När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrigger?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Ruhlander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Ort: Vimmerby

När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrigger?

Inlägg av Ruhlander »

Motorn är en Volvo b234 med 60-2 trigger på svänghjul
Samt att jag håller på och montera kamsynkgivare som kommer trigga på
En magnet på baksidan av kamdrevet på insugningskammen.
Kommer köra med nåt Maxxecu . Frågan är när den ska trigga på kammen
I förhållande till triggern på svänghjulet ?[URL=http://s1298.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]
[URL=http://s1298.photobucket.com/user/ ... .jpg[/img][/url]
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig

Inlägg av mauser240 »

Långt ifrån
//MartinL
Ruhlander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Ort: Vimmerby

Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig

Inlägg av Ruhlander »

Okej ! Kan du utveckla lite mer ? På bilden så står ju motorn i öd på
1ans cylinder och missing tooth på svänghjulet har passerat givaren
med 85 grader ca . Ska kam triggern trigga före eller efter vevtriggern ?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig

Inlägg av mauser240 »

Tänkte mest generellt för säkerhets skull men i dagens läge borde det inte ha så stor betydelse skulle man tycka.

Kanske det finns en manual nånstans?
//MartinL
Ruhlander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Ort: Vimmerby

Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig

Inlägg av Ruhlander »

Ja jag har läst att de inte ska trigga samtidigt . Har inte köpt styrsystemet än men jag har läst lite i
Manualerna till maxxecu på deras hemsida . Det står inte så mycket om det där . Tyckte det var smidigt
att fixa dit kamgivaren nu innan motorn ska i bilen .
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig

Inlägg av mattias »

Det är inte superviktigt, men det kan synka lite fortare när du ska starta bilen om kamsynken inträffar just före missing-tooth på vevaxeln. Men det beror lite på hur styrsystemet arbetar med signalerna för att beräkna när den ska avge gnista.

De flesta styrsystem gillar inte att kamsynk inträffar samtidigt som missing-tooth på vevaxeln, en del styrsystem har en inställning för att ange att det är precis där den inträffar också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ruhlander
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: mån jul 09, 2012 8:41 pm
Ort: Vimmerby

Re: När ska kamsynkgivaren trigga i förhållande till vevtrig

Inlägg av Ruhlander »

Okej ! Nu fick jag det svar jag var ute efter . Tänkte köra motorn sekventiellt så det är därför jag vill
ha dit kamsync på den . :D
Skriv svar