Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 25, 2018 4:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jan 10, 2018 5:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9060
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Precis som jag ser det.
Man behöver inte krångla till det.
Men jag har en parameter med som ändrar lite.
Beroende på turbo väljer jag lobe.
eller rättare sagt, beroende på setupens förmåga att ge mottryck i grenröret.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 10, 2018 8:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 807
Ort: Härjedalen.
Raimis760 skrev:
DreRacing@ skrev:
Bild

B230FT, samma bil, samma dag. volvo 16t turbo 1.35 i ladd. hjuleffekt


Bild

B230ft with KL-Racing T2 cam, 16t @ 1.2bar , +2 , +4, +6 camshaft advance runs, then out of fuel...
and dyno without load, so spooled little later whan street


Är detta helt standard b230ft med standard 530 topp?

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 10, 2018 11:43 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 93
Jag håller med i att skillnaden mellan sug och turbo motor är densiteten på gasmassorna.
Dock har jag efter samtal med några som bygger motorer för rally och rallycross med turbo fått höra att dom vänder på kamaxlarna gällande hur aggressiva dom är. För vassa insugningsnockar skall tydligen ge problem ibland och avgasnockarna kan aldrig vara för aggressiva, dock har jag aldrig fått svar på varför insugningsnockarna behöver vara mildare...
Så frågan är om man inte kan dra nytta av ett annat flödesförhållande mellan insug och avgas på toppen för att ytterligare hjälpa det på traven, tex gå upp en storlek större på avgasventiler (typ 44/38, 46/40) och köra med 33mm nock på insug med 37mm på avgas, med anpassad duration för att balansera det. Eller kan det bli för mycket "av det goda"?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 10, 2018 11:10 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5643
Ort: Lund
Jag gör tvärt om, 37 lob in och 33 lob ut.
Med 46-38 är avgasventilen redan ganska stor.
Flödet på en sån topp vid 14mm utan att man har lagt ner veckor på den är runt 225 in och 160 ut, över 70% avgasflöde.
De du pratat med, vad är det för motorer de bygger på, 4 ventils?
Min erfarenhet är att man med mer avgasduration får mer effekt efter max effekt.
Som jag gör det får jag mer effekt innan max effekt.
Motorerna hänger i bra på varv ändå och där påverkar nog rätt storlek på turbon mer.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 11, 2018 12:38 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 93
Det är nog 4 ventilare som dom arbetat mest med och testat sig fram på. Jag har missat att fråga vad som är gjort med 2 ventilare gällande topparna, men på Volvo kördes ca 5 grader mindre duration på avgas med 0,5mm högre lyft, iaf på en av de bra kammarna.
Turbon skall komma igång bättre och det byggs mindre mottryck enligt tester, tror även Mike Jones har pratat om detta, gällande kammar.
Men rätt förutsättningar behövs ju i flöde, grenrör och turbo.
Mest nyfiken på hur tankarna går. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 11, 2018 5:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1499
Ort: Skelleftehamn
De kör ju restriktor ... stor skillnad på kammar på dessa.
Angående högre atmosfär på turbomotor. Jag hänger inte med hur ni kan säga att det "bara är högre atmosfär", skiljer sig inte medelgashastigheten vid högre ladd? och skiljer sig inte peak gashastigheten på högre ladd? alltså borde väl toppen vara byggd annorlunda också?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 11, 2018 6:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9060
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Du har samma medelgashastighet, det är ju högre densitet bara.
Men!
Toppen ska designas lite annorlunda ja.
Men inte för att sänka gashastigheten, den är ju inte högre ;)
Utan det är andra grejer man trixar med.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 11, 2018 7:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1499
Ort: Skelleftehamn
Ja tänker att peakhastigheten måste vara högre, eftersom större PR över ventilen.

Däremot tänker jag mig att medelhastigheten måste vara lägre och ju högre laddtryck destå lägre blir medelhastigheten men det gäller bara tills att flödet blir chokat och då ökar den med laddtryck hela vägen till det är chokat flöde över hela insugstakten och medelhastigheten blir då "stillastående".
Nu kan ja ha fått detta om bakfoten då jag har ingen aning om varför/varifrån jag fått för mig att det är på detta sätt.
Jag hade gärna rett ut detta :)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 11, 2018 12:03 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 93
Big Al skrev:
De kör ju restriktor ... stor skillnad på kammar på dessa.
Angående högre atmosfär på turbomotor. Jag hänger inte med hur ni kan säga att det "bara är högre atmosfär", skiljer sig inte medelgashastigheten vid högre ladd? och skiljer sig inte peak gashastigheten på högre ladd? alltså borde väl toppen vara byggd annorlunda också?


Jo på restriktor motorerna blir det stor skillnad eftersom motorn går mer eller mindre som sugmotor på höga varvtal.
Har hört siffror på +30 grader i splitt på kammarna och extremt låga nockvinklar.

Medelhastigheten skall väl bara öka om temperaturen ökar, förutsatt att man gör som Erland och turbomatar ett fungerande sugmotor koncept.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 12, 2018 12:26 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 19, 2016 9:43 am
Inlägg: 14
Ort: Lithuania
[/quote]Är detta helt standard b230ft med standard 530 topp?[/quote]

yes, unopened B230ft K block with 9mm rods/ 530head, KL T2, 16t, LH2.2..

_________________
89' Volvo 760t
89' Volvo 740+T


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 12, 2018 11:29 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1134
Ort: BjörnL Uddevalla
Anledning att jag startade tråden var enkel. Har kört rätt många 8v med turbo som inte producerat annat än värme.
Verkar som ju hårdare folk har satsat på "värsting" grejer ju sämre har det gått. Jag har inte direkt varit feg med att testa varken tändning soppa eller kamjusteringar. Utan nåt direkt resultat.

Ja dagen kommer väl när jag själv kommer på nåt om vad som funkar eller inte på våra kära 8v

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 8:12 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
ja det är viktigt med kamaxeln! det gäller att ge motorn den han den vill ha och inte den kam man själv vill ha :)

en motor med många kompromisser i turbo systemet kräver en väldigt speciell kam för att klara av motorn någorlunda skapligt.

ett ganska bra exempel på en enkel motor men ändå en som har bra andning va motorn jag byggde i fjol den hade 100hk/liter (230hk) i sugmotor effekt sen klara den av att va effektiv ända tills map sensorn och soppa systemet bottnade samtidigt vid 3 bars ladd. läs mer här viewtopic.php?f=46&t=93374 den hade jätte vass kam med 277grader vid 1.27mm (ca 320grader vid ventilspel).


vi testade en gång hur en för vass kam fungerade i en motor med för liten turbo och för dåligt grenrör mm här och vi företog det skulle bli dåligt men inte hur väldigt dåligt det vart..... viewtopic.php?f=46&t=70798


men egentligen inte så konstiga grejor, blir likadant med en sugmotor......

ett bra sätt att se om en motor är bra, skaplig eller ganska kass :) är att se hur sugmotor effekten är (turbo effekten / apsoluta laddtrycket). har man som exempel en billig men bra STS 247 så bruka de ge 160-180hk i ganska enkla motorer utan super toppar eller med värsting insug mm. viktigt dock att ge en sån kam en turbo som klarar den effekt motorn vill ge utan en massa avgasmottryck (viktigt att mäta om man vill lära sig nått). får den de så kommer allt att fungera bra och kommer gå hyffsat fint på låga varv och belastningar också.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: OttoB och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010