är ju det som är det tråkiga med dig i alla trådar jag läst här. Du kastar ur dig något som här "1 Bar" och sedan fortsätter du som om inget hade hänt men åtminstone jag tolkar en sån grej som att det bara är käbbel och egentligen oseriöst (vem ska vinna på det?)
Då är vi ju tillbaka på det jag skrev tidigare`alla andra motortrimmare kan lägga ner för det sitter en kille i Ludvika och fixar vridmoment genom "Magi"
Fast i sina egna bilar så laddar han ju lite mer såklart :wink:

Ja banan,, du måste lära dig hålla isär lite mellan personangreppen då när du ville hålla saker 'sakligt'.
Att jag skrev att man klarar det på 1bar behöver ju inte betyda att jag hänvisade till min bil, jag vill hålla den utanför diskussionen då jag aldrig bromsade den så jag kan inte backa upp med svart på vitt.(men jag vet hur mycket 'energi' jag gav den på olika varv och laddtryck, tillräckligt för att vrida sönder växellådorna som skulle hålla, så jag fick backa av på vridet)
Men då jag skrev att det finns flertalet exempel på bilar som gjort samma sak tycker jag borde väcka intresse och börja söka efter data för att hacka isär mitt påstående eller se om det finns substans, den vetgirige gör så och är beredd på allt läggs inte upp på silverfat färdigt att ta del av.
Som det är nu marknadsför du ju palmturbo på väldigt skumt vis.
Du säger att nåt inte stämde med bromspapperet på mattias corsa, men hävdar Bigals stämmer, samma bromsbänk?!? :doh:
Samt du sitter och tramsar som vi vanliga internetkrigare när du borde inta en seriös marknadsföring och låta resultaten tala och backa upp dem med svart på vitt, inte massa hörsägen och tjafsande med mig.

Tack för mig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Steve »

Big Al skrev:Om jag tar ett litet sidospår, blir verkligen spool bättre om man bygger motorn för högt flöde? Isof hur mkt bättre? Finns bra data på det? t.ex 2st jämförbara bänkkurvor eller annat.
Jag vill se två jämförbara bänkkurvor på motorer med bra anpassad/vald turbo och en med likadan fast flödespreppad. Finns det att hitta nånstans?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Två stycken standard V70 motorer med var sin turbo, den ena byggd av Palm på begagnade delar för att priset skulle konkurrera mot en Turbobanditen TB58 Den blev 1000sek dyrare än TB58 men detta tyckte kunden var helt ok eftersom man inte behövde ha adapter eller lämna grenröret på planing (det avgashus som användes är det som sitter på Svensk Turboservice KRX400 turbo och passar direkt på Volvos grenrör)
Kompressorhjulet var den äldsta KKK-typen som sitter på Turboservice IRX450 80x50.5mm detta bearbetades vid inducern med vassare blad samt svarvades ner till 76mm exducer (även extended tip) turbinhjulet standard obearbetat 59x49.5mm 12blad. Peak WHP på denna 391.9 Bränsle E-85
Bild
Bild
Turbon som byggts av Turboservice på samma avgashus men uppsvarvat till en 64.5x54.5mm turbin (dock ej portat på sådant sätt som Palm gör) Kompressorhjulet i denna var ett modernare KKK som Turboservice använder i IRX550 med måtten 58x74mm
Från början var bilen inlämnad hos Autotech och målet var 400 hästar i motorn. De hade bilen där i 1år och kunden lessnade och körde den till han som även mappat den andra Volvon (och därför är kurvorna jämförbara i samma bänk, som för övrigt är en dubbelrulle med de allra största förluster man kan tänka sig, räkna att den röda kurvan "E-85" är c:a 400+ i motorn)
Den mapp som Autotech gjort gav 360 motorhästar och det jobbades 3 dagar i bänken för att få den till 382 motorhästar (ett stort problem var att kunden motsatte sig att byta saker, det hade ju redan köpts "dyra" grejer) naturligtvis lutade det hela tiden åt att anpassa turbon men beslut togs i stället att köra E-85 och därför får man nu som bonus ett direkt kvitto på hur bra det blir när man byter bränsle (inget annat skiljer mellan kurvorna 98okt/E-85 samt en noggrann mappning på båda) peak WHP på denna 344.4

