SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

blir kul att jobba vidare med mina E85 gasare börjar fungera grymt bra nu både på full gas men även på delgas. de gick otroligt bra sist på min och robins holbergans andra test motor. testa en hel del trattar och halsringar och bestyckningar. inte bara från vanliga munstycks lådan utan va en del borrningar och filning men det är hemligt haha
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Matti johansson »

Ballt. Kommer du referenskköra några "baskammar"?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av »

Om du ska gå upp i ventilstorlek senare så prova med avgas kanalen helt orörd först och se skillnaden mot bara portad avgas kanal med 37mm ventil sedan sen större på insug (om det inte blir för mycket jobb med det i 2 steg)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag och robin testa ett liknade test. 135cfm och tror det va 12cfm mer avgasflöde senare med mer portning vart inget mätbar skilnad men den toppen flödade bara 185 på insug så ballansen va inte så dum redan som det va skulle jag tro.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Matti johansson »

Jens Gustavsson skrev:vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens
Medeleffekt e viktigt!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo men inte bara medel effekt, det ska va optimerat där man kör mest och där det är viktigast för omkörningar, starter mm med de däck, utväxlingar som finns i verkligheten, där så ska det va mest effekt samtidigt som det är lätt att reglera på gasen med exakthet då blir det bra tider runt banan.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens
Om du behåller insugningskammen därr den står och har 3 olika kammar med 104, 106 och 108 i lobseparation så att avgas öppnar tidigare med mer lobsep.
Vad händer då och varför?

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Tore Bjerke »

Når jeg kjører 4-ventiler med VVT i benken så gir endring på eksoskam små utslag på effekten. Innsug gir store utslag. Typisk 18-20 grader retard på innsug fra 4 -8000.vs 3-4 grader advance på eksos. Det blir selvfølgelig ikke helt likt med 2 ventiler og mye mer durasjon.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox skrev:
Jens Gustavsson skrev:vi får se om vi testar olika kamaxlar just nu? tror inte det? jag törs nästan säga att jag har ganska bra koll på olika kamaxlar och vad de gör grovt sett iallafall och vad som är bra och dåliga siffror sen på broms papperet till dessa motorer i dag då jag bromsar en liknade motor var eller varannan vecka.

ska försöka bygga den och bara tuna in den i dynon till en början sen testa en hel del grejor men inte direkt kamaxlar, om jag inte blir besviken på resultatet av denna kam vill säga men det tror jag inte. blir som sagt ingen motor som ger väldiga skryt hk men ska gå fort på banan och jag hoppas lära mig mycket!

mvh jens
Om du behåller insugningskammen därr den står och har 3 olika kammar med 104, 106 och 108 i lobseparation så att avgas öppnar tidigare med mer lobsep.
Vad händer då och varför?

Erland
Hej vet inte riktigt vad du är ute efter för typ av svar men med ett par dagars testande i dynon så vet man vad motorn tycker iallafall.

saker som skiljer rent mekaniskt är att det blir mer ventil utrymme med lite mindre överlap lyft så man kan köra högre kompa utan att behöva krångla till det med ventilutag. bruka inte behöva lika mycket överlapp heller med mycket kompa som i detta fall. ofta stirrar sig volvo trimmare blinda på en siffra som nockvinkeln ska va på alla motorer det är inte så kan jag säga. mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Erland Cox »

Bara ett svar på frågan.
Om du behåller insugningskammen där den står och har 3 olika kammar med 104, 106 och 108 i lobseparation så att avgas öppnar tidigare med mer lobsep.
Vad händer då och varför?
Vad händer när du ökar lobseparationen genom att öppna avgasventilen tidigare med motorns karaktär?
har du provat samma kam med olika lobseparation?
I en sugmotor.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Erland Cox »

Tore Bjerke skrev:Når jeg kjører 4-ventiler med VVT i benken så gir endring på eksoskam små utslag på effekten. Innsug gir store utslag. Typisk 18-20 grader retard på innsug fra 4 -8000.vs 3-4 grader advance på eksos. Det blir selvfølgelig ikke helt likt med 2 ventiler og mye mer durasjon.
Det är skillnad på en 2V och en 4V eftersom 4V toppen ofta har upp till 90% av insugningsflödet på avgas.
Men det borde hända något negativt om du öppnar avgas för tidigt?

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Tore Bjerke »

Kjører så sen åpning som mulig på eksos for å redusere belastning på ventilsystem. Prøvde aldri med mye advance på eksos ettersom effekten falt hele vegen. Dette er fordelen med VVT. Du får svar med en gang. Hva annet negativt er det med tidlig åpning på eksos ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Erland Cox »

Alla motorer vill ha olika men det är ju bra med VVT att du kan prova.
En sån motor som din tappar vrid även på höga varv.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (Del 3 ny bottendel och kam mm

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland skulle gärna vilja göra ett helt vetenskapligt test med en hel hög med olika kamaxlar på samma motor och tuna in dem med rätt grenrör och insug lamda, tändning mm men som du vet i verkligheten så finns det sällan tid eller kunder som vill betala för nått sånt.

om jag skulle bygga flera motorer till en viss klass så skulle jag gjort såna tester men det gör jag inte jag bromsar och fin tunar in andras motorer, säljer lite grejor och portar nån topp ibland också. men kul att bygga nån egen motor i bland som denna :thumbright: sen så får man göra det näst bästa och klura och försöka få till det lite bättre hela tiden. jag har mycket data från riktigt fina vinnar motorer här så jag ser ganska direkt hur jag ligger till. men min enkla bottendel ger nog bort ca 5hk i friktion mot riktigt dyra motorer men det gör inte mig så mycket. kommer bli ganska tät nu iallafall med ny borrat block med stress platta.

erland du har skrivit flera gånger om att du och grabben din skulle göra en tråd där ni testar och visar vad ni grejar med, vore kul om ni fixa det framöver!


mvh jens
Skriv svar