Spårvidd ombyggtfordon
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Spårvidd ombyggtfordon
Håller på med ett projekt som ska reggas som ombyggtfordon.
Bilen är en mustang 68 som har en spårvidd på 1473 original.
Som det ser ut nu så har jag 1350 bak, ska troligen ökas till omkring 1400. Fram har jag 1450.
Har läst information på nätet att det får skilja 50 mellan fram och bak om man har diffbroms. Vet ej om detta stämmer.
Går man slaviskt efter vad bilen har för original vidd?
Dimension på däcken om det har någon betydelse är följande.
Fram 245/30-20
Bak 345/30-20
Bilen är en mustang 68 som har en spårvidd på 1473 original.
Som det ser ut nu så har jag 1350 bak, ska troligen ökas till omkring 1400. Fram har jag 1450.
Har läst information på nätet att det får skilja 50 mellan fram och bak om man har diffbroms. Vet ej om detta stämmer.
Går man slaviskt efter vad bilen har för original vidd?
Dimension på däcken om det har någon betydelse är följande.
Fram 245/30-20
Bak 345/30-20
Mustang 68 HT 477BB C6
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Det finns egentligen inga fasta regler alls.
Till att börja med, om man ändrar spårvidd på en axel genom att byta axel/hjulupphängning, eller bygga om den, så finns det egentligen ingen koppling till vad bilen hade för spårvidd original. Däremot bör man inte öka spårvidden för mycket genom att bara använda fälgar med lägre ET eller spacers. Då ökar man ju belastningen på hjullager med mera.
När det gäller skillnad i spårvidd fram/bak så finns en rekommendation på max 50 mm skillnad om man har diffbroms. Men det är bilens uppförande som avgör slutligen.
Generellt sett bör en bil som är framtung ha bredare spårvidd fram än bak, 1-5% bredare brukar vara bra. Så lägger du dig på 1450 mm fram och 1400 bak är du ju rätt nära.
Man kan också tänka på att det finns en gammal gräns för skillnad i sektionsbredd mellan fram- och bakdäck, max 100 mm. Där ligger du ju precis på den gränsen idag.
Gustaf
Till att börja med, om man ändrar spårvidd på en axel genom att byta axel/hjulupphängning, eller bygga om den, så finns det egentligen ingen koppling till vad bilen hade för spårvidd original. Däremot bör man inte öka spårvidden för mycket genom att bara använda fälgar med lägre ET eller spacers. Då ökar man ju belastningen på hjullager med mera.
När det gäller skillnad i spårvidd fram/bak så finns en rekommendation på max 50 mm skillnad om man har diffbroms. Men det är bilens uppförande som avgör slutligen.
Generellt sett bör en bil som är framtung ha bredare spårvidd fram än bak, 1-5% bredare brukar vara bra. Så lägger du dig på 1450 mm fram och 1400 bak är du ju rätt nära.
Man kan också tänka på att det finns en gammal gräns för skillnad i sektionsbredd mellan fram- och bakdäck, max 100 mm. Där ligger du ju precis på den gränsen idag.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Tackar för detta svar då är jag inte helt fel ute. Var inte direkt billigt detta inköp och fälgar bak ska även breddas (inåt) så kostnaderna fortsätter
Framvagnen är från en Corvette C4 (länkarmar och spindel) denna hade ET32 original med 8,5" fälg dessa har ET35 på en 8.5" fälg.
Bakaxeln är en 9" truckaxel med de stora lagren, upphängd i 4-link. Fälgarna kommer få ett ET på runt 160. En spacer på ca 20 mm kommer monteras på var sida.
Så det blir väl då ett ET på 140 bak eller tänker jag fel här?
Ibland har man tur när man inte har kollat upp allt innan man köper. Min SFRO bok är tryckt 1993 så den är inte riktigt uppdaterade upplaga 5 har jag för mig.
Ligger jag för nära 100mm gränsen så får jag väl byta framdäcken.
Framvagnen är från en Corvette C4 (länkarmar och spindel) denna hade ET32 original med 8,5" fälg dessa har ET35 på en 8.5" fälg.
Bakaxeln är en 9" truckaxel med de stora lagren, upphängd i 4-link. Fälgarna kommer få ett ET på runt 160. En spacer på ca 20 mm kommer monteras på var sida.
Så det blir väl då ett ET på 140 bak eller tänker jag fel här?
Ibland har man tur när man inte har kollat upp allt innan man köper. Min SFRO bok är tryckt 1993 så den är inte riktigt uppdaterade upplaga 5 har jag för mig.
Ligger jag för nära 100mm gränsen så får jag väl byta framdäcken.
Mustang 68 HT 477BB C6
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Framvagnen låter vettigt men bakvagnen låter mer udda.
