Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av PerAage »

Jag har sett at turbotrycket sjunker på varv om motoren går för fett, och eller tänningen är för låg.
Jag ga 3 grader mer tänning på min B20, och sluthastigheten över mål gick från 247km/t till 260km/t.
Gissa hur mycket mer mos som finns om allting blir rätt?
Jag tror at det härär en 730-760hk motor.
Du vågar inte lägga av nu. Nu ska stor-mössan på!.
Byta till større turbo om den börjar kjännas trött ut :)

Min första text på över ett år... så den här tråden fick lurad mej fram. Ser även at Lundin har krypit fram från mörkret under detta året :thumbright:
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av Jens Gustavsson »

haha du har höga förväntningar Per-age! mest för din skull har jag har kört ca 10 dyno pull till i dag kring eller lite över 3 bar (0.2bar mer ca) som pik och vart inga större skillnade med ett par grader mer tändning och snålare lamda men det är för stor skilnad i väder för att man ska kunna säga några hk hit och dit. den ger ca 20 hk mer okorigerad effekt i dag med mera tryck i luften och kallare luft så korgigeringen är lite imot mig i dag som korigerade bästa effekten vart ändå några hk mindre ca 617hk. man ser iallafall att ligger man på gränsen för vad kompressorn klarar så blir det skilnad i väder. gav en bra gissning i går på vad jag skulle säga är en ärlig effekt som går att nå i skiftande väder (lite överkurs detta men mest för mina egna anteckningar)

man kan iallafall säga att turbon jobbar fullt nu mer eller mindre den svarar inte nå bra på laddtryck än fast avgastrycket ligger på rätt sida med nått hekto eller två vid toppeffekt och samma eller lite över på max rpm. men blir lite som på en rally bil med restriktor.... då turbon börja indekera att den inte vill mer så kan man till och med få mer effekt med lägra laddtryck.

men det positiva är att motorn tuffar på utan problem pull efter pull närmar sig 100 fullgas pull denna gång i bänken.

M standard B23 stakarna fungerar bra iallafall på 3 bananer och AGAP kamaxeln :thumbright:

mvh jens
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av PerAage »

Låna en hx60....:D
Eller kolfiber-gjängets gamla hx80

mvh
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska gå att stalla utan gas också :lol:

skulle va kul att bygga en dyno only B20 som behöver en liberty för att fungera eller mycket gas i starten framöver.

men jag försöker hålla mig från det så jag kan lära mig mera sånt som går att överföra till min bil och till gatbilar som jag jobbar mest med.

med nyborrad första ÖB bottendel och 9:1 kompa och 2.5 bar ladd med liknade koncept så skulle man ha en fin hållbar 650hk gatbils crusing B20 eller en evighets maskin på 530hk på 2 bar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av Kadett4wd »

Perfekt exempel här för forumets turbopreppare att preppa din turbo som spons =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag är lite skeptisk till amatör flo preppning och billet hjul hit och dit utan att nån vet va det blir för skilnad i verkligheten :lol:

en liten radie i inloppet skulle man kunna testa men har inte så höga förhoppningar några cfm till blir det nog på höga effekter men är turbon för liten så är den det tror jag helt enkelt!

men på min B18 (1789cc) comp motor med mera kompa och nära noll leekdown och lägre friktion så räcker den här super hx 40 minst 50hk till innan det blir så här. på en modärn 4v motor bra byggd säkert ytterligare 20-30hk under bra förhållanden.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av johan johansson »

PerAage skrev:Låna en hx60....:D
Eller kolfiber-gjängets gamla hx80

mvh
Per-Åge
delar av den hx80in sitter på min motor
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"619hk/2.6

Inlägg av Jens Gustavsson »

inget flo prepp men idag har jag testat större #18 avgashus. det va lite lite högre lufttryck men riktigt nöjd med den uppmätta ej väder kor effekten på 648hk (effekten den ger här och nu). 25hk mer än för några dagar sen och nästan 50hk mer än bromsningarna i filmen. har testat lite andra grejor med här men de är arkiverade i arkiv X permen haha! blir bra i framtiden kan man säga men har inte med pik effekt att göra.



Bild
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:23 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.9

Inlägg av Steve »

Är du så säker på din sak att du betalar huset om det inte ger nåt/blir sämre?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.9

Inlägg av PerAage »

Det här är en kul tråd, den lurade mej nu inn på sävarturbo-forumet igen efter 2-3 år. När dom forstörde tapatalk lämnade jag forumet.
Med en fungerande tapatalk, som i början, var man ju oftare på mobilen på Sävarturbo än på facebook.. :D

Jag respekterar Jens önske om å hålla sej till grejer som kommer till å fungera i race-bilen.
MEn det är når gränser pushas at man lär sej...typ lär sej mer..
Som jag har repeterat i evigheter, mer mos gjör at du i slutändan måste byta till tightare converter för å inte gå i varvstoppet...
Du kommer till å få bekymmer med å stalla..
Du kommer till å måtte bygga om växellådan för å handtera det...
Även vurdera Liberty...

