Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 headers

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 headers

Inlägg av Cassius »

Har börjat leta runt lite efter information/formler/trix för att få ett så vettigt grenrörspaket som möjligt i min Kadett. Jag har mina drömmer om ljudet jag vill ha vilket gör det hela mer avancerat än nödvändigt. I vart fall rent konstruktionsmässigt.. :)

Tanken är att bygga ett Crossover/180 graders/bundle of snakes system.. Längden kommer väl bli de den blir, förmodligen längre än bäst men förhoppningsvis någorlunda vettigt. Primärdiametern kommer nog också bli de den blir, så "litet" som möjligt utan att vara mindre än utloppet ur toppen, sen ska de ju gå få i materialet med. Tippar att det blir 38mm OD rör (har tyvärr inte motorn i närheten så jag kan ta ett mått)

Primärlängd sen vet jag hur jag beräknar, det jag funderar mest på är collectorn. Själva collectorn i sig blir nog en köpt sak, men när väl de fyra blivit ett så får jag problem med att hitta relevant information om hur man ska tänka samt beräkningar...

Hur stort utlopp ur själva collectorn bör man ha?
Efter collectorn har jag uppfattat att en "megafon" är ett bra tilltag, men hur lång går jag då den? Upp till vilken dimention ska jag gå? Om slut dimentionen överstiger vad jag tänkt mig senare, vilken vinkel ska jag ha på dimensioneringen ner till tänkt system grovlek?

Jag är i första hand ute efter "rätt" ljud, men när allt ändå ska byggas helt custom kan jag ju försöka göra det så bra som möjligt ändå. Tanken är att köra 2,5" katalysator, sen gå ner till 2" efter det. Ingen x-pipe.

Motorn kommer bli en 32v Audi S8 (AHC, AKH) på 4172cc (84,5x93mm) som original levererar 340hk. Tanken är också att montera 50mm ITB's från M3 E46. I övrigt original. (eventuella framtidsplaner ligger så långt bort att jag utesluter dom just nu. Vad som skulle kunna hända framöver, om säg 10-15 år kanske, vore kamaxlar och portmatchade toppar)

Jag har sett vissa parametrar komma ut ur pipemax, men behandlar pipemax även megafon måtten?
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skulle inte gå upp och ned i diam efter kollektorerna i onödan.
Har du 2.5" efter din planerade megafon skulle jag rekommendera köra det hela vägen bak.
Annars gör nog inte megafonen mycket alls, det är ju en diffuserande kona som ska skapa en negativ våg in i kollektorn för att öka de negativa vågorna upp mot ventilen i varje primärrör.
Och konar du då ihop det igen får du en divergerande kona efter megafonen.

Hursom, då du eventuellt har väldigt milda kamaxlar kommer du tjäna i stort sett noll på en megafon eftersom du inte behöver 'förlänga/förstärka' negativa 'tryckperioden' vid ventilernas overlap period uppe vid ventilerna.
Man tjänar mao väldigt lite på pulstuning med std kammar kort sagt.
Däremot om std har ett väldigt trångt grenrör så tjänar man ju på att cylindern lättare evakuerar avgaserna med ett friflödande grenrör.

Personligen om du är ute efter 'sång' skulle jag dra ihop de två bakåtgående rören till ett större typ till bakaxeln, och sedan dra isär dem igen om man vill ha dubbla avgasrör, eller om du vill ha lite mer högpitchad ton.
Med det senare skulle jag till och med välja dämpare längst bak som gör du har 4 små slutrör.

Två separata rör har en förmåga att få en v8 att låta som två fyrcylindriga motorer som går på tre cylindrar vardera *S*
ÄVEN om du har 180 graders headers ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Cassius »

Tanken med 2" efter kattarna är just för att jag vill hålla borta de lägre tonerna som trivs bättre i grövre system, kanske bättre att köra 2" katalysator då med? (planen var att sätta katalysatorn direkt efter collectorn i princip, förutsatt att det finns plats)

De 180 graders bilar jag lyssnat på på youtube har haft "rätt" ljud i alla fall? Att det blir som 2st 4 cyllar är jag med på, men får kanske undersöka lite fler varianter t ex med 8-2-1-2 kombo eller liknande.


