Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Pipedreams »

Så sjukt nöjd så jag måste bara dela med mig :)

Motorn i stora drag. 2,2l camry block och vev, custom J&E kolvar ~10,2:1 i komp, verdistakar. Topplock 3sge BEAMS med variabel insugskam. Portad av Kadett4wd, catcams ca 236grader vid 1mm lyft, std insug med trattar, grenrör byggt av mig med dubbla tial 38mm wastegates. Borg warner EFR8374. Link g4+ motorstyrning, bosch 2200cc spridare.
Laddtryck: 2,35bar

Bild

Skillnaden med och utan VVT
Bild

Maskinrummet :) Vissa temporära lösningar då den startades upp 03:00 och satt i bänken 6h senare.
Bild

Litet klipp från bromsningen hos Dahlbäck Racing
https://www.youtube.com/watch?v=M3h7LdWltLU
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Kadett4wd »

Du vet Håkan att setupen blev väldigt lik min gamla kadettmaskin? ;)
Och vridet var bara nååågot högre i min, 40nm mer, men jävligt lika i kurvan, men dalade dock mer givetvis.
min toppeffekt var dock lägre(stopp i turbon)

Du kommer knäcka lådor nu ;)
Asballt!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Pipedreams »

Ja, jag hade siffrorna i bakhuvudet från din när vi stod i bänken. Skillnaden i vridet skulle jag tro ligger i volymen. Och kan väl erkänna att jag sneglade lite åt din setup men tog lite marginaler ;)

Första tanken efter bromsningen var: Vad fan ska jag göra med den här nu då? Finns inte en chans att lådan håller i längden :) Bara att börja spara till en drevsats.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Kadett4wd »

kolla oljelocket på ventilkåpan ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Pipedreams »

Kan ju inte komma ihåg allt när man sovit 5h på fyra dygn ;) Hade nyss toppat upp efter ett litet missöde.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Kadett4wd »

kalas.. tänkte ifall det var ett bekymmer att vänta.
Så fort du piskat så skulle locket gänga upp sig.
Otrevliga överraskningar som följd.

Men då har du koll ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Kadett4wd »

Pipedreams skrev:Ja, jag hade siffrorna i bakhuvudet från din när vi stod i bänken. Skillnaden i vridet skulle jag tro ligger i volymen. Och kan väl erkänna att jag sneglade lite åt din setup men tog lite marginaler ;)

Första tanken efter bromsningen var: Vad fan ska jag göra med den här nu då? Finns inte en chans att lådan håller i längden :) Bara att börja spara till en drevsats.
Ja, och jag hade mindre turbo så den spoolade hårdare.
Ett tips med lådan,, ge fan i att dra motorn från botten på 1an och 2an....
Eller begränsa vridet med laddtrycksstyrning tills du fått köpa drevsats.
Kolla här:
http://www.sqsracing.com/produkt/422:52 ... ng-gearbox

de ska visst hålla rätt bra har jag läst.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Pipedreams »

Den där såg riktigt bra ut. Har hittat en annan i USA för ungefär samma peng men den hade en lite konstig konstruktion på doggarna. Den där kan man ju slipa om själv och köra ett tag till om det blir slitet.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Kadett4wd »

Och om du känner Patrik Fredriksson från Fagersta så kanske han kan skaka fram bättre pris.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Ascona 400
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Ascona 400 »

Snygg kurva! Måste gå riktigt jäkla gött!

Skickat från min A0001 via Tapatalk
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Tore Bjerke »

Voldsom effekt og veldig bra effektområde på denne..... Mener å huske at denne motoren har 60 grader på VVT in, Catcam 130 -70. Ligger dere på 100 - 115 grader LSA inn med denne kamaksligen ? Hva veier denne motoren inkl turbo, manifolder, starter og generator ?
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Pipedreams »

VVT kan avansera kammaxeln 45grader på denna motor. Max som jag kör nu är ca35grader. Lobe center på insugskammen ligger på ca120grader då de verkar slipat den efter fel referenser, jag fick flytta den ett kugg från original markering för att hamna där. Hade jag använt original markering hade den hamnat på 135grader.
Vet inte vad den väger.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Kadett4wd »

Har du fått köra nåt mer med den här Håkan? :)
(har för mig du fixade nytt block)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Jonas Enderlein »

Vilken kurva!!! Vid 4000 vpm går den nästan rakt upp, den måste gå jävligt gott.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Celica gt4 2,2l 775hp/840nm på naven

Inlägg av Kwirk »

Nu snackar vi. Sånt register är ju drömmen :drool:
Skriv svar