Va om du redan nu har såpass mycke mos at converteren måste bytas? :hihi:

Jag har ju fortfarande inte bromsat mer än 2,3 bar, även om den har gått på 3,5 bar på bana.
Under bromsningen hos Mattias, koka jag oljan och fikk en sjuk motor. Allt möjligt kokade, även bakakselen.. såpass at 9-tummaren tryckte ut packboxar. Jag har alltså åkt i 6 år på bana med en potensiell katatrof .... det fanns ingen luftning monterad från fabrik---hålet var plomberad med en insex...vem fan hadde ens tänkt på det?

MEN mitt poeng är:
Om du stoppar dit en stor och modern turbo, så kommer du med den motoren du nu har i bänken, till å sätta goda effekt-siffror.
Varför inte gjöra det? :!:
Istället för 100 pull (vilket är både sjukt, och dumt)
Dragrace-motorer med turbo dras sellan mer än 10 pull i bänk. Dom snabbaste i landet har varvat ur 4-5 gånger, så har dom varit race-redo.
Man vil ju inte slita ut motoren i bänken, då det går ändå till hälvette innom kort på banan.. :doh:
Du bygger i alla fall goda motorer som hänger ihop.

Men nu vil jag se en stor turbo installerat!
Och om bränslet tar slut, vil jag se mettis!

Om inte, kommer jag med min motor, och då bromsar vi tills det smäller.
mvh
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.9

Inlägg av The »

Tapatalk fungerar väl hur bra som helst?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.9

Inlägg av PerAage »

Om du kollar "tidslinje", är varje post riktig stor, så du får scrolla ihjäl dej.
För behövde man inte scrolla så mycket, då det var bara nödvendiga informationen som syntes..
Då var det lätt "å kolla läget" snabbt.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.9

Inlägg av Jens Gustavsson »

då jag bygger motorer än om de ska va för dragrace så ska de tålas att användas hårt och länge för då hinner man lära sig mycket.

en motor som bara tål 10 pull är inget som kommer ge bra effekt då man inte hinner komma fram till vad den gillar. vad gällande turbo så är super hx 40 bland det bästa som fins oavsett pris och märken om man frågar mig. jag säljer ju alla möjliga märken och skulle jag tro nått annat va bättre så skulle jag ha det så klart :lol:

känns kul nu att kamaxlarna inte går av nu med nya dyno systemet och att motorn bara tuffar på lungt och fint på 1200rpm mellan 3 bars pullerna som inget speciellt hade hänt ändå tills man måste tanka.

cylinder väggarna på detta oborrade 8 bultade block är starkt! tror också att de stora och höga kolvarna som är runda även nedtill är en viktig grej för att inte spräcka cylinderväggarna.

har inga värme problem i denna motor (vatten i både block och topp) ligger mellan 50-65 grader än hur många pull man kör men olje tempen går upp mot 90 grader och oljetrycks lampan kan blinka till på 2 bar ibland på tomgång då men är ingen fara.


kul då det inte blir nå tryck i kylsystemet på höga laddtryck. jag kör en standard rund 1.3mm elring toppackning. en 1mm stål tråd är nedfräst i blocket med ca 0.12mm uppstick. sen mina 12.9n 7/16 custom längds topplocks bultar med stål brickor som momentas 105-110nm med inoljade gängor. har efter dragit en gång.

jag kör el vatten pump nu det kan kanske va en grej som hjälper till också? den större crag davids modellen i aluminium.


convertern fungerar bra som jag har. går ned till 7100rpm då jag lägger i tvåan från max rpm rpm på ettan. nån liberty kommer det alldrig bli i denna bil med stegar mm det skulle inte fungera! men i rätt bil hade det gåt att köra mycket fortare förstås men krävs ett helt team då när man åker och tävlar jag måste klara mig själv på tävligar eller bara nån som hjälper till med små grejor. jag kör också alltid tilbaka på retur vägen.


skulle det finnas en bättre turbo så skulle jag kört den då jag säljer flera märken vad jag sett så hänger inte många med holset super hx 40 vad gäller converter stallning från låga rpm. den jobbar med låga avgastryck också som dessa motorer värkligen gillar samt de håller väldigt bra!

vid 2.6 bar typ där avgas trycket är betydligt lägre än laddtryket så va det typ 173-174hk sug effekt :thumbright: men då avgastrycket va bara 0.1bar under ladd som det är nu då jag maxar turbon nästan så ligger jag mer mot 165hk sug så det gör bra skillnad :thumbright:
så ja det hadde blivit mycket mer toppeffekt med en större turbo vid 3 bar men då man kör i comp elimenator fins det regler som gör att man inte får använda lustgas så det blir mycket svårare allt då. måste gå att tävla i verkligheten också inte bara i dynon :)

har kört upp 150 liter E85 samt 25 liter bensin nu och över 100 fullgas pull+ en massa mappning och tester utanför de 100 fullgas pullen! men nu måste jag ge mig kommer Rc motorer nu som vill bromsa.

kul att ha lärt sig så mycket och plocka ur B20 test/expriment motorn i samma skick som man montera upp den!
Skriv svar