ET på 160 låter extremt, hur bred är axeln? Varför dessa extrema mått? Och är det positivt ET (navytan närmare fälgens yttersida) eller negativt ET (navytan närmare fälgens baksida)?
Utan att ha detaljanalys klar tror jag det blir en bättre konstruktion på fälgen om man håller sig runt "normala" ET mellan kanske 25 och 50-60 mm.
En annan utmaning med breda bakhjul är att om karossen är relativt smal kan det bli svårt att bygga en fungerande hjulupphängning. Hade du haft senaste bygghandboken så hade du kunnat läsa om våra rekommendationer när det gäller bredd mellan fyrlänkstagen. Börjar man med "rent papper" (dvs helt nykonstruerad bil) bör man ha 1000 mm mellan stagen. I en befintlig bil brukar det vara svårt att nå men "så brett som möjligt" är då grundregeln. Kommer man under nånstans runt 750 mm brukar det vara källa till diskussion vid gatreggning.
Gustaf
ET på 160 låter extremt, hur bred är axeln? Varför dessa extrema mått? Och är det positivt ET (navytan närmare fälgens yttersida) eller negativt ET (navytan närmare fälgens baksida)?
Utan att ha detaljanalys klar tror jag det blir en bättre konstruktion på fälgen om man håller sig runt "normala" ET mellan kanske 25 och 50-60 mm.
En annan utmaning med breda bakhjul är att om karossen är relativt smal kan det bli svårt att bygga en fungerande hjulupphängning. Hade du haft senaste bygghandboken så hade du kunnat läsa om våra rekommendationer när det gäller bredd mellan fyrlänkstagen. Börjar man med "rent papper" (dvs helt nykonstruerad bil) bör man ha 1000 mm mellan stagen. I en befintlig bil brukar det vara svårt att nå men "så brett som möjligt" är då grundregeln. Kommer man under nånstans runt 750 mm brukar det vara källa till diskussion vid gatreggning.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Spårvidd ombyggtfordon
4-link stagen sitter på ett cc mått runt 950-970 mm de sitter på utsidan av "rambalkarna"
Bakaxeln är om jag minns rätt 1570 mm skiva till skiva.
Byggde axeln efter tidigare Corvette fälgar 10*19 ET 79 men köpte för stora frambromsar då passade inte fälgarna 18"
Så nya fälgar och däck har köpts in. Bygger man under lång tid så hinner man ändra sig många gånger
Det är ett positivt ET på fälgarna.
Lägger in några bilder hoppas de syns.
Fästet på axeln för panhardstaget är inte klart på bilden.
Bakaxeln är om jag minns rätt 1570 mm skiva till skiva.
Byggde axeln efter tidigare Corvette fälgar 10*19 ET 79 men köpte för stora frambromsar då passade inte fälgarna 18"
Så nya fälgar och däck har köpts in. Bygger man under lång tid så hinner man ändra sig många gånger
Det är ett positivt ET på fälgarna.
Lägger in några bilder hoppas de syns.
Fästet på axeln för panhardstaget är inte klart på bilden.
Mustang 68 HT 477BB C6
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Alltså om du har tex 12" breda bakfälgar kommer väl navet att vara utanför fälgen om du har ET160? Eller tänker jag fel?
Är inte så att det är typ 6" backspacing?
Är inte så att det är typ 6" backspacing?
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Kan ha räknat fel. Fälgen är idag 20x8,5 ET45 och kommer breddas till ca 20x13 allt breddas på insidan.
Ritade upp det lite fort i cad, se bild om den visas. ET blir nog 102mm och ett backspace på 267mm ca 10,5"
La nog till hela breddning på ET när jag tänkte första gången
Ritade upp det lite fort i cad, se bild om den visas. ET blir nog 102mm och ett backspace på 267mm ca 10,5"
La nog till hela breddning på ET när jag tänkte första gången
Mustang 68 HT 477BB C6
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Spårvidd ombyggtfordon
OK, då verkar ju bakvagnen vettig ändå. Om man får önska (och det får jag...) så skulle ett längre panhardstag vara att föredra men du har troligen relativt lite fjädringsväg så i praktiken funkar det nog helt OK.
Jag brukar också rekommendera att man vinklar in och fram stötdämparna lite i toppen, de brukar funka bättre vid krängning då. Men eftersom de sitter så långt ut (nära hjulen) är knappast det någon stor fråga heller.
Gustaf
Jag brukar också rekommendera att man vinklar in och fram stötdämparna lite i toppen, de brukar funka bättre vid krängning då. Men eftersom de sitter så långt ut (nära hjulen) är knappast det någon stor fråga heller.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Önska får man alltid göra panhardstaget är nog runt 800 så får hoppas att det räcker. Någon extrem fjädringsväg blir det inte på denna bil.
