Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

egensvägningar i vevaxeln som förstärks i bänken som sen förstärks igen i ståldrevet till kamaxeln så den vrids av. fins en lång tråd om du letar. mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Erland Cox »

Har du en ryckutjämnare mellan motor och broms?
Min ena bänk har ett fjädrat lamellcentrum bultat i svänghjulet, sen driver det bromsen.
Gopower så bromsen har en ingående axel direkt till lamellcentrumet.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej erland jo både ett fjädrat lamell centrum sen en hardy skiva (+en M47).

ska ta en bild sen om du vill se hur jag gjorde med lamellen.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Erland Cox »

Och du har ändå problem med vibrationer?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

värka fungera änså, kamaxeln inte av
:thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Steve »

Erland Cox skrev:Och du har ändå problem med vibrationer?

Erland
Det här skrev Jens före testerna han har gjort nu
Jens Gustavsson skrev:Hej nu är det en av mina B20 turbo test motorer i bänken här. den gick i vegan 2009 och kallades smog motorn. som en del kanske mins så körde jag av kamaxeln flera gånger i div av mina tidigare turbo tester vid 8000+rpm och + 2-2.5bar laddtryck så jag har byggt ett nytt dyno stativ med både hardy dämpare och med ett fjädrat lamell centrum bultat i svänghjulet. fins info i andra trådar om de problemen så de behöver vi inte gå in på här igen.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag kör mycket lättare svänghjul på detta dyno test också. går bra tror jag då driv axeln inte är stum.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Erland Cox »

Har du bara kört av kammar i bromsbänken eller har du gjort det i bilen med?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn" 575hk/2.3bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

bara i dynon, bara på min turbo motor och bara på B18-B20 som är stumma in drivningen mellan vevaxel och kam (stål drev)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

nytt trigger hjul och msd 10 plus tändning...

2.4bar ladd 600hk och 645nm vrid

lamda target 0.79

avgas tryck vid pik effekt 1.87bar :thumbright:

ca 22 grad tändning

988 C avg temp

ca 12 grader i dyno rums temp

bara ett par hekto tryck i kylaren än med orginal elring packning och mina 12.9 7/16 bultar :thumbright:

176.5hk sug

igentligen jagar jag bara effekt i denna motor mellan 7000-8500rpm men den är inte helt trött på lägre varv trots att jag fega med ladd och tändning där för att skona grejorna.

Bild

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5AFB8EDB
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar

Inlägg av dsimila »

Grymt. Vad har du för formel ett delar i bottendelen nu?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

oborrad B20 från -73 sen M stakar och 30år gammla KS kolvar med grop. std olje pump med 4 bar tryck. väldigt exotiskt men det är inte dem grejorna som bestämmer effekten :)

toppen är fin sen insuget och grenrör egentligen kan man säga hela turbo systemet från vegan.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "std borr test motorn"600hk/2.4bar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej har pressat B20 ytterligare i dag till 2.65 bar och 625hk/7150rpm (korigerade till 1013/15C) och nu på denna låg kompade leekdown motor så har turbon börjat visa tecken att inte va super effektiv längre men är otroligt nöjd med effekten och framförallt att kamaxlarna ännu håller som va viktigaste att se.

har varit uppe på över 2.9bar några gånger vid 6500rpm och kylaren har bara minimalt tryck i sig ca 0.1 bar och det är mycket bra!

tyvär så vart vädret lite sämre i dag med 996 i tryck och det vart 19 grader C i sista reporna då jag va en bra bit över 600hk då jag körde flera pull på raken så jag tyckte det vart lite väl mycket korrigering men även okorigerat så ger den i dag ca 20hk mer än i går då vädret gav mer normal korrigering. detta är eviga diskutionen som det redan fins trådar om men med omräkning som de flesta använder gav den iallafall 625hk. och jag är öppen med korten iallafall att det är så. 619hk är en sävar korrigerad siffra som inte har nå skryt hk i sig och som den ger även i normal luft :lol:

laddtrycket (som inte är reglerat elektroniskt på nått vis) faller lite på varv då turbon får jobba hårt ca 2.3bar avgastryck vid pik effekt och 2.65bars laddtryck. vid max rpm 7900 va laddtrycket 2.5bar och avgastrycket 2.35bar.

lamda target är ca 0.77 som den håller rätt bra.

NGK BR7HS 0.45mm gap. ser väldigt fina ut lätt bruna, likadana.


B20 expriment 84 "dyno filen"

logg fil SD 105 "vems datorn"


mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av Jens Gustavsson »

Här kommer en ocensurerad och oklippt högladdtrycks B20 dokumentär från BBC sävar haha! :lol:


https://www.youtube.com/watch?v=VZ1rjcV ... e=youtu.be
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av kolvbult »

Bra jobbat : ) kul att följa utvecklingen på din motor : )
Skriv svar