Klämspalt
Klämspalt
Tja! Är det nån som har en uppfattning om hur liten klämspalt man kan ha i en sugmotor innan det blir till det sämre? Vi snackar B23 Voc motor med orörda förbränningsrum och 405 topp. Ligger i nuläget på 0,7mm och frågan är om det finns mer att hämta. Detta är ju enda sättet att hitta mer kompression eftersom toppen inte får planas mer än ca 0,5 mm. Så frågan är om man går upp ännu mer om det bara gör att man får sänka tändningen och man vinner inget på det
Mvh Emil
Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
Re: Klämspalt
Jag tror inte det blir sämre före kolven tar i toppen men jag skulle inte våga minska klämspalten ytterligare. En välanvänd tumregel är en tia per 1000 varv + en tia så du ligger ju absolut på gränsen redan.
Finns ju mycket annat man kan göra för att höja kompressionen men tyvärr har jag ingen aning om vad som är tillåtet och vad som inte är. Här kommer några tankar;
-Tändstift. Längre / djupare placering (kanske man får ta bort brickan) / fler elektroder / kallare (mer porslin). Kanske det rentav skulle gå med Mercury-stift?
-Ventilutformning / högre säten.
-Toppackning (somliga har onödigt stora hål).
-Kolvdesign (antar att du redan uteslutit detta).
Finns ju mycket annat man kan göra för att höja kompressionen men tyvärr har jag ingen aning om vad som är tillåtet och vad som inte är. Här kommer några tankar;
-Tändstift. Längre / djupare placering (kanske man får ta bort brickan) / fler elektroder / kallare (mer porslin). Kanske det rentav skulle gå med Mercury-stift?
-Ventilutformning / högre säten.
-Toppackning (somliga har onödigt stora hål).
-Kolvdesign (antar att du redan uteslutit detta).
//MartinL
Re: Klämspalt
Ja där finns en gräns när klämspalten blir för liten och det är innan grejerna krockar. Men det är inte särskilt lätt att räkna på när...
Squish är en ganska mycket större deal på 2-t toppar, dessutom blir det ofantligt mycket lättare att räkna på om man inte har ventiler och annat som stör. Där ställer man squishhöjden efter kolvstorlek och maxvarv. Sedan skär man utformningen på squisharean som en kompromiss för komp och squish-hastighet. För hög squish-hastighet så både tappar du effekt och får detonationer om det vill sig illa. Samma teoretiska principer gäller även 4t men där brukar det i praktiken bli så att man i första hand prioriterar flöde kring ventilerna före squishutformning.
Men man kan absolut hamna i att planing av toppen ger lägre effekt därför att du får för hög squish-hastighet och hamnar i detonationsproblem. Är det ett problem i din topp? Ingen aning....
Squish är en ganska mycket större deal på 2-t toppar, dessutom blir det ofantligt mycket lättare att räkna på om man inte har ventiler och annat som stör. Där ställer man squishhöjden efter kolvstorlek och maxvarv. Sedan skär man utformningen på squisharean som en kompromiss för komp och squish-hastighet. För hög squish-hastighet så både tappar du effekt och får detonationer om det vill sig illa. Samma teoretiska principer gäller även 4t men där brukar det i praktiken bli så att man i första hand prioriterar flöde kring ventilerna före squishutformning.
Men man kan absolut hamna i att planing av toppen ger lägre effekt därför att du får för hög squish-hastighet och hamnar i detonationsproblem. Är det ett problem i din topp? Ingen aning....
Re: Klämspalt
Planing av toppen har ytterst liten inverkan på squish-hastighet, speciellt om man bara får ta 0,5 mm.AqNilsson skrev:Ja där finns en gräns när klämspalten blir för liten och det är innan grejerna krockar. Men det är inte särskilt lätt att räkna på när...
Squish är en ganska mycket större deal på 2-t toppar, dessutom blir det ofantligt mycket lättare att räkna på om man inte har ventiler och annat som stör. Där ställer man squishhöjden efter kolvstorlek och maxvarv. Sedan skär man utformningen på squisharean som en kompromiss för komp och squish-hastighet. För hög squish-hastighet så både tappar du effekt och får detonationer om det vill sig illa. Samma teoretiska principer gäller även 4t men där brukar det i praktiken bli så att man i första hand prioriterar flöde kring ventilerna före squishutformning.
Men man kan absolut hamna i att planing av toppen ger lägre effekt därför att du får för hög squish-hastighet och hamnar i detonationsproblem. Är det ett problem i din topp? Ingen aning....
Måhända att det uppstår vätskelås före grejerna krockar men det är ju ändå vid varv som detta sker och inte vid klämspalt 0,7.