Kammarna är nog ganska snälla ja, det jag hittat är 259 in, 253 ut med ~11,xmm i lyft. Just S8 kammarna har tydligen "så mycke lyft" på själva kammen (nockhöjden med andra ord) att man fått gröpa ur gjutningen lite för frigång. Fortfarande är det ju inga hissnande siffror men :)

Maxeffekt nås vid 6600 rpm, max vrid (420nm) vid 3500. Men megafon är inget jag har någon större vinning av att bråka med då? I så fall underlättar de ju en hel del :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Kadett4wd »

vänta in fler tips, andra kan ha andra erfarenhete än mig ;)

lyssna på den här... subarun ;)

https://www.youtube.com/watch?v=aaqDye_D1HY
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Kadett4wd »

och alla i ett rör:
https://www.youtube.com/watch?v=tKjR9NRl4TA

180 headers in i ett rör lär sjunga än fränare ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Cassius »

https://www.youtube.com/watch?v=zXl5tdQ ... AHWkv50KPv

https://www.youtube.com/watch?v=TpmtKrU ... v&index=22 (Kul å se hur dom kämpar för grepp i denna ;))

Där har vi lite av vad jag är ute efter. Nu när jag tänkte på de förstår jag vad du menar med 2st 4or med en burk borta vardera, men de är ju främst på tomgång och det kan jag nog leva med :) Låter ju lite jänkeåtta över det (i vart fall i mitt tycke) vilket nog passar resten av bilen ganska bra rent "stuk" mässigt.

Uppe på varv är det däremot en annan femma, lura bort lite mer av de dova tonerna så tror jag att jag är där jag vill. Inte Formel 1 på 70 talet ljud kanske, men i alla fall åt det hållet! Jag saknar ju ett par tusen rpm för att komma dit. Men inom de varvtalsområden jag kommer röra mig blir de inte en extrem skillnad om jag får upp pitchen
Cosworth DFV: https://www.youtube.com/watch?v=-ua3lRziQg4

Ljudkulissen har jag en plan för i alla fall.. Frågan ligger dock kvar vid om man ska bemöda sig med megafon eller ej, samt vilken storlek på utloppet ur collektorn jag ska fundera på :)

Efter kattarna vill jag helst hålla det till 2", inte mer än 2.25" i alla fall. Det blir väldigt fort mycket svårare att få bort dovheten och framhäva pitchen när man vandrar upp i dimention :/
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Kadett4wd »

Bilarna ni länkar till har inte milda kamaxlar ;)
Lyssna på den där subaru wannabe bmw´n jag länkade till, där är det std kam.
Det blir mest att pluppa i avgasröret *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Cassius »

Hittade ett par andra klipp på den BMW'n, samt en Fiero som nog hade relativt std motor (SBC). Visst låter dom mesigare.

Men vilka kamaxlar hade du rekommenderat då? Detta är det urval av färdiga som finns: http://www.catcams.co.uk/acatalog/Audi_ ... 8_32v.html

Slipper ju gärna gräva ur kolvar etc.. så jag gissar att de två sista alternativen i så fall faller bort? :) Ett set kostar ~18 000. Sen blir de ju lite mer småsaker, även om S8ans toppar ska ha mekisar på insug original, och fjädrar som klarar drygt 8k rpm.

Mekisar till avgas borde väl nästan räcka? Vill man vara säker får man väl skaffa fjädrar med. Även om det kostar 30 000 extra att få den ljudkuliss jag vill ha så är de ju ganska billigt jämfört med att köpa ett Kreissieg eller Armytrix etc system, ett sånt system ger knappast några större effektvinster heller och ett par kammar borde väl kunna göra 20-30hk?

Edit: Info om Audis V8or, bl a en del kamaxel prat. Verkar som att en del av motorerna har ihåliga kammar redan som standard :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Erland Cox »

Killa igenom den här sidan: http://www.burnsstainless.com/

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Kadett4wd »

Kamaxelrekommendation.
Tyvärr så anser jag att de kammarna som skulle ge dig det rätta rytet i maskin inte är bra i en gatmotor.
Du kommer få sjukt kassa avgasvärden, med besiktningsproblem som följd.
De kammar du vill ha för rätta rytet enligt mig behöver dra hårt uppe vid 8000rpm, det blir inte så milda trimpinnar då =)

Men invänta som sagt andras erfarenheter innan du avgör.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Cassius »

Börjar fundera i banor om att gå på en ABZ motor istället (300hk original) med kammar. S6+ och S8 motorerna har lite annan ventilmekanism, bl a har kammarna större basradie. Båda varianterna ska fungera upp till 7500rpm utan problem med överladdning, missminner jag mig inte brukar de funka en bit till utan överladdning? Så i teorin (med friska bitar) bör jag kunna ha ett varvstopp på runt 8000.

Jag känner mig inte riktigt manad i dagsläget att bygga en "värre" motor än så, pengarna springer fort iväg och då det finns annat som kostar i livet kommer det få till följd att det tar många år innan motorn sitter ihop :/

Ett annat alternativ antar jag är att slipa om kammarna. Inte billigt de heller, men lite billigare än att köpa nya kammar. Å andra sidan är en ABZ billigare så slutprodukten blir nog ungefär samma pengar. (30 000 give or take). Jag kan tänka mig att en maxeffekt på runt 7-7250 är "max" vad en sån motor mäktar med innan mer behöver förstärkas (vevstaksbultar, ventilfjädrar i första läget. Stakar, kolvar etc i andra läget)
Ett annat alternativ vore att använda den 3.7a jag redan har. Och lägga pengarna som en extra motor kostar på ventilfjädrar t ex. Den ska vara lika "stark" i bottendelen, men har 10mm mindre slag vilket ju gynnar lite mer varv :) Går ju köpa lösa toppar och gå över, matchporta etc och lägga på som färdiga enheter med i så fall. 3.7an jag har har gått 12 000 mil så den bör vara ganska frisk redan.

Slut effekten räcker gott och väl med dryga 300hk för mig, när de börjar bli 370+ tror jag att jag börjar få problem med andra saker, t ex växellåda, bakaxel, grepp svårigheter.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Cassius »

Nu börjar detta bli lite mer aktuellt. Nästa punkt på agendan med bilen är just grenrören. Jag kommer nog svära många gånger innan jag fått ihop dom... :/ Oavsett om jag envisas med 180 graders headers eller om de blir 4-1 eller 4-2-1.

Men jag vänder och vrider lite fram och tillbaka på dimensionerna.. Jag har läst runt lite mer och stepped är nog vägen att gå för att få "så bra funktion som möjligt" på sakerna, jag kommer chansa med längderna på stegen, dom får hamna lite där det passar helt enkelt. Originalgrenrören har 32mm invändigt ut ur toppen vilket motsvarar ett 35mm rör med 1.5mm gods.

Jag skulle kunna köra 35-38-42 i så fall. Med en hemma snickrad merge collector med 15 graders lutning, sen troligen en övergång från 2" lite drygt till 2,5" med 3 graders stigning.
Eller så kör jag 38-42-45 (finns även 40mm). Första steget kommer jag hålla till 20-25cm långt, andra steget 25-30cm långt och det sista blir de de blir.

Motorn är fortfarande en 3.7 liters V8a, understroke, målbild 340-360hk vid 7600-7800 rpm.

Är de någon som rakt av kan säga att det är bättre att starta med 38mm än 35mm eller spelar de rent av ingen större roll? Delarna för allt detta ligger i krokarna av 4-4500 + frakt vilket jag inte tycker är särskilt farligt, så visar de sig i framtiden att man byggt för klent går de ju göra om igen, även om jag helst slipper :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Kadett4wd »

bygg triple-y rör istället :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Extraktor tankar, collector, megafon. 180 graders V8 hea

Inlägg av Cassius »

Jag ska i första läget ge mig på 180 gradare eller 4-1. :)

Behöver bara bestämma mig för dimensionerna.. kanske skulle kika vad 4AGE motorerna har för dimensioner på grenrör, 1.6l 8k+ rpm och ofta 160-180hk. Så blir ju typ hälften av min motor!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar