Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
sts237 eller V kam Jag gillar sts247an starkt jag med. Bra drag i hela registret, funkar riktigt bra att bruksköra med även då den
ändå har rätt sjysst vacum men ska den brukas daglidags så är nog 237an bättre tror jag
ändå har rätt sjysst vacum men ska den brukas daglidags så är nog 237an bättre tror jag
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
A då?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
upplever den som bara bra på mellanregister, inte spec bra/dålig på botten, bra på mellan & ointressanr på varv.
Jag har kört a,d,v,vx3,k,h, & bästa allroundkammen är enligt mig tveklöst V
Jag har kört a,d,v,vx3,k,h, & bästa allroundkammen är enligt mig tveklöst V
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Även fast man inte kör 531?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
dundersmurfen skrev:Grenrör har varit egenbyggda i 42mm, ej särskilt långa tyvärr. Men det jag gillar är att den ger hög effekt på lågt ladd med fint reguster och verkat inte vara känslig för lite mottryck utan ger effekt ändå
Vilken turbo och trimningsgrad har du tänkt för sts247 kammen Jens?
Kanske måste köpa en
beror på nockvinkel, avgastryck, laddtryck mm. jag hjälper kunden hitta rätt, jag har ingen web shop man bara knappar sen får man en kam
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
V
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Axt 265 med 112 loobsep är en fin kam!
Snäll med bra register
Snäll med bra register
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Tycker du?
Kolla boostkurvan, dåliga setupen öppnar wastegaten helt vid ca 4200rpm, bra setupen öppnar den helt vid ca 3450rpm(om jag förstått rätt att den bra är till höger)
Kolla boostkurvan, dåliga setupen öppnar wastegaten helt vid ca 4200rpm, bra setupen öppnar den helt vid ca 3450rpm(om jag förstått rätt att den bra är till höger)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
mest intressant tycker jag det är att den "sämre" har ≈400Nm @ 1 bar medan den "bättre" måste upp i 1.4 bar innan den ens når 375Nm???
Då behöver man inte undra om W/G - position eller laddtrycksreglering heller
Om man jämför med andra motorer så är de 400 newtona rätt normalt medan de andra är rent usla, man kan inte "rycka" sådana här bänkningar "ur sitt sammanhang" de kanske inte ens är riktigt "färdigmappade" och den som BORDE analysera dem oerhört noga är ju bänkoperatören, det kan ligga mycket framtida "kunskap" och lura i sådana här kurvor om man analyserar dem när "minnet är färskt"
Då behöver man inte undra om W/G - position eller laddtrycksreglering heller
Om man jämför med andra motorer så är de 400 newtona rätt normalt medan de andra är rent usla, man kan inte "rycka" sådana här bänkningar "ur sitt sammanhang" de kanske inte ens är riktigt "färdigmappade" och den som BORDE analysera dem oerhört noga är ju bänkoperatören, det kan ligga mycket framtida "kunskap" och lura i sådana här kurvor om man analyserar dem när "minnet är färskt"
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Wastegateöppningen anser jag ett mycket talande bevis på hur bra en turbo drar igång.
Den är ju faktiskt största vittnet på när man vill hejda turbon att skena iväg(spoolar)
Den är ju faktiskt största vittnet på när man vill hejda turbon att skena iväg(spoolar)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Jämförs det ens likvärdiga motorer nu igen?
T.ex. så är väl en av dom utan toppackning så man kan anta att den har högre kompression(fast det vet vi ju inte så varför jämföra utan fakta?)
T.ex. så är väl en av dom utan toppackning så man kan anta att den har högre kompression(fast det vet vi ju inte så varför jämföra utan fakta?)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Ja, det jämförs likvärdiga motorer. Åtminstone så pass lika som man kan kräva för en enklare diskussion kring saken. Jag tycker iofs. att du har rätt i sak, man önskar sig perfekta jämförelser så att det går att se som nån sorts "facit" men det verkar ju svårt som synes? Ingen verkar vilja ta tag i problemet och göra dessa perfekta jämförelser
Dynooperatören ska ju naturligtvis vara med o kommentera! Kommer han in o skriver vissa övriga fakta (vi måste ju också lita på honom, han har ju ingen anledning att frisera siffrorna eller köra bänken på nå "fulsätt", gör han det så lär han ju sig ingenting själv heller) så kan såna här diskussioner säga jäkligt mycket.
KANSKE man kan gå på W/G i någon liten del (exempelvis om den är med klocka så man ser/känner hur den börjar röra sig, eller om man har nån sots övervakning på den?) men detta är ju isf. total överkurs när man står i en bänk?
Glöm inte VARFÖR vi står i bänken! Den har en utmärkt kurva som i de flesta fall är fullt repeterbar och det är vridet, ja, vridet är bättre "input" än effekt-helt enkelt för att det varierar betydligt mindre på motorer med samma slagvolym än vad effekt gör!