//MartinL
Re: Klämspalt
Tändstift är ju fritt, så att ta bort brickan var en fiffig idé Vad jag har hört så ska vanliga Ngk stift funka bäst. Men man kan ju gå ett snäpp kallare och testa!
Lägga ventilerna högre funkar ju det med!
Olika hål i toppackningen har jag aldrig hört. Så kanske är värt att jämnföra lite olika då
B23E kolven är plan så där finns inget mer att hämta.
Varvar ju 7000rpm titt som tätt så kanske är på gränsen då.
Kör med 36 grader tänding och har aldrig spiktendenser. Men går man upp på 38 så smyger sej högvarvspikningarna på.
Är väl så att det måste testas fram i bromsbänk när det 'vänder' så att säga. Men är ganska tungjobbat att plana block om det kanske bara blir sämre..
Mvh Emil
Lägga ventilerna högre funkar ju det med!
Olika hål i toppackningen har jag aldrig hört. Så kanske är värt att jämnföra lite olika då
B23E kolven är plan så där finns inget mer att hämta.
Varvar ju 7000rpm titt som tätt så kanske är på gränsen då.
Kör med 36 grader tänding och har aldrig spiktendenser. Men går man upp på 38 så smyger sej högvarvspikningarna på.
Är väl så att det måste testas fram i bromsbänk när det 'vänder' så att säga. Men är ganska tungjobbat att plana block om det kanske bara blir sämre..
Mvh Emil
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Klämspalt
Av ren nyfikenhet, vad kör ni med för viskositet på alla oljor (motor/låda/bakaxel/servo)?
Används det "sid-gapade" tändstift i VOC? Tycker det borde funka när tändstiften går in från sidan?
Används det "sid-gapade" tändstift i VOC? Tycker det borde funka när tändstiften går in från sidan?
Re: Klämspalt
Att tänka på innan man drar in ett tändstift längre är att efter det gått ett tag och fått en hård sothinna kan det skada gängan när det gängas ut (kanske svarva bort den biten som sticker in)
Annars är det en bra idé så länge man inte får problem med att bränslet väter stiften.
Förutom marginellt högre komp får man ju stiften mera centrerat.
Är ju ett jäkla jobb med att få ventilsätena högre än minimalt mirade från original höjden men kan det finnas ventiler med olika tjock tallrik tex natriumkylda avgasventiler från en turbo (vet ej var regelverket säger men en idé ksk)
Sen är ju frågan om hur mycket skillnad det igentligen gör om det är värt tiden och pengarna det kostar om det bara ger tiondelar eller ksk 1-2hk
Tror det var jens som skrev att en tunnare olja i viskofläkten gjorde ett par hk (enkelt och billigt att göra)
Annars är det en bra idé så länge man inte får problem med att bränslet väter stiften.
Förutom marginellt högre komp får man ju stiften mera centrerat.
Är ju ett jäkla jobb med att få ventilsätena högre än minimalt mirade från original höjden men kan det finnas ventiler med olika tjock tallrik tex natriumkylda avgasventiler från en turbo (vet ej var regelverket säger men en idé ksk)
Sen är ju frågan om hur mycket skillnad det igentligen gör om det är värt tiden och pengarna det kostar om det bara ger tiondelar eller ksk 1-2hk
Tror det var jens som skrev att en tunnare olja i viskofläkten gjorde ett par hk (enkelt och billigt att göra)
Re: Klämspalt
Motor: Redline Extreme Street 5w40
Växellåda: Omega ATF 5w20
Bakaxel: Redline Lightweight Shockproof 75w90
Servo: Redline, ingen aning om viskositet
Har aldrig sett nåt annat än vanliga Ngk tex BP7ES eller valiga Volvostift i nån vocare.
Ja det var en bra idé att svarva dom kanske! Värt att testa detta känns det som
Ja men turboventilen är väl mera svullen även på baksidan vilken kanske hämmar luften? Och så är den tyngre
Vi får använda elfläkt på 240 också numera så det är inget problem
Växellåda: Omega ATF 5w20
Bakaxel: Redline Lightweight Shockproof 75w90
Servo: Redline, ingen aning om viskositet
Har aldrig sett nåt annat än vanliga Ngk tex BP7ES eller valiga Volvostift i nån vocare.
Ja det var en bra idé att svarva dom kanske! Värt att testa detta känns det som
Ja men turboventilen är väl mera svullen även på baksidan vilken kanske hämmar luften? Och så är den tyngre
Vi får använda elfläkt på 240 också numera så det är inget problem
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
Re: Klämspalt
Turbo ventilen är tjockare på baksidan men osäker på om flödet blir bättre eller sämre av det.
