Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
Hola
Dags att bygga en studentprojekt motor igen. Första var B230F med 16T turbo, och den andra var B4204T med GT30.
Just nu håller vi att bygga B30E med lite piggare kam (K-kam liknande Timo 762 med ca 280 duration och 7,6 mm lyft). Det blir std avgas limpor från B30E. Nu till frågan, vi kommer att bygga eget Y-byxa. Har ni intelligent gissiningar för längen och diametern för sekundär rör??
Dags att bygga en studentprojekt motor igen. Första var B230F med 16T turbo, och den andra var B4204T med GT30.
Just nu håller vi att bygga B30E med lite piggare kam (K-kam liknande Timo 762 med ca 280 duration och 7,6 mm lyft). Det blir std avgas limpor från B30E. Nu till frågan, vi kommer att bygga eget Y-byxa. Har ni intelligent gissiningar för längen och diametern för sekundär rör??
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
Ska det verkligen bara vara ett rör på en "prestanda" sexa, Brukar ju nästan alltid vara dubbla rör, kolla BMW t,ex.
Peter Olson
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
ta lite bilder så får du nog fler och bättre svar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
Det blir 2 rör ut från E rören.
Jag har själv en 164:a och ska också bygga ett sånt Y rör.
Se det som ett 4-2-1 rör till en B20 och bygg sekundärerna lika långa, ungefär 70 cm.
Ca 48-50mm i diameter och sen ett 63mm enkelt rör bör funka bra.
Erland
Jag har själv en 164:a och ska också bygga ett sånt Y rör.
Se det som ett 4-2-1 rör till en B20 och bygg sekundärerna lika långa, ungefär 70 cm.
Ca 48-50mm i diameter och sen ett 63mm enkelt rör bör funka bra.
Erland
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
Intrisant prosjekt OttoB, har du noe meir info og bilder om prosjektet? er det orginal insprøytninga dere skal bruke?
Har tenkt på et lignandes prosjekt og har prøvt å rekne meg fram til et grenrør i Pipemax, men føler eg gjer noke feil, da eg får så tynne rør. så tenkte å prøve ditt eksempel Erland også bygge et 2,5" eksosanlegg med 2 lyddempare til det.
Har lurt på korfor volvo valgte å bruke så lange sekundærrør på B30E? dei går no orginalt ifra grenrøret og bak til første lyddemparen.
Har tenkt på et lignandes prosjekt og har prøvt å rekne meg fram til et grenrør i Pipemax, men føler eg gjer noke feil, da eg får så tynne rør. så tenkte å prøve ditt eksempel Erland også bygge et 2,5" eksosanlegg med 2 lyddempare til det.
Har lurt på korfor volvo valgte å bruke så lange sekundærrør på B30E? dei går no orginalt ifra grenrøret og bak til første lyddemparen.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
Tusen tack Erland. Allt verkar vara sånt man kan köpa från Biltema.
Knut, jag delar lite bilder i fb, Volvo164. Har också funderat över B30E std avgasrör. Främre rör är typ 2 meter lång. Kanske det är hämtad från äldre Amazon?
Vi har Vipec 88 sprut och det kommer att bli nya spridare och fuel rail. 12-1 trigger med Hall.
Knut, jag delar lite bilder i fb, Volvo164. Har också funderat över B30E std avgasrör. Främre rör är typ 2 meter lång. Kanske det är hämtad från äldre Amazon?
Vi har Vipec 88 sprut och det kommer att bli nya spridare och fuel rail. 12-1 trigger med Hall.
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
ok, då har eg sett bilda, blir spennandes å følge
ok, ja blir litt lettare å optimere med datasprut og sikkert greit å få nye modernare spridare og fuelrail som er sikrare mot lekasje. skal spridare monterast i innsuget eller i dei orginale festa på toppen? med dei orginale festa på toppen er man avhengige av å ha montert bakelittskivene mellom spridarholdere og topp for å isolerevekk varme så man ikkje får koking i bensinen når man stopper ved varm motor, har lurt på å flytte dysene til innsugsmanifolden for at dei skal stå litt kjøligare.
ok, ja blir litt lettare å optimere med datasprut og sikkert greit å få nye modernare spridare og fuelrail som er sikrare mot lekasje. skal spridare monterast i innsuget eller i dei orginale festa på toppen? med dei orginale festa på toppen er man avhengige av å ha montert bakelittskivene mellom spridarholdere og topp for å isolerevekk varme så man ikkje får koking i bensinen når man stopper ved varm motor, har lurt på å flytte dysene til innsugsmanifolden for at dei skal stå litt kjøligare.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
Jag har studerat Bara kort norska, men om jag förstått rätt. Ja
Det ska bli EV14 Long nose spridare, k-jet spridarhållare (från 74 B20E) behövs 3 st motorer för att samla ihop 6st hållaren. Eget fuel rail på gång med fina laserskurna fästplattor.
En detalj som jag fattar inte är sprutbild av spridare. Vilket passar bäst på B30? D-Jet har cone-style men är det bättre med något annan sprutbild. Tex med tvådelat sprut?
Det ska bli EV14 Long nose spridare, k-jet spridarhållare (från 74 B20E) behövs 3 st motorer för att samla ihop 6st hållaren. Eget fuel rail på gång med fina laserskurna fästplattor.
En detalj som jag fattar inte är sprutbild av spridare. Vilket passar bäst på B30? D-Jet har cone-style men är det bättre med något annan sprutbild. Tex med tvådelat sprut?
- Knut Åge Busengdal
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
- Ort: Hovdebygda, Norge
Re: Volvo B30 med "K+"-kam och längden av sekundär rör
https://www.ebay.com/itm/Bosch-K-Jetron ... g2&vxp=mtr
Der har du 2stk holdere om du ikkje allereide har fått skaffet alle du trenger?
Usikker på kva sprutbilde som passer best B30? er det noen merkbar forsjell mellom dei forsjellige sprutbildene?
Der har du 2stk holdere om du ikkje allereide har fått skaffet alle du trenger?
Usikker på kva sprutbilde som passer best B30? er det noen merkbar forsjell mellom dei forsjellige sprutbildene?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.