Riva ur kammar ur en BMW på skroten
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Riva ur kammar ur en BMW på skroten
Är det görbart att riva ur kammarna eller plocka en hel topp på en "hämta-själv-skrot"? Går det att förenka processen eller? Motorn sitter i bilen - antagligen en 330 eller 530. Vilket moment kommer vara svårast?
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
Precis
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
om du kapar kam kjedjan går det snabbt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
Jag åker ändå på att plocka ur vanos eller finns det genvägar? Vill ju bara ha insugskammen, avgas är väl lika som resten av M54?
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
om du kapar kjedjan och slår sönder plastik skenan där med hammare så ska det gå snabbt att få ur kammen med drevet på.
du måste av med vanos eneheten, men det är inte så många skruvar. men om du själv har en m54 så ser du ju direkt
du måste av med vanos eneheten, men det är inte så många skruvar. men om du själv har en m54 så ser du ju direkt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
Ah okej, bra det då. Jag får åka och kolla om jag kan få ur den snabbt.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
Kan bara nämna att dom flesta som kommit till min bänk med dubbla insugskammar har gått sämre än orörda motorer. Tror det beror på att folk inte kan eller vet hur man ska ställa dom. Dom lämnar så sjukt fin effekt utan att man pillar i dom så ser inte nån mening med det om man inte verkligen vet vad man gör
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
han menar nog stoppa b30 insug kammen i en b25
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
Jag ville bara nämna min erfarenhet, så han inte lägger tid å pengar om det inte blir bra eller bättre.
Men vet man exakt vad och hur man gör är det säkert en fin plan
Men vet man exakt vad och hur man gör är det säkert en fin plan
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Riva ur kammar ur en BMW på skroten
En fråga där. Jag kör m54 insugskam på insugssidan och svarvad m50 insugskam på avgassidan och kör med aktiv vanos. Ställde mina kammar så att båda var öppna 1mm i öd enligt rekommendation. Skulle du säga det är en vettig inställning?
Jens Karlsson