Dämparna kan få en annan montering och ska då ha dina rekommendationer i minnet.
Har en annan fråga som jag inte lyckats läsa till mig med hjälp av Google är den angående effekten i motorn.
Det är 15Kw per 100 kg säg att jag har 1650 i tjänstevikt 15x16,5 = 247,5 1,36x247,5 336,6 Hk
Det ska om jag hört rätt att få sin besiktningsman att söka dispens för 20Kw per 100kg. Har tolkat det som att ni gör en helhetsbedömning av aktuell bil om ni anser den kunna klara denna effekt.
Vilka punkter har en stor vikt för att detta ska vara möjligt?
I mitt fall så skulle det innebära en effekt runt 450Hk.
Ifall ovan inte är möjlig kan man ha möjlighet att använda nedan istället?
Dessa bilar fanns med upp till 340Hk original (428 Cobra Jet) lägger man på 10% hamnar man på 374Hk
Bilen har 140Kw på pappret vilka vägar har jag att gå? 15kw modellen var den jag hade tänkt på från början.
Dämparna kan få en annan montering och ska då ha dina rekommendationer i minnet.
Har en annan fråga som jag inte lyckats läsa till mig med hjälp av Google är den angående effekten i motorn.
Det är 15Kw per 100 kg säg att jag har 1650 i tjänstevikt 15x16,5 = 247,5 1,36x247,5 336,6 Hk
Det ska om jag hört rätt att få sin besiktningsman att söka dispens för 20Kw per 100kg. Har tolkat det som att ni gör en helhetsbedömning av aktuell bil om ni anser den kunna klara denna effekt.
Vilka punkter har en stor vikt för att detta ska vara möjligt?
I mitt fall så skulle det innebära en effekt runt 450Hk.
Ifall ovan inte är möjlig kan man ha möjlighet att använda nedan istället?
Dessa bilar fanns med upp till 340Hk original (428 Cobra Jet) lägger man på 10% hamnar man på 374Hk
Bilen har 140Kw på pappret vilka vägar har jag att gå? 15kw modellen var den jag hade tänkt på från början.
Mustang 68 HT 477BB C6
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Det stämmer att man kan söka dispens men det är du som byggare som söker den, SFRO brukar dock lämna med en bedömning av om bilen är lämplig eller inte.
Enkelt uttryckt ska det vara "en riktigt bra bil" vilket betyder rejält dimensionerade bromsar (som också är korrekt justerade så de fungerar mycket bra), bra hjulupphängningar runtom (på Mustang av din generation brukar det betyda typ nytillverkad A-armsframvagn och en bra bakvagn, gärna torque arm men en bra fyrlänk är också OK) med rätt justerade grejer. Dessutom ska ergonomi och liknande vara utmärkt (dvs ingen dum körställning pga bur/flyttat pedalställ eller så). Väl fungerande trepunktsbälten ska också finnas.
Dessutom ställer Transportstyrelsen normalt sett krav på "modern avgasrening" dvs motor med lambdareglerad insprutning och katalysator.
Besiktningsorganen brukar inte acceptera att man utgår från effektuppgifter från andra modeller. Det ska i så fall vara mot intyg från Ford, som visar vad som skiljer modellerna åt - men då får man normalt sett använda den grundeffekten, dvs 340 hk i detta fall.
Med C4 framvagn tror jag du har rätt förutsättningar för en dispens om du får till en bra bakvagn och bromsar.
Gustaf
Enkelt uttryckt ska det vara "en riktigt bra bil" vilket betyder rejält dimensionerade bromsar (som också är korrekt justerade så de fungerar mycket bra), bra hjulupphängningar runtom (på Mustang av din generation brukar det betyda typ nytillverkad A-armsframvagn och en bra bakvagn, gärna torque arm men en bra fyrlänk är också OK) med rätt justerade grejer. Dessutom ska ergonomi och liknande vara utmärkt (dvs ingen dum körställning pga bur/flyttat pedalställ eller så). Väl fungerande trepunktsbälten ska också finnas.
Dessutom ställer Transportstyrelsen normalt sett krav på "modern avgasrening" dvs motor med lambdareglerad insprutning och katalysator.
Besiktningsorganen brukar inte acceptera att man utgår från effektuppgifter från andra modeller. Det ska i så fall vara mot intyg från Ford, som visar vad som skiljer modellerna åt - men då får man normalt sett använda den grundeffekten, dvs 340 hk i detta fall.
Med C4 framvagn tror jag du har rätt förutsättningar för en dispens om du får till en bra bakvagn och bromsar.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Robban76
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 265
- Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
- Ort: Järfälla Stockholm
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Då ska jag försöka gå den vägen och söka dispens för 20Kw
Insprutningssystem är redan inköpt, Vems.
