"Motorbibel"?

Diskussioner för erfaret folk
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Falkenrejsing »

Skulle nog inte påstå att "power secrets" är det bästa som skrivits om motorer, men jag kan ha fel.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Erland Cox »

Jag håller med. Mest fantasier och ingen fakta.
Bill Jenkins "the Chevrolet racing engine" är fan så mycket bättre.
Gammal, handlar om Cheva SB men den enda bok som verkligen är full med racing kunskap och förklaringar.
Har nån läst Reher Morrisons motorbyggarbok?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag köpte dom två böckerna + interjuver cd skivor om topp och bottendel för några år sen som speedtalk sålde.

bra "grund bygga v8 motor" i de böckerna men jag lystnar mer på intervjuerna där de svävar ut på en del intressanta saker.

håller med om att bil jenkins bok är bra, men för de som trimmar europeskt så är graham bells nyaste 4 takts sugmotor bok nog den jag rekommenderar mest :thumbright:

mvh jens
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av JLundin »

Merparten av dom böcker ni anger är sk. populärvetenskapliga böcker som sällan ger några djupare kunskaper, vill man lära sig hur allt hänger ihop och dessutom kunna räkna på det mesta så är det fortfarande Charles Fayette Taylors två böcker som gäller. Dessa två är den sanna motor bibeln och är ett måste i varje seriös bokhylla.. :wink: Både Blair och Heywood är sådana som man sedan kan fortsätta med. Det finns fler sk. referens böcker att välja på, men med dessa uppräknade böcker kommer man väldigt långt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det står inte så mycket om trimning i sånna böcker och de är väldigt tråkiga och svåra att läsa för "vanligt" trim folk. jag har flera som jag läser ibland då man klurar på nått speciellt men de är ofta väldigt gammalmodiga då de är skrivna på -60 talet.

mvh jens
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Falkenrejsing »

Populärvetenskap är väl just till för att få en öppning in i ett ämne och kunna börja fördjupa sig i det man finner intressant, så det är inget ont i det. Sen om man skaffar sig djupare kunskap genom att skruva mer eller läsa mer beror nog på personliga preferenser i slutändan. Sen kommer det väl alltid vara en sanning att man inte kan läsa sig till allt och sen gå ut i garaget och göra rätt, så vilken bok som blir "bibel" beror nog på vad man vill ha för nytta av sitt kunnande.

Har inte själv köpt några böcker i detta ämnet på länge, ska kika på några av de som nämnts nu och fundera på om man skulle bränna av lite av csn:s slantar på något kul att läsa som omväxling.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av JLundin »

Visst är det så att en del populärvetenskapliga böcker kan sporra en till att vilja fördjupa sig i vissa ämnen. Vissa av dom man köpt är riktigt bra, andra innehåller en massa dravel och påståenden som saknar bäring om man ser rent vetenskapligt på det hela. jag har samlat på mig det mesta som publicerats om just turbo, många gånger bara för att ha som referens, inte för att dom tillfört något av värde, det är mest för att dom är kul att ha och le åt...:-)

Ska man kunna räkna på saker och ting så är det dock Taylors böcker som gäller som grund. I vilken annan litteratur hittar du exempelvis beräkningsformler för indikerad effekt på en motor och olika bränslens inverkan på resultatet. Det är sådant som åtminstone jag tycker är intressant eftersom det ger en härad på möjligt effektuttag, vilket är intressant då man bromsar motorer.
Jag har även andra läroböcker stående, men Taylors är dom som i mitt tycke gäller rakt av.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Falkenrejsing »

Jag har främst läst populärvetenskapliga böcker eller märkesspecifika "tips-o-tricks" böcker, det funkar ju oftast drägligt om man skruvar gamla v8:or och bara vill försäkra sig om ett bättre utgångsläge än de i omgivningen som bara köper och smäller ihop.
Men jag vet också att det finns betydligt djupare avgrunder att kasta sig ner i, om tålamodet och intresset håller i sig. Taylors böcker verkar finnas där jag köper min vanliga kurslitteratur så det kanske kan bli ett köp. Jag har betalt mer och fått mindre förr så att säga.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av gegge »

"The horsepower chain" av Don Terrill som såldes genom Speedtalk tyckte jag var intressant. Den bygger alla teorier på enkel matte. Ingen fördjupning, men ger sund insikt och är lätt att läsa. Dessutom skriven av någon som faktiskt levererat resultat på riktigt!
Kjell T
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Ort: Österbotten

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Kjell T »

Något av de intresantaste jag hittat i bokväg är två böcker skrivna av österrikaren Ludvig Apfelbeck. Den andra, senare boken hade också en herreman till med som skribent.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Erland Cox »

Jag har Apfelbecks ena bok, skitbra.
Vad heter dom du har?
Fock tag på Reher Morrissons böcker men dom var typ fordonsteknisk linje.

Erland
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av larsat »

Finns dom på svenska?
Kjell T
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön feb 04, 2018 1:15 pm
Ort: Österbotten

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Kjell T »

Den äldre Ludwig Apfelbeck boken är: Wege zum Hochleistungs-Viertaktmotor, ISBN 3-87943-578-2.
Den senare Ludwig Apfelbeck/Hermann Weichsler är: Ventilsteuerungen fur Hochleistungs-Motoren, ISBN 3-613-01272-3.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Motorbibel"?

Inlägg av Erland Cox »

Denna är det jag har:

Bild

Den andra, hamnar den om kamaxlar och hur man väljer kamtider?

Erland
Skriv svar