Osäker på vikten den är ju ihålig men större (kan väga och återkomma senare) men det var ju bara ett exempel jag vet inte heller om talriken är tjockare men det kan ju finnas andra ventiler ksk någon eftermarknads som säljs som original eller så.
Det finns iaf minst 2 olika former på standard insugsventiler i volvo topparna den ena är något planare och smäckrare där tallriken går mot skaftet och flödade marginellt bättre på den portade 530 toppen testet gjordes på.
Ingen aning dock om dom sitter i olika årsmodeller eller vart man hittar dom olika då jag bara fick se ventilerna lösa och se flödesdiagrammen men något man kan tänka på om man ska bygga en voc och vill lägga en massa tid på att hitta bästa möjliga.
Man får slipa ventiler men får man slipa så kallad bc och göra som man vill eller är det bara 45gr man får göra?
Hur får man göra med ventilfjädrar i voc är det standard eller får man montera valfri enkelfjäder som går med org retainers och underläggsbrikor?
Osäker på vikten den är ju ihålig men större (kan väga och återkomma senare) men det var ju bara ett exempel jag vet inte heller om talriken är tjockare men det kan ju finnas andra ventiler ksk någon eftermarknads som säljs som original eller så.
Det finns iaf minst 2 olika former på standard insugsventiler i volvo topparna den ena är något planare och smäckrare där tallriken går mot skaftet och flödade marginellt bättre på den portade 530 toppen testet gjordes på.
Ingen aning dock om dom sitter i olika årsmodeller eller vart man hittar dom olika då jag bara fick se ventilerna lösa och se flödesdiagrammen men något man kan tänka på om man ska bygga en voc och vill lägga en massa tid på att hitta bästa möjliga.
Man får slipa ventiler men får man slipa så kallad bc och göra som man vill eller är det bara 45gr man får göra?
Hur får man göra med ventilfjädrar i voc är det standard eller får man montera valfri enkelfjäder som går med org retainers och underläggsbrikor?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Klämspalt
Borde man inte kunna köra med rak 20 eller t.o.m. 10 olja istället och tjäna nån hk? Får man ha valfritt oljefilter?
sidgapat tändstift: https://www.sparkplugs.com/data/default ... AR53_b.jpg
sidgapat tändstift: https://www.sparkplugs.com/data/default ... AR53_b.jpg
Re: Klämspalt
Man får ändra sätesvinkeln om man vill men man får inte bearbeta ventilen utanför anläggningsytan. Så backcut är inte tillåtet. Ventilfjädrar är lite svårtolkat:
''Ventilfjädrar standard enligt servicehandbok. Dämpgummi får tas bort. Fjädrarna
finns i tre alternativ: Alt 1, Alt 2 (gamla utförandet) samt Alt 2 (nytt utförande, ersätter
gamla utförandet som reservdel). Schimsning av ventilfjädrar är tillåtet''
''Oljefilter skall vara original avsett för den motortyp som finns i bilen'' Så nej.
Sådan tunn olja tror jag inte funkar på en B23 med så breda lager och tjocka kolvringar. Dom kräver en del av oljefilmen. Men har ju iofs inte testat
''Ventilfjädrar standard enligt servicehandbok. Dämpgummi får tas bort. Fjädrarna
finns i tre alternativ: Alt 1, Alt 2 (gamla utförandet) samt Alt 2 (nytt utförande, ersätter
gamla utförandet som reservdel). Schimsning av ventilfjädrar är tillåtet''
''Oljefilter skall vara original avsett för den motortyp som finns i bilen'' Så nej.
Sådan tunn olja tror jag inte funkar på en B23 med så breda lager och tjocka kolvringar. Dom kräver en del av oljefilmen. Men har ju iofs inte testat
Volvo 244 - VOC -81
Opel Ascona - B234f -77
Opel Ascona - B234f -77
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Klämspalt
Är det inte "lättare" för oljan med breda lager och kolvringar? Dock har jag ingen kunskap i detta så jag kanske gör bort mig helt
Re: Klämspalt
Känns som det är liten risk man vinner en tävling av att chansa på sån olja
Re: Klämspalt
Känns som liten chans att vinna tävlingar med att jaga tiondelshk på marginellt högre komp.
Är nog mer effektivt att gå och skita ordentligt före tävlingen eller ännu hellre gå ner några kg I vikt
Är nog mer effektivt att gå och skita ordentligt före tävlingen eller ännu hellre gå ner några kg I vikt
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Klämspalt
Eller lägga meckartiden på att få mer timmar bakom ratten