Volvo M46 och M47

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Volvo M46 och M47

Inlägg av Packo »

Lite frågor kring Volvos lådor.
Jag har läst en hel del här och på andra ställen om dessa lådor, och dom flesta är överens om att Volvo M46 tål lite mer än en M47.
Men som Jens skrev i nån tråd så är M45, M46, M47 typ samma sak, fast med olika pådyggda delar för 5-e växeln och det håller jag med till 100%
Dock en sak som jag tycker ingen nämner är att det finns 2 olika sorters M46 bortsett från Laylock överväxeln som i sin tur finns i ett par olika utförande. Typ L och Typ J och nån till.

Det jag syftar på som stor skillnad är själva huset. Dom tidiga M46 hade röda gjutjärnshus medans nyare har aluminiumhus.

Borde inte dom äldre lådorna vara stabilare i "huset" än dom som är i aluminium ?
Dessa typer av lådor brukar ge upp i 3ans drev eftersom dessa drev är typ i mitten av axeln och det är där som axlarna "flexar" mest under belastning ?
Förstå mig rätt men snedskurna drev vill pressa ifrån varandra längst med axeln under belastning. Om lagerna i huset inte står emot detta för att aluminium är mjukare än järn så vill axlarna "vandra" . Det är typ därför som dom flesta bilderna på rasade sådana lådor som man kan se så är bara halva ytan av kuggarna som fattas.
Så kanske en järnlåda är en aningen stadigare och håller upp axlarna bättre ?

Vad har ni för åsikt om detta ? Jag är sugen på att byta min felfria aluminium M47 mot en gjutjärn M46a men om min teori är felaktig så är ingen mening med jobbet , därav jag vill höra era åsikter.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo M46 och M47

Inlägg av The »

Spontant så skulle jag vilja påstå att det bästa är att inte använda någon av dem om man vill ha en stadig låda.
Dvs skaffa en m90 eller någon getrag/zf av lämplig modell.

M45 bör ju vara det bästa valet ur hållbarhetssynpunkt då overdriven inte är direkt passande för bus.

Frågan är ju om det är huset som flexar eller om det är axlarna I huset.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo M46 och M47

Inlägg av The »

Bästa varianten till en bruksbil är m47 med od för 6 växlar ;-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Volvo M46 och M47

Inlägg av mauser240 »

Eftersom axlarna i M45 och M46 är kortare så flexar de mindre och håller därför lite mer än M47. ODn finns väl i lite olika utföranden beroende på i vilken bil de suttit. Borde även gå bra att höja trycket i dessa om de vill slira.
//MartinL
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: Volvo M46 och M47

Inlägg av Packo »

Tack för infot. Så med andra ord är lådbyte inte bortkastad tid. Bilen är ingen busbil trots den är turbokonverterad. Men efter installation av Aussie locker i bakaxeln så känns M47an lite ansträngd...
M90 är inte på tal att använda då det behövs ingrepp i karossen och det är helt uteslutet när det gäller denna pärla.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Volvo M46 och M47

Inlägg av »

En jag pratade med för många år sedan påstod att det var sämre lager i m47erna (gäller nog då äldre lådor ur 240) än i motsvarande m46 och skulle bli glappa mm vid mindre mil det är dock bara ett påstående så vet inte om det ligger något i det.
Jag har dock kört sönder 3st m47er och på 2 av dom har det gett sig i drevet ner mot botten stocken båda dom lådorna har haft mycket dåligt ingående lager och gått ca 30k mil.
Har haft sönder flera m46er också men där har alltid 2an eller 3ans drev gett sig och ingående axeln brukar inte kännas lika glapp trots många mil
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Volvo M46 och M47

Inlägg av robinb3rgsten »

Sett att de va någon som förstärkte hela bakre gaveln på sin m47 för det skulle hålla bättre. Men hur mycket skillnad de ger det vet jag ej. Tror det va i nån tråd på garaget jag såg det..
Skriv svar