Man skulle kunna säga att lillebror "spöar" storebror förutsättningarna är ju långt ifrån ett riktigt jämförande test men ger ändå en hint om hur det kan bli
Den lilla KKK baserade funkar bättre än den stora och så skulle det absolut inte ha varit om det hade varit en "opreppad lillebror"
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Erland Cox »

Ena är alltså en 98 kurva och den andra en E 85?
Hur mycket skilde tändningen i så fall?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Det var 2.5 år sedan så han kommer inte ihåg annat än att det var ett rent helvete att försöka få den att komma upp i 400Hp på 98okt hur han än rattade på kammar/testade olika ladd och kröp upp med tändning tills det spikade så vart det bara 382, rätt duktigt/envist av honom när Autotech kämpat för att nå 360
troligen skiljer det inte så mycket i tändning just på dessa kurvor, rent typiskt på E-85 så ger det nära 10% ökning utan att man rör tändningen, på sugis är det svårt att komma längre än så men på turbomotorer brukar man kunna öka ända upp mot 15% och mera om man har väldigt dålig I/C. E-85 mappning är en skola för sig och det som kännetecknar det mest gentemot bensin är att man tappar inte lika mycket när man överberikar. Även att det inte spikar ens i närheten på samma sätt, har gjort att en del gamla mappar-uvar gett upp och rör inte en E85 motor. (många ras)
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av magnaten »

Mappar palm också?
kör 5-axligt
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Han har mappat alla mina bilar, en gång åkte jag till turbocenter men det fick han snart "rätta till" han vägrar att mappa annat än Marelli (vill inte lägga tid på att mappa egentligen) så det sitter Marelli i alla möjliga konstiga ekipage för att folk vill att han ska mappa deras :hihi:
Det finns en kille som "jobbat ihop" med Martin ett tag och han har rullande landsväg och fullständig verkstad i Norrtälje han har bland annat fixat med denna (typ satt i egenhändig styrning till DSG-lådan o sådant)
http://www.bilsport.se/artikel/stefan-o ... et-rocket/
Martin är gärna där och hjälper till när det mappas :wink:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Steve »

Så svaret på min fråga är alltså nej?
Två olika bilar/motorer med troligen olika avgassystem, luftfilter, m.m. och olika däck på rullar med turbos som är ombyggda av två olika människor?

Nåt exempel på samma motor där man ansett att turbon inte räckt till och bara gjort den ändringen måste väl finnas?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
chrillekrakan
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre dec 02, 2016 12:50 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av chrillekrakan »

Han som äger BMW:n (120D) säger att före turbopreppningen fick de ut 232 hästar.
Turbon är preppad i Rimbo och då har inga rörliga delar ändrats (bara portad och omgjord i husen)
När den vart preppad så blev det så här: (första bilden är en bromskurva och det andra är till hans photobucket, där man kan se bilder på turbon)

"Normal tune: 254hk 570 nm
Race tune: 270 hk 0ch 705 Nm

Mods: New exhaust, modified mitsu tf035 turbo.

Pretty sick coming from a 163hp 320Nm original."

http://i45.photobucket.com/albums/f91/C ... 15/syp.jpg

http://i45.photobucket.com/albums/f91/C ... 020006.jpg

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Micke K »

Så man skruvade av turbon preppade den skruvade på den igen fick 22hp utan att göra något annat inge uppdateringar av motorstyrningen?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Så kan man göra om man har diesel men på bensin är det farligt (om man inte har koll på blandningen)
Bara för att man KAN göra det så är det normalt inte så man gör.
Börjar med en standard BMW 163 häst och tycker nääää nu vill vi ha mer!
Skaffar en motoroptimering och får 195 (effekterna taget fritt ur luften)
Ringer sin optimerare och vill ha ännu mer... Njaaaa.... Lite till kan du få men det är smartare om du tar bort partikelfiltret först (partikelfiltret ryker all världens väg och in på rullar igen)
Nu lyckas de få upp den till 225 (hade de testat innan DPF-removal så hade de kanske kommit till 210?)

Kan man göra något mer? Du får sätta dit en större turbo säger optimeraren eller bygga om den du har, fast det är klart det blir ju dyrt (särskilt om man själv inte svetsar o grejar utan måste lämna bort allt jobb)
Kanske det blir någon häst till i fall du sätter dit grövre avgas, sagt o gjort dit med grövre och upp i rullarna igen det är nu som vi snackar om de där 232 hästarna

När sedan turbon funkar bättre så finns det utrymme för optimeraren att fortsätta och då blir resultatet 270 hästar men rädsla finns för att växellåda och även annat kan ta stryk och därför läggs en "snällare" mapp på 254

(måste kännas konstigt när kunden hela tiden tjatat om MERA effekt att helt plötsligt göra en "mildare")

Ungefär så här går all trimning till, man byter något mappar lite, byter nåt annat mappar igen....

Ibland trimmas det mera med mål o mening (man bestämmer sig redan innan vad man vill ha) och då kan det hända att "målet nås" på första försöket.

Observera att jag inte VET hur det gick till i det angivna fallet, men det jag beskriver är ju ett normalt förlopp.
Det är ju jäkligt synd att det sällan sparas några bromskurvor under resans gång (som Steve frågar efter) de som kör bromsbänkarna och även kunderna brukar bara behålla slutresultatet, man får helt enkelt fråga dem om de "råkar" ha nåt kvar i datorn men de tycker ju inte att det är världens roligaste att leta efter så där i efterhand :(
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Jonas Enderlein »

Från början var bilen inlämnad hos Autotech och målet var 400 hästar i motorn. De hade bilen där i 1år och kunden lessnade och körde den till han som även mappat den andra Volvon (och därför är kurvorna jämförbara i samma bänk, som för övrigt är en dubbelrulle

Är den bromsad hos Björn?
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Jag brukar alltid spara alla kurvor där man gör någon fysisk ändring med en kommentar om vad som gjordes ex vis insgugskam backade 2grader. Gör inte alla så?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

Innan året är slut så tänkte jag förtydliga resonemanget kring vridmoment och motorers register.

På sidan 22 skrev Kadett4wd: Och jag anser inte den presterade nåt vidare fortfarande.
En välfungerande maskin lämnar den där effekten på ~1bar

Smaken är som baken.


Jag kontrade med att man visserligen kan få (max) effekten men aldrig registret, vilket är en total sanning som var och en med vettig erfarenhet av trimning VET att det stämmer......

Därefter: Kadett4wd: tjafs/tjafs/tjafs
whilliam: tjafs/tjafs/förnedrande angrep (som Kadett4wd bör tåla utan problem)

Det är så här det INTE borde vara på avancerad motorteknik och för att de som söker sig in på denna tråd ska ha något konkret och exakt att utgå ifrån (när det funderas kring register och effekter och vrid)
Kommer här en sammanställning:

Genom att öka flödet i en motor (exempelvis porta toppen) kan man inte ÖKA vridmomentet! Man kan FLYTTA det uppåt i registret (högre varvtal) så att EFFEKTEN ökar.
Dra nu inga paralleller från detta uttalande till nån sugmotor som har fått ett högre (max)vrid efter portning, för det som KAN öka vridmomentet (inom väldigt snäva ramar, med runt 10%, maximalt30%) är pulsavstämning och den kan arbeta bättre inom vissa varvtal när man portar.

Saken blir alltså den att kan man inte varva motorn hur långt som helst (för ett högre varvtal på motorn gör att man kan ha lägre utväxling och därmed få allt önskat vrid på hjulen)
så MÅSTE man ha laddtryck för att få ett körbart register.

Genom en välavvägd laddtryckskurva kan man enkelt få ett register (2litersmotor) på exempelvis 400-550 Hp mellan 4500-7000 rpm. medan en effektkurva hellre hamnar på 290- 550 Hp mellan 4500 -7500 rpm OM man begränsar laddtrycket till ≈1bar (och i stället lägger krutet på toppens flöde mm)

GOTT NYTT ÅR
Skriv svar