Katalysator är ett litet problem att lösa och klart värt pengarna i detta fall.
Finns det krav/märkning på katalysatorerna eller räcker det med funktion?
Tog denna text från en av Biltemas kattar 100 cells universal racekatalysator. SBF- och FIA-godkänd; SBF 08-022
Frambromsarna är från en Audi RS6 390mm skivor med 6-kolvsok ny okhållare håller det på att ritas upp.
Bak sitter det 305mm skivor ventilerade med 1-kolvs glid ok integrerad handbroms.
Ska bara försöka räkna ut diametern på bromscylindrarna.
Finns det krav på bromsservo?
Hade tänkt sätta i en gatbur i bilen men låter som att jag ska låta bli detta nu.
Hade planer på att sätta Turbo på maskinen tror du detta är möjligt?
460 motorn finns från ca 200Hk original lägger man på ca 0,3-0,5 bar så skulle man kunna klara sig under 450Hk
Eller ska jag lägga ner dessa planer?
Här ser man skillnaden på C4 bromsarna och RS6
Ett 3D printat okfäste rev1
Insprutningssystem är redan inköpt, Vems.
Katalysator är ett litet problem att lösa och klart värt pengarna i detta fall.
Finns det krav/märkning på katalysatorerna eller räcker det med funktion?
Tog denna text från en av Biltemas kattar 100 cells universal racekatalysator. SBF- och FIA-godkänd; SBF 08-022
Frambromsarna är från en Audi RS6 390mm skivor med 6-kolvsok ny okhållare håller det på att ritas upp.
Bak sitter det 305mm skivor ventilerade med 1-kolvs glid ok integrerad handbroms.
Ska bara försöka räkna ut diametern på bromscylindrarna.
Finns det krav på bromsservo?
Hade tänkt sätta i en gatbur i bilen men låter som att jag ska låta bli detta nu.
Hade planer på att sätta Turbo på maskinen tror du detta är möjligt?
460 motorn finns från ca 200Hk original lägger man på ca 0,3-0,5 bar så skulle man kunna klara sig under 450Hk
Eller ska jag lägga ner dessa planer?
Här ser man skillnaden på C4 bromsarna och RS6
Ett 3D printat okfäste rev1
Mustang 68 HT 477BB C6
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Eller Watt's-länk?therealpinto skrev:... Om man får önska (och det får jag...) så skulle ett längre panhardstag vara att föredra men du har troligen relativt lite fjädringsväg så i praktiken funkar det nog helt OK.
Gustaf
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Wattlänk är ju lite overkill om man har kort fjädringsväg.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Är det rekomnderat med katalysator för reggning av ombyggt fordon? Eller det är bara ett ”krav” om man vill försöka få 20kw/100kg godkänt?
oldforgemotorsport @Instagram
Turbos are like tampons, every pussy have one.
Turbos are like tampons, every pussy have one.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Spårvidd ombyggtfordon
Det finns inget formellt krav på "originalkatalysator" men det är ganska taktiskt att inte välja en rejskat. Det gäller ju att se till att den renar på tomgång också. Mitt grundtips är en "sportkatalysator" men det finns folk som klarat sig med rejskat också.
Bromsarna låter okej för det du vill uppnå, det är inget krav på bromsservo men pedaltrycket ska vara okej (enkel tumregel, du ska orka låsa hjulen - åtminstone framhjulen - på torr asfalt utan att ta i så du spricker).
Turbo och big block kommer att sticka i ögonen, jag skulle inte rekommendera att gå den vägen. Jag skulle säga att det minskar chansen för att få dispensen men det behöver inte vara omöjligt.
Jag håller med The - på en asfaltsbil med kort fjädringsväg är wattlänk oftast mest en källa till mer glapp och vikt i bakvagnen. Men absolut inget dåligt val.
Om man bygger på 1976 eller nyare så är katalysator (med lambdareglerad insprutning) ett krav, inte annars - om man inte söker dispens för effekten då.
Gustaf
Bromsarna låter okej för det du vill uppnå, det är inget krav på bromsservo men pedaltrycket ska vara okej (enkel tumregel, du ska orka låsa hjulen - åtminstone framhjulen - på torr asfalt utan att ta i så du spricker).
Turbo och big block kommer att sticka i ögonen, jag skulle inte rekommendera att gå den vägen. Jag skulle säga att det minskar chansen för att få dispensen men det behöver inte vara omöjligt.
Jag håller med The - på en asfaltsbil med kort fjädringsväg är wattlänk oftast mest en källa till mer glapp och vikt i bakvagnen. Men absolut inget dåligt val.
Om man bygger på 1976 eller nyare så är katalysator (med lambdareglerad insprutning) ett krav, inte annars - om man inte söker dispens för effekten då.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå