Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Diskussioner för erfaret folk
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av StefanM »

Kjell T skrev:Vart skall man då mejla för att få önskemål om vevaxel uppfyllda?
Är det tomteverkstan?
om du tror att de tillverkar vevaxlar så får du väl börja där om du vill?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av StefanM »

JLundin skrev:Asien prylar är nog inte det första ställe jag kommer att tänka på om det ska vara kvalite. Då är det antingen England eller USA som gäller. Har varit och besökt några ställen där jag fått se tillverkningen "från ax till limpa", klart imponerande att se en grov smidesklump bli en fin vevaxel i slutändan... :lol:
Det jag menade var ju mest att förr fanns ju inga sådana kanaler alls. Då var det ju möjligen nån exotisk firma i england eller usa som ev kunde göra nånting och de höll då vanligtvis på med racing på hög nivå och nånting custom kunde ju kosta hur mycket som helst. Så mycket att det helt enkelt inte var applicerbart för vanliga dödliga och då fick man ju pyssla med det man hade och modifiera efter bästa förmåga.
Idag är ju marknaden enorm på det viset och valfriheten större. Det är klart att seriösa firmors komponenter håller en högre kvalitet men de kostar i de flesta fall mycket mer också.
Kjell T
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Ort: Österbotten

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av Kjell T »

Arrow i UK tittade jag på, men där fanns inte någon axel till VW som det nu är frågan om. Deras priser var också sådana att en vanlig löntagares plånbok är allt för tunn för att göra affärer med dom.
Det finns en del olika alternativ, men många tycks ha slut på axlarna till den aktuella motorn.
Bla DPR och DMS i USA gör axlar genom att svetsa på. Tyvärr verkar frakterna över Atlanten ha skjutit i höjden något enormt den senaste tiden och därför väckte det en del tankar. Troligen blir inget av dessa tankar verkställda, men väckte en del nyfikenhet om tillvägagångs sättet. Tänkte att det kanske finns folk aktiva här på forumet som vet mera.
Jag har en Okrasa axel med vevtappsdiameter 55mm som för länge sedan blev nerslipad till 50,8mm för att få längre slaglängd. Det arbetet utfördes hos en lokal motorrenoverings firma. Även en original axel med 55mm diam har blivit omslipad till 46mm. Det fungerar med Y-borrade , men inte med X-borrade. Axlarna blev Nitroc behandlade vid den lokala härdverkstaden innan användning.
Några problem med axlarna har det inte varit, men däremot var det en del annat som förorsakades i det senare fallet pga att axeln saknade de motvikter som förbättrar den dynamiska balansen.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Så här ser min specialbeställda vevaxel från Arrow ut.
Designad för 11 000rpm och 2000hk.
Den har även 9st 1/2" fingängade bultar till svänghjulet då 8st M10 inte klarar av momentet samt dom elaka torsionssvängningar som fyrcylindriga radmotorerna har.
Den är även flera kg lättare än dom vevaxlar som Parner, Acm, mfl säljer.
Bild



Rickard
Kjell T
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Ort: Österbotten

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av Kjell T »

Första gången jag läste om ökad slaglängd genom att svetsa vevaxel var det i tidningen Start&Speed som det skrevs om någon Chrysler V8 med svetsad vevaxel. Då uppfattade jag det som en märklig metod. Under senare decennier har jag träffat på många som använt svetsade axlar för både Volvo och VW.
Eftersom det nu verkar vara ganska okänd metod att svetsa vevaxlar gjorde jag ett försök med google, "welded stroker crankshaft" och hittade nåt på www.practicalmashinist.com om crankshaft journal welding. Tyvärr lämnar en del av innehållet lite oklart pga bristande språkkunskaper i främmande språk.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

ser fin ut den vevaxel Rikard :thumbright:

vilket slag? vad kör ni för vev dimension samt brädd, standard? har ni räknat nått på ballans faktorn? är nog bra med lätt och styv vev då man ska varva mycket. nått speciellt bult mönster från nått känt eller custom?
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Denna vevaxel har 94,5mm i slag
Och har vevtappar som är 52mm (Ford 2.0L Cosworth)
Bultmönstret är custom men har samma yttermått till packboxen som std vev.

Arrow fick fria händer när dom skulle designa denna vev.


//Rickard
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av johan johansson »

Kjell T skrev:Arrow i UK tittade jag på, men där fanns inte någon axel till VW som det nu är frågan om. Deras priser var också sådana att en vanlig löntagares plånbok är allt för tunn för att göra affärer med dom.
Det finns en del olika alternativ, men många tycks ha slut på axlarna till den aktuella motorn.
Bla DPR och DMS i USA gör axlar genom att svetsa på. Tyvärr verkar frakterna över Atlanten ha skjutit i höjden något enormt den senaste tiden och därför väckte det en del tankar. Troligen blir inget av dessa tankar verkställda, men väckte en del nyfikenhet om tillvägagångs sättet. Tänkte att det kanske finns folk aktiva här på forumet som vet mera.
Jag har en Okrasa axel med vevtappsdiameter 55mm som för länge sedan blev nerslipad till 50,8mm för att få längre slaglängd. Det arbetet utfördes hos en lokal motorrenoverings firma. Även en original axel med 55mm diam har blivit omslipad till 46mm. Det fungerar med Y-borrade , men inte med X-borrade. Axlarna blev Nitroc behandlade vid den lokala härdverkstaden innan användning.
Några problem med axlarna har det inte varit, men däremot var det en del annat som förorsakades i det senare fallet pga att axeln saknade de motvikter som förbättrar den dynamiska balansen.
Jag har köpt en DPR till min typ4a och den har ju svetsade motvikter med och jag tycker den ser riktigt bra ut har inte hört något dåligt om dessa vevar heller. Den kostade 500+ dollar för något år sen vilket jag tyckte var ok. Annars tillverkar ju AA nya vevar för samma peng. billigare till typ1
volvo pv 53 16v
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av j björk »

Om du är ute efter en strokervev till vw, och utbudet är begränsat antar jag att det inte handlar om en boxer?
Till radmotorerna tror jag dieselvevarna ofta kan passa, brukar väl vara 95mm slag har jag för mig.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Ökad slaglängd med svetsad vevaxel

Inlägg av JLundin »

Den USA firma som sysslat med folka delar och som har tillverkning av OEM vevaxlar som sitt huvudsakliga område är Scat Crankshafts. Dom tillverkar original och strokervevar till alla de stora drakarna inom bilindustrin. Var där på besök för många år sedan och fick en guidad tur genom verkstaden, fick se tillverkningen av en vevaxel från ax till limpa. Då tog dom sig an även europeiska motorer och beställningar från privat personer, priset då var ungefär som i England och då talar jag inte om dom dyraste tillverkarna i England.
Skriv svar