Alltså är vrid en BRA input i ekvationer en annan sak som är MYCKET bra är laddtryck, till skillnad från avgasmottryck som är inexakt och intetsägande så är laddtrycket väldigt exakt (det är nog den parameter vi mest kan lita på när det gäller olika "mätare" , inklusive varvräknare)
Saker som vi har givet är också smart att blanda in (och låta dem påverka uträkning åt det håll vi har erfarenhet av) t.ex. motorvolym (den bör vi blanda in för den är HELT exakt) komp. förhållande påverkar väldigt lite men det är inte fel att blanda in ändå? Förbränningsrummets form, kanske kan få vara med på ett litet hörn? Vi vet ju med säkerhet hur verkningsgraden ökar i 4-ventils t.ex.
Jag har sett hur bl.a. Big Al räknar på Nm/Bar/Cylindervolym och detta är ett MYCKET bra sätt att jämföra olika bänkningar/motorer med. Gör man så över hela registret tills man får en "jämn" kurva, så blir mappningen mera "fullbordad" (det mest "fuskaktiga" eller enkla sättet att göra detta är att utgå från en spikrak laddtryckskurva- fast en sådan är ju knappast optimal i en turboset-up????)
Dynooperatören ska ju naturligtvis vara med o kommentera! Kommer han in o skriver vissa övriga fakta (vi måste ju också lita på honom, han har ju ingen anledning att frisera siffrorna eller köra bänken på nå "fulsätt", gör han det så lär han ju sig ingenting själv heller) så kan såna här diskussioner säga jäkligt mycket.
Tänk så här: För att "räkna" på något så vill man ha så bra "rådata" som möjligt (i en ekvation så blir "skit" in = skit ut) När det då gäller W/G så finns det nog inte mycket annat som är lika osäkert - hur styrs den? Är det hårda pulser (kort grenrör) eller är det en stor "limpa" som jämnar ut allt? Det är ju inte ovanligt med klena fjädrar som gör att den står o "smygöppnar"? Är det en stor tallrik så kan den mycket väl "fladdra" av pulserna?Kadett4wd skrev:Wastegateöppningen anser jag ett mycket talande bevis på hur bra en turbo drar igång.
Den är ju faktiskt största vittnet på när man vill hejda turbon att skena iväg(spoolar)
KANSKE man kan gå på W/G i någon liten del (exempelvis om den är med klocka så man ser/känner hur den börjar röra sig, eller om man har nån sots övervakning på den?) men detta är ju isf. total överkurs när man står i en bänk?
Glöm inte VARFÖR vi står i bänken! Den har en utmärkt kurva som i de flesta fall är fullt repeterbar och det är vridet, ja, vridet är bättre "input" än effekt-helt enkelt för att det varierar betydligt mindre på motorer med samma slagvolym än vad effekt gör!
Alltså är vrid en BRA input i ekvationer en annan sak som är MYCKET bra är laddtryck, till skillnad från avgasmottryck som är inexakt och intetsägande så är laddtrycket väldigt exakt (det är nog den parameter vi mest kan lita på när det gäller olika "mätare" , inklusive varvräknare)
Saker som vi har givet är också smart att blanda in (och låta dem påverka uträkning åt det håll vi har erfarenhet av) t.ex. motorvolym (den bör vi blanda in för den är HELT exakt) komp. förhållande påverkar väldigt lite men det är inte fel att blanda in ändå? Förbränningsrummets form, kanske kan få vara med på ett litet hörn? Vi vet ju med säkerhet hur verkningsgraden ökar i 4-ventils t.ex.
Jag har sett hur bl.a. Big Al räknar på Nm/Bar/Cylindervolym och detta är ett MYCKET bra sätt att jämföra olika bänkningar/motorer med. Gör man så över hela registret tills man får en "jämn" kurva, så blir mappningen mera "fullbordad" (det mest "fuskaktiga" eller enkla sättet att göra detta är att utgå från en spikrak laddtryckskurva- fast en sådan är ju knappast optimal i en turboset-up????)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Kan inte ni som företag bekosta dessa tester som behövs göras?
Vore ju ett perfekt sätt att profilera er inom branschen, att kunna gå ut med data svart på vitt istället för gissande på nätet.
Köp en Rototest bromsbänk och installera den i ett rum där ni kan simulera barometertryck och tempraturer.
Bygg en maskin som har väldigt hög repeterbarhet.
Ska ni börja sälja turbos är ju detta en väldigt bra investering, för är grejerna så pass bra som det vill påskinas så är ju investeringen betald på något år bara.
Vore ju ett perfekt sätt att profilera er inom branschen, att kunna gå ut med data svart på vitt istället för gissande på nätet.
Köp en Rototest bromsbänk och installera den i ett rum där ni kan simulera barometertryck och tempraturer.
Bygg en maskin som har väldigt hög repeterbarhet.
Ska ni börja sälja turbos är ju detta en väldigt bra investering, för är grejerna så pass bra som det vill påskinas så är ju investeringen betald på något år bara.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!
Jag kan LOVA dig att det kommer (detta är ju alla vi motordårars dröm) Fast å andra sidan kan man ju undra om det är nödvändigt? Titta på vad Rimbomartin har gjort under alla år, titta på dem som "sett ljuset" med hans turbos? Ändå händer INGENTING (för han känner inte att han behöver "bevisa" nåt)
Han har ju gjort "snorbilliga" trimlösningar som verkligen "åker skiten" ur annat, visst jag har hört en o annan missnöjd "kund" men inte i NÄRHETEN av andra!
Jag har köpt turbo av andra (i tron att det ska funka "rätt bra") men det gick ju inte ens o jämföra på samma dag hur de uppträdde vad gäller spool (och knappast nån effekt heller, jämförelsevis)
Det är ungefär som att man VILL bli lurad (nån sorts känsla av att "andra" kör ju med grejerna så det MÅSTE vara bra)
Ta dig själv som exempel: varför promotar du ibland Precision? Kommer du ihåg hur mycket SKIT de har sålt? Vad jag vet är det samma regi nu, ska man verkligen gynna sånt folk (som tryckt ut Kina-turbos, som om det vore "bästa tänkbara val") Visst deras turbos presterar bättre idag (de har väl lärt sig) men vad har de stackars kunderna fått tillbaks som åkte med de gamla turbosarna precis när de "skiljt sig" från Garrett?
Jag skulle personligen ALDRIG rekommendera någon som gjort på ett sådant sätt, ja, kanske om de sätter upp jättestora "förlåt"- skyltar
Kom upp med lite tips vem som kan räkna på turbos och se till att det är de som ger råd i stället (själv har jag valt Martin i alla år, efter jag hört om honom) En som han själv föreslår ibland är Christer på NLR? På detta forum sitter ju exempelvis Big Al men lyssnar folk på honom? Jens verkar ju vara "sugen" på att räkna på turbos men har nog alldeles för lite kunskap än (för "smal" erfarenhet)
Nej, det är tyvärr inte "bevis" (det räcker med marknadsföring) som kunder vill ha (fast du o jag vill det) Firman är startad för att jag tycker det är "synd o skam" att Martin ska sitta o bygga "enstaka" turboaggregat när de går utmärkt att massproducera och då kunna göra såna som dig o mig MYCKET nöjda
Har du funderat på hur han kunde få sån fart på BMW-turbon som är i "Turbo-prepptråden" han rörde inte ens turbin o kompressorhjul - ändå sprutar den ur sig rejält mycket mer efteråt (de som bänkade den var helt lyriska) tror du inte det är bättre att en sån kille designar turbon från början? Jämför gärna med topplock, skulle inte exempelvis Sten Parners gamla toppar vara BRA mycket effektivare om du hade filat i gjutformen?
Han har ju gjort "snorbilliga" trimlösningar som verkligen "åker skiten" ur annat, visst jag har hört en o annan missnöjd "kund" men inte i NÄRHETEN av andra!
Jag har köpt turbo av andra (i tron att det ska funka "rätt bra") men det gick ju inte ens o jämföra på samma dag hur de uppträdde vad gäller spool (och knappast nån effekt heller, jämförelsevis)
Det är ungefär som att man VILL bli lurad (nån sorts känsla av att "andra" kör ju med grejerna så det MÅSTE vara bra)
Ta dig själv som exempel: varför promotar du ibland Precision? Kommer du ihåg hur mycket SKIT de har sålt? Vad jag vet är det samma regi nu, ska man verkligen gynna sånt folk (som tryckt ut Kina-turbos, som om det vore "bästa tänkbara val") Visst deras turbos presterar bättre idag (de har väl lärt sig) men vad har de stackars kunderna fått tillbaks som åkte med de gamla turbosarna precis när de "skiljt sig" från Garrett?
Jag skulle personligen ALDRIG rekommendera någon som gjort på ett sådant sätt, ja, kanske om de sätter upp jättestora "förlåt"- skyltar
Kom upp med lite tips vem som kan räkna på turbos och se till att det är de som ger råd i stället (själv har jag valt Martin i alla år, efter jag hört om honom) En som han själv föreslår ibland är Christer på NLR? På detta forum sitter ju exempelvis Big Al men lyssnar folk på honom? Jens verkar ju vara "sugen" på att räkna på turbos men har nog alldeles för lite kunskap än (för "smal" erfarenhet)
Nej, det är tyvärr inte "bevis" (det räcker med marknadsföring) som kunder vill ha (fast du o jag vill det) Firman är startad för att jag tycker det är "synd o skam" att Martin ska sitta o bygga "enstaka" turboaggregat när de går utmärkt att massproducera och då kunna göra såna som dig o mig MYCKET nöjda
Har du funderat på hur han kunde få sån fart på BMW-turbon som är i "Turbo-prepptråden" han rörde inte ens turbin o kompressorhjul - ändå sprutar den ur sig rejält mycket mer efteråt (de som bänkade den var helt lyriska) tror du inte det är bättre att en sån kille designar turbon från början? Jämför gärna med topplock, skulle inte exempelvis Sten Parners gamla toppar vara BRA mycket effektivare om du hade filat i gjutformen?